2022-07-12, 12:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Roligt att det är fler än jag som läst den, känner ibland att jag är rätt ensam om det.
Det beror nog på vilken åldersgrupp du tittar på.

Sökte på Harry Martinsson på Storytel, och där finns den!

Hittade dessutom "Vägen till Klockrike", vilken jag läst någon gång, och kommer ihåg storyn lite lagom. Bokmärker den nu :-)
Citera
2022-07-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det beror nog på vilken åldersgrupp du tittar på.

Sökte på Harry Martinsson på Storytel, och där finns den!

Hittade dessutom "Vägen till Klockrike", vilken jag läst någon gång, och kommer ihåg storyn lite lagom. Bokmärker den nu :-)
En annan författare, utan jämförelse i övrigt, som ibland använder egenkonstruerat språk och förortssvenska blandat med till svenska korrekt översatt arabiska. Jonas Hassen Kemiri - Ett öga rött. Den är sorglig och samtidigt fantastiskt rolig. Ett fantastiskt språk.
Citera
2022-07-12, 13:23
Medlem
Om du gillar I'm thinking of ending things så kanske du gillar det lite absurda?

Lars Gustafsson eller Sture Dahlström kanske kan vara något? Eller Slas (Stig Claesson)?
Citera
2022-07-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTRKlok
Om du gillar I'm thinking of ending things så kanske du gillar det lite absurda?

Lars Gustafsson eller Sture Dahlström kanske kan vara något? Eller Slas (Stig Claesson)?

Gå loss på klassikerna, de ger oerhört mycket fortfarande. Man får perspektiv på tillvaron. Kan rekommendera Wilhelm Moberg, Utvandrarna mfl till att börja med. Ivar Lo Johansson, Fridegårds I trägudars land, finns massor att läsa där. Vill du ha Krim, ge dig på originalsviten Roman om ett brott av Sjöwall och Wahlöö, vill du ha socialrealism med lite mer moderna ögon är Swede Hollow av Larsmo ett bra köp. Och så vidare.
Citera
2022-07-12, 16:37
Medlem
Stormpiskares avatar
Ett absolut måste i sammanhanget är Frans G Bengtsson, Röde Orm. Det var en sån där bok där jag konstant tittade hur många sidor det var kvar, och bara hoppades att det skulle komma in fler.

En del böcker läser man för att man ska ha läst dem, och man nästan vill att de ska ta slut, Röde Orm hade kunnat vara för evigt.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-07-12 kl. 16:40.
Citera
2022-07-12, 19:08
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22
Söker främst en "wtf läste jag precis" typ av bok, många rekommender "John dies at the end" och "im thinking of ending things" men tyvärr fanns de inte översatt.

Annars kan ni gärna rekommendera er favoritbok, kan vara vilken genre som helst. Har hört att Fredrik Backman skriver bra böcker(?)

Har lyckats ganska bra med att ersätta tiktok beroendet etc etc med läsning, men när alla bra böcker verkar vara på engelska och svenskan är för dött för att översätta böcker tappar man motivationen att fortsätta
Dessa bör funka för en hjärna som fortfarande återhämtar sig från sociala medier

Antonin Artaud - Heliogabalus eller Den krönte anarkisten
Halvt psykotisk, aldrig rumsren biografi/roman om Roms galnaste kejsare

Andrej Belyj - Petersburg
Dampryckig men ändå lättflytande prosa om en terrorist som planerar att spränga sin farsa i Ryssland under tidigt 1900-tal

Christian Kracht - Jag kommer vara här i solsken och i skugga
Snabbrörlig, febrig alternativhistoria/postkolonial travesti om ett Schweiz som blir kommunistiskt och koloniserar Afrika
Senast redigerad av Nix-registret 2022-07-12 kl. 19:14.
Citera
2022-07-23, 00:58
Medlem
Citat:
Söker främst en "wtf läste jag precis" typ av bok, många rekommender "John dies at the end" och "im thinking of ending things" men tyvärr fanns de inte översatt.

Annars kan ni gärna rekommendera er favoritbok, kan vara vilken genre som helst. Har hört att Fredrik Backman skriver bra böcker(?)

Har lyckats ganska bra med att ersätta tiktok beroendet etc etc med läsning, men när alla bra böcker verkar vara på engelska och svenskan är för dött för att översätta böcker tappar man motivationen att fortsätta

"Barabbas" och "Dvärgen" av Lagerqvist. Framförallt Barabbas, då den är en allegori av klass!
Citera
2022-08-11, 08:49
Medlem
Citat:
Söker främst en "wtf läste jag precis" typ av bok
Ok du ber om det. Det är inget snack om saken vilken bok du ska läsa:
Äldreomsorgen i Övre Kågedalen ; Förensligandet i det egentliga Västerbotten av Nikanor Teratologen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in