Har inte följt diskussionerna här inne, men vi har varit lite i banorna för att köpa villa lite halvseriösa under senaste åren och tänkte dela med mig av vad vi märkt av. Då för en mellanstor stad.
För några år sen under corona så fick vi boka tid för att komma på visning, det var för att i huvudtaget kunna komma in i huset. Det hände att vi blev nekade vid dörren och fick stå utanför en stund tills andra spekulanter hade lämnat, säkert 10grupper åt gången och det kom nya hela tiden.
Vi va på en visning i typ augusti tror jag det var. Då var det vi och 2andra par. Efter några visningar så fick säljarna ett underbud på det huset (typ -50k under på en villa i 3miljoner klassen så inte så mycket) och mäklaren ringde upp oss för att fråga om vi ville lägga ett mer. Dvs några veckor efter att vi va där och vi sagt att vi inte va intresserade.
I mitten av september va vi på en annan visning. Eller vi bokade in en tid men väl där 5min tidiga så va huset tomt och inga där. Mäklaren kom dit för att släppa in oss några minuter efter oss och vi var ensamma där, när vi gick så kom däremot ett annat par. Vi va lite intresserade men det va väldigt dyrt så vi la ett skambud lite på skoj över mail dagen efter, typ 3.5miljoner vilket var 1miljon mindre än dom lagt ut det för. Inga svar eller respons på det budet tyvärr
Veckan efter va vi på en visning. De va just efter att styrräntan hade justerats upp i september. Vi var där helt själva och mäklaren gav oss en tour av alla hörn och vråer. Efteråt frågade hon vad vi tyckte och om det är något så kanske det går att lösa. Vi sa att vi tyckte de va lite för dyrt för oss egentligen, och även om hon inte sa det ordagrant så var hon väldigt tydlig med att priset är väldigt förhandlingsbart just nu.
Dagen efter la vi ett bud, 3.2miljoner, det låg ute på 4miljoner. Vi budade fram och tillbaka och fick ner dom till 3.6, antagligen hade vi kanske kunnat fått det för typ 3.50-3.55 om vi förhandlar klart men vi insåg att vi missat en detalj och va inte längre intresserade. Säljarna hade köpt förra sommarn för lite norr om 4miljoner så tyckte lite synd om dom, gå ner och förlora en halv miljon men ändå så räckte det inte. Dom har justerat priset på hemnet till 3.75 nu. Hoppas det löser sig för dom men vi väntar nog lite innan vi köper något.
Ytterligare en vecka senare hörde mäklaren ifrån andra huset av sig, ni vet där vi hade ägt ett skambud på 1miljon under priset och ville se om vi fortfarande intresserade och om det inte gick att få till en deal. Vi va inte intresserade.
Verkar knappt finnas några köpare alls numera. Så även om säljare är redo att gå ner i pris så blir det inte många avslut. Antalet objekt ute på hemnet har ökat under den här tiden och då är det väl egentligen slut på ”säsongen” såhär års och börjar gå neråt?
Slutsatsen är att om man är köpsugen så ska man inte dra sig för att pruta ganska kraftigt. Det finns viss desperation att utnyttja.
Har ingen aning om hur representativt vår upplevelse är för resten av Sverige. Men villor i pris och storleksklassen där räntor och uppvärmning är de stora kostnaderna (redan innan allt detta) har absolut påverkats mer än det syns i statistiken där jag har kollat.