2022-07-12, 14:48
Medlem
JustZlatans avatar
Ska du betala moms på varor du har beställt från ett företag som ligger utanför EU, men som har lager i ett EU-land varifrån varorna skickas?

Med det menar jag att betala moms till fraktbolaget som det brukar vara när man handlar saker utanför EU.
Citera
2022-07-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ska du betala moms på varor du har beställt från ett företag som ligger utanför EU, men som har lager i ett EU-land varifrån varorna skickas?

Med det menar jag att betala moms till fraktbolaget som det brukar vara när man handlar saker utanför EU.

Det beror väl på? Handlar du som momsregistrerat företag eller privatperson?

Men det brukar lösa sig ganska enkelt: om det är ett seriöst företag och du krävs på moms så får du det specificerat och kan isf dra av den (om du nu inte säljer varan vidare dvs, ja eller du har ingående och utgående som tar ut varandra), och krävs du inte på moms så får du en specifikation där moms inte är upptagen och du kan inte dra av den (men måste lägga på moms om du säljer den vidare).
Citera
2022-07-12, 16:04
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det beror väl på? Handlar du som momsregistrerat företag eller privatperson?

Men det brukar lösa sig ganska enkelt: om det är ett seriöst företag och du krävs på moms så får du det specificerat och kan isf dra av den (om du nu inte säljer varan vidare dvs, ja eller du har ingående och utgående som tar ut varandra), och krävs du inte på moms så får du en specifikation där moms inte är upptagen och du kan inte dra av den (men måste lägga på moms om du säljer den vidare).

Privat konsumtion. Jag tänker inte sälja vidare någonting.
Citera
2022-07-13, 10:38
Medlem
swebarbs avatar
är det skickat inom eu så är det ingen tull.
Citera
2022-07-13, 12:01
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
är det skickat inom eu så är det ingen tull.

Ja, det borde det vara. Varan kommer ursprungligen från ett land utanför EU, men företaget har ett lager i ett EU-land som de skickar från.
Citera
2022-07-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ja, det borde det vara. Varan kommer ursprungligen från ett land utanför EU, men företaget har ett lager i ett EU-land som de skickar från.
Jag beställde en vinyl från ett svenskt företag, men skivan skickades från Norge. Åkte på alla extra avgifter.
Citera
2022-07-13, 12:05
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunbiff
Jag beställde en vinyl från ett svenskt företag, men skivan skickades från Norge. Åkte på alla extra avgifter.

Norge är inte med i EU. Kanske därför?
Citera
2022-07-13, 12:13
Medlem
Citat:
Norge är inte med i EU. Kanske därför?
Ja, naturligtvis. Och beställer du nåt som skickas från ett EU-land blir situationen den omvända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in