Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-12, 13:10
Medlem
Dubbelmoral i tråden. Alla människor är oärliga och tar sig gärna fördelar. Så givetvis behöva det ett hot om våld om någon får för sig att passera gränsen för vad som är acceptabelt. Det är därför alla länder har ett försvar. Vi människor är destruktiva mot omvärlden och vår omgivning.
Citera
2022-07-12, 13:11
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Så vi ska se till att Gotland är värdelöst för ryssarna?

Ja. Eller så ger man bort gotland till ryssarna, mot avtalet att de ABSOLUT inte får röra en enda grej på fastlandet.
Gotlänningarna ser man till att flytta in till fastlandet med så lite besvär för dem som möjligt., så att ryssarna anländer till ett folktomt gotland.
Citera
2022-07-12, 13:12
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Generellt har "fredsrörelsen" liksom "kärnkraftsmotståndare" och "atombombsmotståndare" varit indirekt styrda av Moskva. Moskva har sedan urminnes tider underblåst rädslan för kärnvapen och kärnkraft då detta gagnat deras syften. De har också underblåst "fredsrörelsen" och aktivt arbetat för nedrustning i väst (samtidigt som man själva inte alls haft för avsikt att nedrusta vare sig kärnvapen eller konventionella vapen).

Jag anser därmed att det är ett gott tecken att fredsrörelsen just nu lyser med sin frånvaro i media och på våra gator och torg. De tillför ingenting som jag ser det, i ett läge där det är helt uppenbart att vi står inför ett synnerligen aggressivt Ryssland (och Vitryssland).

Om det är som du säger är jag den ända i Sverige som inte är styrd från Moskva.
För jag har aldrig hört eller läst om någon mer som vill återstarta det svenska kärnvapenpogrammet. Vill du det eller är du då också styrd från Moskva?
Citera
2022-07-12, 13:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ja. Eller så ger man bort gotland till ryssarna, mot avtalet att de ABSOLUT inte får röra en enda grej på fastlandet.
Som att ge bort en harpalt till en räv, om han lovar att inte röra den.

Näe du, kanske att det fungerar i JV:s värld, men inte i verkliga livet.
Citera
2022-07-12, 13:13
Citat:
Det spelar inte så stor roll.

Även andra försvar riktar sig delvis mot inkräktare inifrån.

Men i NK:s fall är det nog extremt.
Jag tror att Nordkoreas försvar är i riktigt uselt skick men det spelar inte så stor roll. USA kan inte anfalla utan att riskera att halvön exploderar.
Citera
2022-07-12, 13:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengoinga
Jag tror att Nordkoreas försvar är i riktigt uselt skick men det spelar inte så stor roll. USA kan inte anfalla utan att riskera att halvön exploderar.
Jag tror att halvön snart kommer att explodera (bildligt) ändå.

Folk där börjar inse hur vidrigt de har det, sydkoreanska såpor ligger på deras (inofficiella) topplistor, och snart kommer ett uppror, eftersom allt fler inser. Man kan inte hålla miljoner i gisslan hur länge som helst i vårt upplysta samhälle.
Citera
2022-07-12, 13:24
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Om det är som du säger är jag den ända i Sverige som inte är styrd från Moskva.
För jag har aldrig hört eller läst om någon mer som vill återstarta det svenska kärnvapenpogrammet. Vill du det eller är du då också styrd från Moskva?
Vad har svenska kärnvapenprogrammet med fredsrörelsen idag att göra? Förstår inte riktigt hur du tänker. Personligen tror jag det skulle gå alldeles utmärkt att återstarta det programmet och ha kärnvapen på ett par år, men vad skulle syftet med det vara? Förutom att vi förbundit oss att inte skaffa vapnen så har vi ingen direkt nytta av dem, särskilt inte när vi går med i NATO.

Moskva underblåser allt som kan destabilisera och försvaga väst, det är väl inte ett okänt fenomen för dig? De har gjort detta sedan åtminstone 1960-talet och de har blivit duktigare på det med tiden.
Citera
2022-07-12, 13:28
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Förutom att vi förbundit oss att inte skaffa vapnen så har vi ingen direkt nytta av dem, särskilt inte när vi går med i NATO.
Tror att vi nu använder våra vapenpengar till betydligt bättre saker än om de skulle gå till kärnvapen. SAAB, Bofors och Hägglunds är mer värda än en bomb.
Citera
2022-07-12, 13:32
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Tror att vi nu använder våra vapenpengar till betydligt bättre saker än om de skulle gå till kärnvapen. SAAB, Bofors och Hägglunds är mer värda än en bomb.
Snarare vad de företagen kan producera, men ja, kärnvapen är inte särskilt gångbara i någon modern konflikt och skulle vi behöva dem så har NATO så det räcker för att radera varje tänkbart mål hos varje tänkbar motståndare.
Citera
2022-07-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Det är inte ofta som man hör någon prata om att vi och alla andra borde skära ner på militären.

Ungdomarna har miljöpsykos och kämpar uppenbarligen inte för det. Alla partier är superglada att vi nu är del i en kärnvapenmakt.

Själv är jag för ett starkt svenskt försvar och att vi inte går med i NATO. Så jag är väll inte mycket bättre själv. Men tycker ändå att det är lite för tyst från pacifisterna. Dom behövs för att få balans i systemet tänker jag.

Har man minsta lilla förnuft och känsla för vad som är rätt och fel, så går man inte ut och vill nedrusta försvaret i tider när det är krig i europa. Iallafall försöker man inte göra politiska poäng på det. Vissa undantag finns det då främst i V och MP som fortfarande vill nedrusta och istället använda pengarna till bidragshöjningar.
Citera
2022-07-12, 13:37
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Vad har svenska kärnvapenprogrammet med fredsrörelsen idag att göra? Förstår inte riktigt hur du tänker. Personligen tror jag det skulle gå alldeles utmärkt att återstarta det programmet och ha kärnvapen på ett par år, men vad skulle syftet med det vara? Förutom att vi förbundit oss att inte skaffa vapnen så har vi ingen direkt nytta av dem, särskilt inte när vi går med i NATO.

Moskva underblåser allt som kan destabilisera och försvaga väst, det är väl inte ett okänt fenomen för dig? De har gjort detta sedan åtminstone 1960-talet och de har blivit duktigare på det med tiden.

Du tycker uppenbarligen att vi ska vara styrda av NATO. För inte fan kommer vi ha mycket att säga till om som lilla Sverige. Strida sida vid sida med islamister från Turkiet som i sin tur styrs av en diktator. Bara den lilla saken borde få folk att skita ner sig.

Kärnvapen är det ända som är ett riktigt skydd mot större militära grupper. Att inga partier, inklusive övriga partier pratar om att återstarta Kärnvapenpogrammet ser jag som en typ av pacifistiskt beteende.
Trevligt att du är för att starta upp däremot.
Har aldrig hört eller sett någon skriva det någonsin innan.
Citera
2022-07-12, 13:38
Förställ ett scenario där risken att bli anfallna av Ryssland vore exakt lika stor eller liten som den är men att det hade varit inrikespolitiskt självmord att tala om natomedlemskap.
Sverige hade isf inte talat om NATO och vi hade inte ansökt om medlemskap. Hela hetsen beror på politiskt spel, inte om säkerhet eller för att minimera en verklig risk.

Frågan om varför så få kämpar för fred och nedrustning av försvaret beror på politik, att Sverige står så nära inpå valet 2022.
Det handlar alltså inte om en reell riskanalys utan bara om att mätta en inre politisk efterfrågan, som byggs upp, sprider sig medialt och finns av diverse anledningar.

Det svenska folket är återigen lurat, och vi går på det varje gång.
Senast redigerad av bengoinga 2022-07-12 kl. 13:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in