2022-07-12, 04:44
Medlem
Söker främst en "wtf läste jag precis" typ av bok, många rekommender "John dies at the end" och "im thinking of ending things" men tyvärr fanns de inte översatt.

Annars kan ni gärna rekommendera er favoritbok, kan vara vilken genre som helst. Har hört att Fredrik Backman skriver bra böcker(?)

Har lyckats ganska bra med att ersätta tiktok beroendet etc etc med läsning, men när alla bra böcker verkar vara på engelska och svenskan är för dött för att översätta böcker tappar man motivationen att fortsätta
Citera
2022-07-12, 06:35
Medlem
webDings avatar
"Detaljerna" av Ia Genberg. En av de mest uppmärksammade böckerna i år (av svenska författare).

Kritikerröster om Detaljerna:
"Årets bästa bok? Om det i år släpps någon roman som slår den här kommer 2022 att gå till historien som ett historiskt bra svenskt litteraturår. De fyra människoöden som tecknas är så varma, jobbiga och motsägelsefulla att man aldrig glömmer dem. Östergrensk puls i språket." Jan Gradvall, DI Weekend

"En av litteratursveriges bäst bevarade hemligheter heter Ia Genberg. Att påstå att fler borde upptäcka hennes böcker är en underdrift." Björn Kohlström, litteraturkritiker

"Med sin fjärde bok, Detaljerna, visar Ia Genberg vilken nödvändig författare hon är. Hennes sätt att med utvalda romaner skapa ny litteratur om tiden, som en svepning om det förflutna, ungefär som livets alla lager, är förstås en dröm för en litteraturkritiker. Men det är också pandemilitteratur at its finest - såhär går många av oss kalejdoskopiskt igenom våra liv i skuggan av kyrkogårdar och karantän just nu." Ulrika Milles, SVT Kulturnyheterna

"Detaljerna är en roman att återvända till, gång på gång. Den är kort, men rymmer en flod av precisa iakttagelser, den är furiös och samtidigt skriven med yppersta finess. Det är bara januari än, men om jag ska drista mig till att sia om Ia Genbergs betydelse för litteraturåret 2022, sätter jag mina pengar på att Detaljerna blir boken alla önskar att de själva hade skrivit." Therese Eriksson, Västerbottens-Kuriren

"Ett mästerligt stycke roman i fyra avsnitt. Det är så snyggt konstruerat att jag hisnar lite." Anna Ims, Kulturnytt i P1

"Genbergs språk är ett formidabelt instrument, smidigt, böjligt och precist. Det är som om hon lutar sig över karaktärerna med ett förstoringsglas i handen." Dan Sjögren, Dala-Demokraten

"Ia Genberg har ett ovanligt gehör för hur det låter i samhället, även som i det här fallet, hur det lät för mer än tjugo år sedan. Och hon är rolig, smart, skarp i stilen. Genomskådande och tämligen rå. Men hon framställer också ett allvar. Med Ia Genbergs säregna blick för detaljer som avslöjar känslor, uppstår en roman som bultar och slår." Maria Schottenius, Dagens Nyheter

"En mer fantasifull, egensinnig och stilistiskt vass författare får man leta efter. Huvudpersonen ligger i hög feber och minns alla de som har stått henne nära, men försvunnit ut ur hennes liv av en eller annan orsak. Hur träffsäkert och känsligt skildrar inte Genberg dynamiken i relationerna!" Yukiko Duke, Vi Läser

"Ia Genbergs handlag är helt suveränt, 1990-talets Stockholm väcks till liv, människorna spritter till och blir hela personer, av bara några raders omsorg, mammans 60-tal, jagets tillbakablickande. Och det hon fångar, just hur svårgreppbar berättelsen är om vilka vi är och har varit och vilka vi blev, hur lätt den faller sönder." Jenny Aschenbrenner, ETC
Citera
2022-07-12, 08:37
Medlem
Kanske söka dig till de svenska klassikerna. De som skrivit sådant som fortfarande läses.
Moa Martinson - Mor gifter sig, Kyrkbröllop, Kungens rosor. Ivar Lo-Johansson - Godnatt jord, Kungsgatan, Bara en mor. Harry Martinson - Aniara, Nässlorna blomma, Vägen ut.
Detta är några favoriter jag återvänder till. Ofta är det Diktverket Aniara, där Harry Martinson skapar helt nya ord för de företeelser han beskriver, nya ord som man direkt förstår.

” Det finnes skydd mot nästan allt som är
mot eld och skador genom storm och köld
ja, räkna upp vad slag som tänkas kan.
Men det finns inget skydd mot människan.”

” Goldondern Aniara stängs, sirenen ger signal
för fältutstigning enligt känd rutin
och gyrospinern börjar att bogsera
goldondern uppåt emot zenits ljus,
där magnetrinerna som häva fältens styrka
snart signalera läge noll och fältavlösning sker.
Och likt en jättepuppa utan vikt
gyreras Aniara vibrationsfritt
och utan varje störning bort från Jorden.
En ren rutinstart utan äventyr,
en vanlig gyromatisk fältavlösning.
Vem kunde ana att just denna färd
var dömd att bli en rymdfärd helt för sig
som skulle skilja oss från sol och jord,
från Mars och Venus och från Doris dal.”
Citera
2022-07-12, 09:36
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22
...och svenskan är för dött för att översätta böcker tappar man motivationen att fortsätta
Då ska du läsa böcker som i original är skrivna på svenska. Vi har en enorm kulturskatt.

Men börja med att berätta om vilken typ av bok du vill läsa.
Citera
2022-07-12, 09:37
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
...Aniara...
Är ens Aniara prosa?
Citera
2022-07-12, 11:50
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Kanske söka dig till de svenska klassikerna. De som skrivit sådant som fortfarande läses.
Moa Martinson - Mor gifter sig, Kyrkbröllop, Kungens rosor. Ivar Lo-Johansson - Godnatt jord, Kungsgatan, Bara en mor. Harry Martinson - Aniara, Nässlorna blomma, Vägen ut.
Detta är några favoriter jag återvänder till. Ofta är det Diktverket Aniara, där Harry Martinson skapar helt nya ord för de företeelser han beskriver, nya ord som man direkt förstår.

” Det finnes skydd mot nästan allt som är
mot eld och skador genom storm och köld
ja, räkna upp vad slag som tänkas kan.
Men det finns inget skydd mot människan.”

” Goldondern Aniara stängs, sirenen ger signal
för fältutstigning enligt känd rutin
och gyrospinern börjar att bogsera
goldondern uppåt emot zenits ljus,
där magnetrinerna som häva fältens styrka
snart signalera läge noll och fältavlösning sker.
Och likt en jättepuppa utan vikt
gyreras Aniara vibrationsfritt
och utan varje störning bort från Jorden.
En ren rutinstart utan äventyr,
en vanlig gyromatisk fältavlösning.
Vem kunde ana att just denna färd
var dömd att bli en rymdfärd helt för sig
som skulle skilja oss från sol och jord,
från Mars och Venus och från Doris dal.”

Oj, Aniara hamnade precis på min läselista

On topic kan jag rekommendera Gösta Berglings saga av Selma Lagerlöf.
Citera
2022-07-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze

On topic kan jag rekommendera Gösta Berglings saga av Selma Lagerlöf.
Jaa, SelmaLagerlöfs vackra språk. Bara det gör hennes texter värda att läsa.
Citera
2022-07-12, 12:04
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Svårläst i sitt diktformat, men klart läsvärd.
Citera
2022-07-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Är ens Aniara prosa?
Nej, det är ett diktepos. En berättelse om Aniara (rymdskeppet) som skulle frakta människor från en förödd jord, förstörd av kärnvapensprängningar, till Mars och Venus. Skeppet kommer ur kurs och s3dan berättas om livet på Aniara.
Citera
2022-07-12, 12:09
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Nej, det är ett diktepos. En berättelse om Aniara (rymdskeppet) som skulle frakta människor från en förödd jord, förstörd av kärnvapensprängningar, till Mars och Venus. Skeppet kommer ur kurs och s3dan berättas om livet på Aniara.
Jodå, den är läst :-)
Citera
2022-07-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jodå, den är läst :-)
Roligt att det är fler än jag som läst den, känner ibland att jag är rätt ensam om det.
Citera
2022-07-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22
Söker främst en "wtf läste jag precis" typ av bok, många rekommender "John dies at the end" och "im thinking of ending things" men tyvärr fanns de inte översatt.

Annars kan ni gärna rekommendera er favoritbok, kan vara vilken genre som helst. Har hört att Fredrik Backman skriver bra böcker(?)

Har lyckats ganska bra med att ersätta tiktok beroendet etc etc med läsning, men när alla bra böcker verkar vara på engelska och svenskan är för dött för att översätta böcker tappar man motivationen att fortsätta

Fredik Backmans böcker håller hög klass.

En personlig favorit som alla borde läsa är :
En nästan vanlig man
av Dan Buthler, Dag Öhrlund

Ljudboken med Stefan Sauk är ett mästerverk !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in