Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-10, 11:08
Medlem
kaktusplastiks avatar
Lite intressanta saker från kommentarsfältet på Vanjas uppdatering.

Citat:
Helena
Jag hoppas artikeln även gräver och trycker till de som uppenbarligen investerat pengar de inte hade och på så sätt visar att du som vuxen människa måste ta ansvar för dåliga beslut du tar. Precis lika mkt som folk tar sms lån till greklandresa och sen inte har råd att betala tillbaka med de höga räntorna! Skärp er och sluta beter er som att Vanja och Niklas personligen förstört era liv för all framtid.

Om man behöver hängas ut för att man litade på Vanja, då kanske det inte är så konstigt att samarbetena inte blomstrar just nu?

Citat:
Funkisfeministen
https://funkisfeministen.wordpress.com
Fast Vanja, varför skrev du "så 5% av omsättningen på andrahandsmarknaden för våra NFT:er går direkt till en organisation som öronmärkt pengarna till forskning om just ME. Jag sitter just nu i diskussioner med olika organisationer, för att hitta den där pengarna gör absolut mest nytta." (https://vanjawikstrom.femina.se/vanja-wikstrom/breaking-news-world-of-alidia-is-coming) för att sedan skänka forskningspengarna till Hjärnfonden, som inte har någon riktad forskningsfond för ME? Även om det blev en väldigt liten summa så är det inte sanningsenligt att skriva att pengarna ska gå dit där de gör mest nytta och sedan inte ens skänka dem till dedikerad ME-forskning. När jag påtalade det på instagram så blockade du mig. Det ter sig oärligt och som att ni utnyttjade ME-sjukas desperata jakt på bättre kunskap.

Vanja Wikström->Funkisfeministen
Vi kikade på ett flertal organisationer men hittade ingen som vi upplevde var dedikerad helt till enbart ME-forskning på en bred front. ME/CFS är en väldigt komplex diagnos som påverkar många delar av kroppen. Forskarna vet i dag fortfarande inte varför man utvecklar ME, men då många verkar överens om att hjärnan spelar en viktig roll så valde vi att donera de pengar vi fått ihop till Hjärnfonden som också har en dedikerad del på sin hemsida om just ME. En organisation som jag stöttat i flera år tidigare och tycker gör en bra insats.

I mitt inlägg från 2023 skriver jag såhär:
"Att vi donerat pengarna till Hjärnfonden har också kritiserats. Att vi valde just Hjärnfonden berodde på att det är en organisation jag jobbat med sen länge och har förtroende för (lånar sedan flera år ut mitt namn till Svanfeldts Coffee som skänker 10 kr per sålt kilo kaffe till Hjärnfonden). De arbetar bland annat med att ge bidrag till forskning kring det parasympatiska nervsystemet och mekanismer kring hur en ohälsosam kost kan försämra människors sömn och hjärnhälsa (se forskningsbidrag för 2023 här: https://www.hjarnfonden.se/forskning/utdelade-medel/ ). Sånt som en del anser vara pusselbitar i att lösa gåtan om ME.

Vi kommer fortsätta att lyfta ME även i framtiden, och hoppas kunna göra en insats på något sätt. Vi känner enormt för alla ME-drabbade och deras familjer och vill inget hellre än att bidra till mer kunskap och forskning kring detta."

Vi är ledsna att vi inte lyckades få ihop mer pengar och vi är ledsna över att valet att donera det vi fick ihop till Hjärnfonden inte landat väl hos alla. Hade vi fått ihop de stora summor vi hoppats på hade vi kunnat ställa mer krav på exakt vad pengarna skulle gå till. Men vi hade ett gott uppsåt och gjorde det bästa vi kunde med det utgångsläge vi då hade.

Ända sen Niklas fick sin diagnos har vi gjort allt vi kan för att sprida kunskap och information om ME och den fruktansvärda situation alla drabbade hamnar i. Det kommer vi fortsätta med.

För det första: varför babblar hon så mycket om att sprida kunskap? Det var inte det pengarna skulle gå till enligt henne själv så varför drar hon upp det hela tiden? Och många med ME anser att de snarare sprider desinformation, med DNRS och allt vad det är. Och det var framförallt inte det frågan handlar om.

Om det inte finns någon vettig att skänka pengarna till – varför gick hon ut och slog på den stora trumman vid införsäljningen? Hamnar detta under "vi var naiva" eller "vi borde varit tydligare"?

Att hon blockade personen valde hon att inte besvara. Jag har sett kommentaren ifråga och det var varken fråga om hat eller hot.

Citat:
My
Fint att ni ber om ursäkt nu, men synd att det behövde ta SÅ lång tid att be ordentligt om ursäkt. Det känns som att detta kommer nu för att ni inte hade något annat val. Det känns inte riktigt som att det kommer från hjärtat då. Och att du förlorar samarbeten, det är väl inte annat att förvänta sig? Du har ju själv sagt «Vi sätter hela vårt rykte, personligt och yrkesmässigt, på spel». Det är ju klart att folk har tappat förtroendet nu.

Word.

Sen finns det en lång konversation mellan Vanja, M och Jen som är intressant. Vanja slingrar sig duktigt som vanligt. Här är en del men läs hela i kommentarsfältet här:

Citat:
M->Vanja Wikström
Du svarar inte på hur ni kunde kommunicera att den största risken/worst case scenario var att man skulle stå med ett konstverk och ett fint corworking space. Om NI (till skillnad från alla nybörjare ni vände er till) visste att roadmappen bara var en vision, måste ni varit högst medvetna om att största risken var att man skulle stå med ett värdelöst konstverk och inget mer.

Du skriver t ex:
” Om det skulle vara så att priset på NFT:erna inte skulle stiga […] så är det "värsta" som hänt att man köpt ett jättefint konstverk som man kan njuta av - och att man utöver det får tillgång till en massa härliga grejer i form av såväl nätverk som co-working space som konserter som förmåner.”

Detta var ju helt enkelt inte sant, och det visste ni.

Samt:

”Jo - våra NFT:er kommer kosta ca 3 000 svenska kronor styck. Ett fullt rimligt pris tycker vi, när man kikar på det värde man får för pengarna. Jämför det med t ex med en plats på ett co-working space här i Stockholm som kostar 5 000 kr/mån.”

Detta är också osanning, det var ju inte det värdet man skulle få för pengarna. Det var ju vad man skulle kunna få om roadmappen höll. Vilket ni var medvetna om. Stor skillnad.

Vanja Wikström ->M
Jag tänkte att det jag skrev i det sista stycket var förklaringen/svaret på det. Att vi var naiva, hade en övertro på NFT-branschen och absolut överskattade vad vi skulle kunna lyckas med. I projektet hade vi också rådgivare som jobbat med andra stora NFT-projekt, även de var helt övertygade om att vi skulle sälja slut. Uppfattningen i de web3-sammanhang vi rörde oss i var att vi hade ett intressant och kvalitativt projekt som skulle attrahera många. För att ge mer kontext hade vi också sett projekt efter projekt (både kvalitativa och såna som i ärlighetens namn inte var särskilt bra) sälja slut på under tio minuter bara månaden innan. Men marknaden förändrades snabbt, och vi och många andra visste då inte att nedgången visade sig vara början på slutet för hela NFT-branschen.

Vi trodde till tusen procent på att vi skulle få ihop det kapital som krävdes för att genomföra visionen, på ett eller annat sätt. Att vi varit otydliga med att visionen (roadmappen) var just en vision är något jag upplever att jag bett om ursäkt för ett flertal gånger. Men jag gör det mer än gärna igen. Vi är otroligt ledsna över att vi inte var tydligare med det. Hade vi kunnat gå tillbaka i tiden hade vi (som jag skriver i inlägget) gjort annorlunda.

Ethereum gick ner i värde, så när vi mintade kostade NFT:erna omkring 1100 kr. Vill bara förtydliga det. Men oavsett kostnad så lyckades vi inte leverera det vi hade önskat, och jag kan lova dig att ingen är ledsnare för det än vi.

Inser hon inte hur korkad hon låter? "Jättedåliga projekt sålde faktiskt slut på 10 minuter" – och du insåg inte då att det kunde vara frågan om en bubbla eller? Du tyckte det lät som en rimlig bransch att ge sig in i?

Känns som hon säger emot sig själv också. Hon vill få till att roadmappen var en vision – samtidigt som den var en verklighet för henne och Niklas. Hur ska du ha det? Var det en dröm eller en affärsplan?
Citera
2025-05-10, 11:13
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja
De NFT:er vi köpte köpte vi privat, det var alltså köp som inte hade något med företaget World of Alidias ekonomi att göra. Som jag skrev tidigare var detta mer regel än undantag i andra projekt (och något som brukade uppskattas av projektets holders), men jag förstår självklart att det kan upplevas oärligt. Och med facit i hand hade det absolut varit bättre om vi delat detta med communityt direkt. Att kontot vi köpte dessa NFT:er från inte hette Niklas Malmqvist beror på att ytterst få döper sina kryptoplånböcker till sina verkliga namn, de flesta har antingen inga namn (en radda siffror och bokstäver) eller alias för att skilja sina olika plånböcker åt. Detta främst av säkerhetsskäl.

Okej, innan sa de ju att detta var en väl uttänkt "floor price strategy" av WoAs kunniga ledare – nu har den inget med WoA att göra utan var bara lite privata inköp?

Niklas hade ju redan ett konto. Men behövde flera för just dessa uppköp från golvet, inte för något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av Vanja
Det var under en kort period sommaren 2022 som vi köpte dessa NFT:er. Jag förstår att det kan uppfattas som oärligt, men i det stora hela hade de köpen ytterst liten påverkan. I efterhand och med vetskap om hur dessa köp har uppfattats hade vi önskat att vi där och då agerat annorlunda.

Det var ju en kort period för att de blev avslöjade... Ytterst lite påverkan, jaha, varför pratade de så vitt och brett om sitt otroliga floorprice som till 100% berodde på dessa inköp. Hon försöker även säga att det är 10 NFT:er som köptes – det kan väl inte stämma? Vill minnas att det var betydligt fler än så. Sen hade det säkerligen blivit hundratals om de inte avslöjats här på FB.

Hur vet man att Vanja ljuger? Man hör tangentbordknatter.
Citera
2025-05-10, 11:14
Medlem
SuperFrogs avatar
Citat:
Men att vi hade möjlighet att köpa ett sommarhus efter att ha drivit andra bolag som gått med vinst i 15 års tid borde inte behöva vara suspekt.

Jo, det är lite suspekt eftersom Vanja tidigare har påstått att husköpet finansierades genom lån och ett förskott på ett arv (https://www.svd.se/a/APmkXj/vanja-wikstroms-nft-projekt-world-of-alidia-tog-slut-pa-miljoner).
Citera
2025-05-10, 11:18
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrog
Jo, det är lite suspekt eftersom Vanja tidigare har påstått att husköpet finansierades genom lån och ett förskott på ett arv (https://www.svd.se/a/APmkXj/vanja-wikstroms-nft-projekt-world-of-alidia-tog-slut-pa-miljoner).

Det verkar ändra sig snabbt. Nu skriver hon i sina kommentarer:

Citat:
Vad gäller köpet och renoveringen av vårt hus (ett hus på 84 kvadrat som kostade 2,1 miljoner kr) finansierade vi det genom en kombination av egna sparpengar, banklån samt lån från både mina och Niklas föräldrar.
Citera
2025-05-10, 11:32
Medlem
SuperFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Det verkar ändra sig snabbt. Nu skriver hon i sina kommentarer:

Citat:
Vad gäller köpet och renoveringen av vårt hus (ett hus på 84 kvadrat som kostade 2,1 miljoner kr) finansierade vi det genom en kombination av egna sparpengar, banklån samt lån från både mina och Niklas föräldrar.

Mycket märkligt med tanke på att Vanja påstått att de aldrig haft ett sparkonto...
Citera
2025-05-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrog
Mycket märkligt med tanke på att Vanja påstått att de aldrig haft ett sparkonto...

Det är helt rimligt att Vanja förlorar samarbeten efter detta och kanske även måste sadla om. Det händer folk hela tiden, särskilt när de har misskött sig på jobbet. Hon kan inte förvänta sig att få maximal utdelning för minimal ansträngning och resultat jämt. Hon säger att det är rimligt att hennes lön är 40 000 för det är hon van vid, men Vanja, så fungerar det inte i riktiga livet. Det kan man inte blanda in i ett nystartat företag av helt annan natur. Hon tjänade multum på sina följare men vill bara ha mer.

De har lght i innerstan och nu även sommarhus på Gotland, nyrenoverat, helt ny garderob, de åker på skidresor, allt på en inkomst (och en del spons) ? Otroligt. 15 års sparande säger Vanja ? Men hon har ju alltid koketterat med att de lever här och nu och inte sparar alls. De säger att de bara förlorat (alltså pengamässigt) på detta, men den största smällen fick ju ändå köparna ta. De slösade bort deras pengar på ett helt oansvarigt sätt, för sina egna pengar betalade de ju tillbaks till sig själva så fort det kom in pengar. Tycker de verkligen de förtjänade både lön och full retur på deras investering för det jobb de utförde ? Obegripligt allt detta.

Jag hoppas att hon inser hur bra och otroligt lyxigt de har det, nu och då. Att hon förstår att folk lever inte såhär till vardags. Speciellt inte de som hon riktar sig till när hon säljer. Att de sen också blandar in Niklas odiagnostiserade ? sjukdom och nu hennes utmattning i säljandet och ömkandet. Det är sjukt.
Citera
2025-05-10, 19:15
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Att de sen också blandar in Niklas odiagnostiserade ? sjukdom och nu hennes utmattning i säljandet och ömkandet. Det är sjukt.

100 % att det är krokodiltårar. Jag tror att dom på riktigt mår dåligt pga Niklas sjukdom, men det är orelaterat till WoA. De hade mått skit även om WoA aldrig hänt, men det är bra läge att blanda korten för att få sympatier. Vilket av döma av kommentarerna på bloggen har lyckats (ev till stor del fejk kommentarer dock). Snacka om att kasta pärlor åt svin att gulla med V&N, dessa bortskämda vuxenbebisar.

Vanjas spydighet skiner igenom i hennes kommentarer. "Jag ber MER ÄN GÄRNA om ursäkt en gång till (för att ni dumskallar som följer mig inte kunde förstå mig rätt, jag hade kunnat vara tydligare, men det är ju bara ert fel ändå)".

Vanja bortförklarar rena lögner med "Det var otydligt". Det är inte okej!

Jag tror inte att Vanja är ett dugg ledsen för sina följares skull. Bara för sin egen förlust.

Och dom som tycker att "det inte var så farligt". Det var iaf en person som gick in med hull och hår och köpte tiotals nfter. Det motsvarar en vanlig persons livsbesparingar. Det är väldigt allvarligt.
Citera
2025-05-10, 19:26
Medlem
Jag får sånt otroligt frustrationspåslag över detta att allt finns i skrift från henne i egen hög person på bloggen.

Allt som hon försöker sopa under mattan nu har ju funnits i skrift på bloggen (ofta mer än gång).

Om inget annat, kolla dit eget arkiv innan du skriver vad du sagt och säger annat (som alla andra som måste kolla sin eposthistorik på sitt ”vanliga” jäkla jobb innan man svarar för att det inte ska bli så uppenbart att man kanske inte alltid minns.
Citera
2025-05-10, 19:41
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ja absolut att det är fejkade kommentarer eller från vänner/familj. Den som skrev att de gjorde något feministiskt viktigt… 😂 snälla Vanja vi fattar att det är du.
Det är ju väldigt skumt faktiskt. Att vanja skriver

Citat:
Det som däremot varit väldigt kämpigt att ta emot är de nästintill dagliga anklagelserna om att vi med ont uppsåt medvetet skulle ha lurat mina följare på pengar för att kunna köpa och renovera ett hus. Vi är dock extremt tacksamma att de medlemmar som deltar i podd/artikelserien inte är av denna uppfattning. Att döma av de kommentarer, mail och dms vi fått de senaste åren är detta inte heller fallet för de flesta andra av de som deltog i vårt projekt. De som är övertygade om det scenario som går ut på att jag och Niklas är förslagna bedragare är vad vi upplever framförallt personer som inte deltog i det vi erbjöd.

Sen kommer massa kommentarer som bekräftar detta narrativ? Suspekt! Särskilt när det haglar i BB, knappt någon tar vanjas parti där. Och jag tror definitivt att det är ett stort överlapp i läsarkretsen - kvinnor älskar både mammabloggar och skvallerbloggar. Det borde inte vara så stor skillnad i kommentatorsfälten.

Jag tycker att journalisten bör kolla upp kommentarerna. Det borde vara en lätt sak att spåra dem.

Citat:
Hur vet man att Vanja ljuger? Man hör tangentbordknatter.

För rättvisans skull kan jag ändå tänka mig att det, nu när det gått ganska lång tid sen woa var igång, är lite dimmigt i Vanjas huvud kring detaljerna.

Jag tror inte att V&N brytt sig så mycket om woa sen senaste mediastormen. Dom är övertygade om sin sanning att dom har rätt och alla andra har fel. Vanja är butt-hurt över att inte ha blivit en cryptoqueen men inte så mkt mer. Farmor betalar ju allt dom önskar sig ändå.

Men nu använder dom sitt dåliga mående som en sköld när woa dykt upp igen i media.
Citera
2025-05-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
100 % att det är krokodiltårar. Jag tror att dom på riktigt mår dåligt pga Niklas sjukdom, men det är orelaterat till WoA. De hade mått skit även om WoA aldrig hänt, men det är bra läge att blanda korten för att få sympatier. Vilket av döma av kommentarerna på bloggen har lyckats (ev till stor del fejk kommentarer dock). Snacka om att kasta pärlor åt svin att gulla med V&N, dessa bortskämda vuxenbebisar.

Vanjas spydighet skiner igenom i hennes kommentarer. "Jag ber MER ÄN GÄRNA om ursäkt en gång till (för att ni dumskallar som följer mig inte kunde förstå mig rätt, jag hade kunnat vara tydligare, men det är ju bara ert fel ändå)".

Vanja bortförklarar rena lögner med "Det var otydligt". Det är inte okej!

Jag tror inte att Vanja är ett dugg ledsen för sina följares skull. Bara för sin egen förlust.

Och dom som tycker att "det inte var så farligt". Det var iaf en person som gick in med hull och hår och köpte tiotals nfter. Det motsvarar en vanlig persons livsbesparingar. Det är väldigt allvarligt.

Jag vet att det låter hårt men jag tror verkligen inte att Niklas har ME. Jag har en person nära mig med sjukdomen. Däremot så har han uppenbarligen någon annan problematik. Jag vill inte förringa deras dåliga mående som påverkar hela vardagen, det är ju vad det är. Men ME går inte upp och ned med roliga saker. En riktig ME-sjuk kan inte baka pizza i 8 h, renovera hus, köpa saker på Blocket, starta och driva ett NFT-projekt.

Niklas har ju lidit av insomni i en herrans massa år. Det plus något annat har ju orsakat detta, vad det än är. Ångest plus depression är min töntiga lekmannagissning.
Citera
2025-05-10, 20:15
Medlem
LionelPepsis avatar
Man undrar ju vad V&N:s exit-strategy är nu när WoA än en gång är i ropet. Tänker att de ändå relativt framgångsrikt lyckats separera mellan WoA och V:s övriga publik/flöde. Men en stor SvD-granskning måste väl ändå vara svår att kompartmentalisera bort från sin övriga image - som man då är beroende av för att tjäna en inkomst?

Får ju hoppas att journaliserna verkligen grillar dem över just den sortens motsägelser de hela tiden hamnar i när de ska försvara sig i kommentatorsfält eller förut i sin Discord.

Sen undrar man om det blir mycket mer än det. Man önskar ju rejäla konsekvenser men känns spontant som att det nog kommer utebli. Ska bli spännande att se vad som händer!
Citera
2025-05-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Jag vet att det låter hårt men jag tror verkligen inte att Niklas har ME. Jag har en person nära mig med sjukdomen. Däremot så har han uppenbarligen någon annan problematik. Jag vill inte förringa deras dåliga mående som påverkar hela vardagen, det är ju vad det är. Men ME går inte upp och ned med roliga saker. En riktig ME-sjuk kan inte baka pizza i 8 h, renovera hus, köpa saker på Blocket, starta och driva ett NFT-projekt.

Niklas har ju lidit av insomni i en herrans massa år. Det plus något annat har ju orsakat detta, vad det än är. Ångest plus depression är min töntiga lekmannagissning.

Och det här med att Vanja gått in i väggen och lider av PTSD vet jag inte om jag riktigt köper. Klart hon mått dåligt och haft svår ångest, det får man när man gjort bort sig och sabbat för både andra och sig själv såpass allvarligt som hon gjorde. Men man får resa på sig, ta ansvar och börja om. Sjukskriven och så dålig men ändå kunna fixa med huset och posta bilder på uteluncher, föreställningar, shopping av inredning och inte minst att ta sig an ett projekt att byta ut hela sin garderob.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in