Citat:
Just Turkiet är ett bekymmer, i övrigt tror jag nog vi inte har mycket att oroa oss för vad gäller medlemskapet i NATO. Det sparar pengar åt oss, det ger ökad trygghet och det ger oss tillgång till det berömda "kärnvapenparaplyet". Du tycker uppenbarligen att vi ska vara styrda av NATO. För inte fan kommer vi ha mycket att säga till om som lilla Sverige. Strida sida vid sida med islamister från Turkiet som i sin tur styrs av en diktator. Bara den lilla saken borde få folk att skita ner sig.
Att vi skulle behöva strida "sida vid sida" med "islamister" håller jag för högst osannolikt då det inte finns några länder runt Turkiet med förmåga att ens tänka på att angripa Turkiet. Skulle Turkiet bli angripet av den enda realistiska motståndaren, Ryssland, så ser jag absolut inget fel i att göra det. Dock tror jag nog inte det skulle krävas svensk trupp i Turkiet, den tas från betydligt närmare håll och vi får i så fall hjälpa till att puckla på Ryssland i vår del av Europa.
Citat:
Hade det inte varit för NATO och den enorma negativa kritik (och sanktioner) vi sannolikt skulle utsättas för om vi startade kärnvapenprogrammet igen så har jag inte något emot det. Dock är nyttan minimal om vi är med i NATO. Kostnaden skulle också bli väldigt hög, även om vi bara skulle skaffat oss några dussin kärnvapen. Det krävs rätt mycket förutom kärnladdningarna, som i sig inte är så dyra...
Kärnvapen är det ända som är ett riktigt skydd mot större militära grupper. Att inga partier, inklusive övriga partier pratar om att återstarta Kärnvapenpogrammet ser jag som en typ av pacifistiskt beteende.
Trevligt att du är för att starta upp däremot.
Har aldrig hört eller sett någon skriva det någonsin innan.
Trevligt att du är för att starta upp däremot.
Har aldrig hört eller sett någon skriva det någonsin innan.
Men även med Trump vid rodret i USA så kommer inte NATO att upphöra och USA kommer ej att lämna alliansen. Trump må ha mycket att säga til om som president, men det finns till exempel en stor uppslutning kring NATO och Ukraina från båda republikaner och demokrater i USA. Håller det för högst osannolikt att USA skulle lämna NATO. Särskilt inte efter de försvarssatsningar som gjorts i Europa sedan årsskiftet.