Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Talar vi samma språk nu? Eller vill du ha ytterligare förklaringar? Tycker ekbo har gett dig ganska många vid det här laget.
Här är problemet
Du tror att ekbo förklarar/bevisar saker, vilket är skrattretande.
Har du lagt märke till hur ekbo konstant blir motbevisad av alla han interagerar med?
Hur ingen som inte delar ekbos ideologiska övertygelse håller med honom?
Hur han ständigt undviker att ens titta på källor och öppet erkänner att han inte befattar sig med sådant?
ekbo har fel i det han säger och enda anledningen till varför du håller med är för att du är lika obegåvad som han själv.
Därför är det inte värt att försöka ens argumentera med dig, är du inkompetent nog till att tro att ekbo har rätt så är din situation hopplös.
Du har din ideologiska övertygelse och du tror massa saker, jag har inget intresse i vad du tror så du kan hålla detta för dig själv istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Du har fel.
1. Du får betydligt mer för renoverade finna hus.
2. Renovering är en investering om du gör mycket själv. Man får ju bra betalt per timme om man är duktig.
3. Mäklaren vet att vi inte ska sälja. Jag hade gjort samma bedömning utifrån sålda objekt i närområdet och han bekräftade det. Jag är inte typen som tror blint på andra utan har givetvis bra koll själv.
Jag har inte sagt att du inte får mer för renoverade hus, problemet är att du inte får en rabatt för ruckel.
Sedan är tankegången rätt underhållande att du reparerar din bostad och förväntar dig att nästa person skall stå för kostnaden genom att priset på bostaden ökar.
Brukar det normalt funka så?
Du nyttjar något, reparerar det till ursprungsskick och nästa person skall stå för kostnaden?
Anledningen till att det varit så är för att folk har varit desperata efter boende för vi har en enorm brist på bostäder fortfarande och har haft obefogat låg ränta samt en spekulationsiver i Sverige där alla var tvungna att kasta sig in på bostadsmarknaden för att inte "missa tåget".
De som växer upp idag och tillhör min generation delar inte uppfattningen att bostäder är investeringar som alltid måste gå upp i värde år efter år och att man skall, till varje pris, köpa bostad.
Det kommer sätta prägel på framtiden för hela tankesättet att amortering är sparande, renovering är investering och tanken på bostaden som en tillgång är på väg bort. Långsamt men det är på väg bort likväl.
Bostäder är samma som bilar, du köper en bil för du behöver och nyttjar den och accepterar värdeminskningen. Bostaden är, i grund och botten, likadan och det kommer leda till att vi inte kommer se ökningar som överstiger generella inflationen på marknaden som helhet (förhoppningsvis)