2026-05-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Om du tittar på ett hus i Bromma https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-bromma-nockeby-stockholms-kommun-limavagen-6-21638245
Och scrollar ned till prisutveckling i Bromma. Och klickar på 36 månader. Så ser du en sidledes rörelse där inget trendbrott skett (än).

Det släpar efter en hel del i och med lagfarter.. väldigt många säljs utanför Hemnet numera p.g.a deras hysteriska prissättning.. "på gång" på booli säljs många hus på 2 veckor som aldrig når hemnet ens.
Citera
2026-05-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det släpar efter en hel del i och med lagfarter.. väldigt många säljs utanför Hemnet numera p.g.a deras hysteriska prissättning.. "på gång" på booli säljs många hus på 2 veckor som aldrig når hemnet ens.
En förändring i trend slår igenom på hemnet också.
Citera
2026-05-10, 20:45
Medlem
Citat:
En förändring i trend slår igenom på hemnet också.

Eftersom Booli är så extremt billig tjänst, så är det ofta de objekt som är lite svårsålda, kanske sämre skick etc. dvs man får ut lägre priser som hamnar på hemnet är min observation..
Citera
2026-05-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Eftersom Booli är så extremt billig tjänst, så är det ofta de objekt som är lite svårsålda, kanske sämre skick etc. dvs man får ut lägre priser som hamnar på hemnet är min observation..
Det är fortfarande så att en förändring i trend slår igenom på hemnet.

(Sedan kan jag snarare tänka mig att det är billigare objekt som inte kommer till hemnet. Det är sådana man rensar bort. För medel och dyrare objekt så räcker det med att man hittar en budgivare på hemnet så är priser för det inhämtat flera ggr om).
Citera
2026-05-10, 20:57
Medlem
Citat:
Det är fortfarande så att en förändring i trend slår igenom på hemnet.

(Sedan kan jag snarare tänka mig att det är billigare objekt som inte kommer till hemnet. Det är sådana man rensar bort. För medel och dyrare objekt så räcker det med att man hittar en budgivare på hemnet så är priser för det inhämtat flera ggr om).

De enda korrekta siffrorna/trenden är när man får lagfarter, som vi får vänta på ett par månader.
Citera
2026-05-12, 10:15
Medlem
Tidvinds avatar
Med tanke på att de nya bolånereglerna låter folk låna så mycket mer så borde priserna gå upp markant. Jag tror att allt för många svenskar är ointresserade av ekonomi och litar blint på bankens kalkyler för att fatta rationella beslut kring sina lån.

Det kommer ju leda till skit för många hushåll i längden när de inser att de gav för mycket och är tvungen att sitta kvar med miljonlån efter skilsmässan.
Citera
2026-05-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Med tanke på att de nya bolånereglerna låter folk låna så mycket mer så borde priserna gå upp markant. Jag tror att allt för många svenskar är ointresserade av ekonomi och litar blint på bankens kalkyler för att fatta rationella beslut kring sina lån.

Det kommer ju leda till skit för många hushåll i längden när de inser att de gav för mycket och är tvungen att sitta kvar med miljonlån efter skilsmässan.

Framförallt med nya reglerna kring upplåning så är min högst personliga gissning att det underhåll som redan är uppskjutet (underhållsskuld) kommer öka.
Om det redan i dagsläget var eftersatt kan man räkna ut vad det kommer bli i framtiden när gränsen för utökad bolån sänks.
Citera
2026-05-12, 12:19
Medlem
Citat:
Dock har vi inte sett detta trots att det gällt försäljningar från Januari.

Citat:
Det är väl inte förändrad situation. Det har gällt länge.

Faktiskt var det så på 80-talet också för de som hyrde. Jag träffade på några som levde så för att dom inte hittade nya HR. Och då hade dom väl bott så i ett år eller så.
Citera
2026-05-12, 19:01
Medlem
Citat:

Blir ju ingen direkt skillnad förutom för förstagångsköpare möjligen, bankerna har ju sina kalkyler som vanligt, 7% ränta ska man klara plus KALP... det är en liten skara som har väldigt hög inkomst men lågt eget kapital som får låna 90% istället för 85.
Citera
2026-05-12, 20:04
Medlem
Citat:

Det är väl inte förändrad situation. Det har gällt länge.

Faktiskt var det så på 80-talet också för de som hyrde. Jag träffade på några som levde så för att dom inte hittade nya HR. Och då hade dom väl bott så i ett år eller så.
Vilken bullshit
Så du träffade folk på 80-talet som gjort miljonförlust på bostäder, samma 80-tal som bostäder nästintill var gratis?

Lol
Citera
2026-05-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Vilken bullshit
Så du träffade folk på 80-talet som gjort miljonförlust på bostäder, samma 80-tal som bostäder nästintill var gratis?

Lol
Jag skrev: "Faktiskt var det så på 80-talet också för de som hyrde."

Den där meningen blev för lång för Wallincus. Han har en del uppförsbacke om man säger så.
Än klarar han inte en hel mening trots korta ord.

Hans förmåga att förvränga fakta kan man se ovan.
Senast redigerad av ekbo251 2026-05-12 kl. 21:40.
Citera
2026-05-12, 21:13
Medlem
Good news everyone.

Jag tittade på Nordeas Outlook sändning. Och deras prognos för HOX var upp 4.4% under 2026 och 4.1% upp under 2027.

HOX kan vi inte se längre men det borde väl bli något liknande på Mäklarstatistik.

Tufft för de som bor i HR i väntan på kraschen när de skall fynda.

EDIT
Och dom räknar med att RB ligger still, samt att KPIF kravlar sig upp till 2% av sig själv.
Senast redigerad av ekbo251 2026-05-12 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in