Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Självklart har fastighetens värde ökat pga tomtens attraktivitet i det här fallet. Tom du klarar nog av att inse att ett hus som inte förbättrats utan bara slitits i 5 år inte ökar i värde.
Samtidigt i andra mindre attraktiva delar av Sthlm som har haft en sämre utveckling har tomtvärdet gått ned.
Otroligt basic för alla i tråden utom wallincus.
Lol, så gör du exakt som jag sade!
Du är för jävla rolig du
Så med andra ord är det inte hantverkarlöner som ligger bakom våra extremt övervärderade bostäder, eftersom priserna ökar även om man inte renoverar.
Skönt att vi kommit fram till det, åtminstone.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Om du någon gång kommer in på komvux och läser företagsekonomi A så kommer du lära dig lite.
Här finns en liten lista med ekonomiska begrepp från den kursen;
” Amortering - Avbetalning på ett lån. OBS att en amortering är en utbetalning men ingen kostnad”
https://www.kursnavet.se/kurser/fe1202/M01-intro/M01-s08-ordlista.htm
Det faktum att kursen heter "Företagsekonomi A" borde ju vara en bra ledtråd kring vad det handlar om men jag antar att sådana enkla saker glider dig förbi

Är privatpersoner företag? Med tanke på din låga begåvning behöver jag nog klargöra att privatpersoner
inte är företag.
Företag behöver bokföringsmässig precision, privatpersoner gör det inte och för en privatperson är det ingen direkt skillnad på en utgift och en kostnad.
För privatpersoner är amortering pengar ut ur kassan, eftersom du är rätt klent begåvad så hjälper jag dig gärna leta fram en källa för vad som gäller för
privatpersoner:
"När du har din disponibla inkomst börjar du dra av dina fasta utgifter från den. Fasta utgifter är de avgifter som är samma varje månad och som det inte är lika lätt att påverka. Exempel på detta är hyra eller amortering, driftkostnader så som el, tv och bredband, försäkringar och matkostnader."
Så amortering är ingen kostnad
för företag, men eftersom privatpersoner inte är företag så gäller inte regler för företag för privatpersoner.
Att du inte förstår att det är skillnad på företag och privatperson och sedan anklagar andra för att vara dumma är väldigt underhållande
Anmärkningsvärt att ni inte applicerar reglerna kring avskrivning på samma sätt, det skulle innebära att man påför en förbrukning av sitt hus på ett par procent per år. Detta skulle ju dock innebära att bostaden
minskar, och vi alla vet vilken extrem panik folk härinne känner inför blotta tanken på det.
Kan du och ekbo hålla käft om detta nu?
Ni får gärna tycka fel och blanda ihop termer men ni behöver inte demonstrera er okunskap för andra, ingen bryr sig.