Naturligtvis kan jag avgöra det.
Det var inte länge sedan jag pratade med dig om bostadsmarknaden varpå du började prata om platt-tv, det är knappast sakligt.
Sedan älskar du att svänga ut och skriva en halv bibel om skit som inte har med saker att göra istället för att hålla dig till ämnet och så fort du blir påvisar i att du saknar koll på läget hävdar du personangrepp. Du har gjort det i flera inlägg (både mot mig och andra) som om det skulle försvara något.
Du kan inte skriva saker som inte är sanna och skrika "personangrepp" när någon påtalar att du har fel, det ger inga poäng.
Det är ju snarare du och dina gelikar som blir orimligt arga så fort någon påtalar att det är en smula orimligt att genomsnittshuset i Stockholm kostar runt
7 miljoner 2025 medan medianlönen var
393 965 kr vilket innebär att genomsnittshuset kostar runt 15-17 årslöner.
Eller att det är en smula orimligt att total inflation var ~64% mellan år 2000 och 2024 medan prisökningen på bostäder samma period var 600-900%.
Det är orimligt att vi haft den utvecklingen som stänger ute en stor andel människor från att ha en bostad och det finns inga alternativ eftersom hyresmarknaden är så kraftigt reglerad så du behöver stå årtionden i kö om du vill ha ett bra boende och ännu längre om du vill ha familj i ditt hem.
Du skriver det men det stämmer inte med verkligheten, jag har själv stött på flera fullkomliga ruckel innan jag köpte mitt som prissätts extremt högt och där man tagit 0 hänsyn till kostnad för renovering. Gått på visning på ett par med och alltid fått höra ursäkter från mäklaren att "gör man lite själv så blir det inte så dyrt" så det finns en väl tilltagen tröghet i marknaden där pris på bostäder som har ett stort renoveringsbehov inte går ned i pris.
Detta är vad jag menar med att du har noll koll, du tror en sak som sedan inte stämmer med verkligheten.
Till bevis för detta har en av er kommit med ett hus för 15 miljoner och påstått att ett annat hus i samma område som "bara" kostade 12 miljoner är "bevis" för att renoveringskostnad = billigare hus, vilket är skrattretande verklighetsfrånvänt när man tar ett exempelhus som är dubbelt så dyrt som genomsnittshuset i den dyraste kommunen i hela Sverige.
Detta är hela problematiken, du/ni tror att folk efterfrågar tokrenoverade hus med jacuzzi, bastu och toppstandard på allt men det är inte det saken handlar om. Det handlar om att det inte
finns några billiga uppstartshem där man kan bo för en rimlig kostnad (om du inte vill bo ~2-3 timmar enkel väg från/till jobbet).
Försök gnida båda hjärncellerna samman och förstå problemet och nej, det handlar inte om "dyra bygglöner" utan om att man haft för stor invandring de senaste 20-25 åren och reglerat sönder hyresmarknaden samt inte byggt tillräckligt.
Så där har du ett långt jävla inlägg att läsa, nu känner du nog igen dig.