2025-11-03, 20:55
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Många renoveringar/avskrivningar är väl redan ”klara” där, eller tänker jag fel? Känns nästan som att det i vissa fall skulle kunna minska avskrivningarna i enskilda föreningar. Eller vad säger ni?
Avskrivningar kommer ju till hela tiden så fort något underhåll görs.
Citera
2025-11-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Avskrivningar kommer ju till hela tiden så fort något underhåll görs.

Menar mera att om en förening gjorde ett stambyte säg 1980 och stammarna fortfarande är fina eller relinade, men fortfarande skrivs av, då kanske K3-redovisning snarare skulle kunna resultera i att ingen avskrivning ska göras tills vidare?

För som jag förstått det så ska ju K3 leda till att många "komponenter" får riktigt korta avskrivningstider på upp till max 50 år. Men om en komponent, såsom stammarna, redan är så gamla... Ja vad finns det då att skriva av? Det är väl bara att ta i trä och hoppas de håller så länge det går?

Men enligt nuvarande K2-redovisning så ligger fortfarande en avskrivning där och tuggar i all evighet, i princip? Om än låg.
Senast redigerad av Frihetsyttrande 2025-11-03 kl. 21:21.
Citera
2025-11-03, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Naturligtvis kan jag avgöra det.
Det var inte länge sedan jag pratade med dig om bostadsmarknaden varpå du började prata om platt-tv, det är knappast sakligt.
Sedan älskar du att svänga ut och skriva en halv bibel om skit som inte har med saker att göra istället för att hålla dig till ämnet och så fort du blir påvisar i att du saknar koll på läget hävdar du personangrepp. Du har gjort det i flera inlägg (både mot mig och andra) som om det skulle försvara något.
Du kan inte skriva saker som inte är sanna och skrika "personangrepp" när någon påtalar att du har fel, det ger inga poäng.

Det är ju snarare du och dina gelikar som blir orimligt arga så fort någon påtalar att det är en smula orimligt att genomsnittshuset i Stockholm kostar runt 7 miljoner 2025 medan medianlönen var 393 965 kr vilket innebär att genomsnittshuset kostar runt 15-17 årslöner.
Eller att det är en smula orimligt att total inflation var ~64% mellan år 2000 och 2024 medan prisökningen på bostäder samma period var 600-900%.

Det är orimligt att vi haft den utvecklingen som stänger ute en stor andel människor från att ha en bostad och det finns inga alternativ eftersom hyresmarknaden är så kraftigt reglerad så du behöver stå årtionden i kö om du vill ha ett bra boende och ännu längre om du vill ha familj i ditt hem.

Du skriver det men det stämmer inte med verkligheten, jag har själv stött på flera fullkomliga ruckel innan jag köpte mitt som prissätts extremt högt och där man tagit 0 hänsyn till kostnad för renovering. Gått på visning på ett par med och alltid fått höra ursäkter från mäklaren att "gör man lite själv så blir det inte så dyrt" så det finns en väl tilltagen tröghet i marknaden där pris på bostäder som har ett stort renoveringsbehov inte går ned i pris.
Detta är vad jag menar med att du har noll koll, du tror en sak som sedan inte stämmer med verkligheten.
Till bevis för detta har en av er kommit med ett hus för 15 miljoner och påstått att ett annat hus i samma område som "bara" kostade 12 miljoner är "bevis" för att renoveringskostnad = billigare hus, vilket är skrattretande verklighetsfrånvänt när man tar ett exempelhus som är dubbelt så dyrt som genomsnittshuset i den dyraste kommunen i hela Sverige.

Detta är hela problematiken, du/ni tror att folk efterfrågar tokrenoverade hus med jacuzzi, bastu och toppstandard på allt men det är inte det saken handlar om. Det handlar om att det inte finns några billiga uppstartshem där man kan bo för en rimlig kostnad (om du inte vill bo ~2-3 timmar enkel väg från/till jobbet).
Försök gnida båda hjärncellerna samman och förstå problemet och nej, det handlar inte om "dyra bygglöner" utan om att man haft för stor invandring de senaste 20-25 åren och reglerat sönder hyresmarknaden samt inte byggt tillräckligt.

Så där har du ett långt jävla inlägg att läsa, nu känner du nog igen dig.

Det vore en otroligt enkel sak för dig att bara länka något av ALLA dessa objekt som har ”för hög prissättning”.

Det du visat otroligt tydligt i dina tidigare inlägg är att du inte förstår markens värde i det hela. Ett hus på mark värd 5 msek KAN inte vara värd mindre än så ens om det är ett utedass på den. Men du skulle börja tjata om att utedasset minsann inte är värt något.
Citera
2025-11-03, 22:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ser man till Stockholms innerstad så hade samtliga stadsdelsområden ett negativt flyttnetto 2024. Så det kanske är många som vill flytta in, men det är många som flyttar ut också. Ändå har detta område de dyraste lägenheterna i Sverige.

Om folk flyttar IN utan barn, får barn och sen flyttar UT med barn så kan flyttnettot vara negativt utan att befolkningen minskar.
Citera
2025-11-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det vore en otroligt enkel sak för dig att bara länka något av ALLA dessa objekt som har ”för hög prissättning”.

Det du visat otroligt tydligt i dina tidigare inlägg är att du inte förstår markens värde i det hela. Ett hus på mark värd 5 msek KAN inte vara värd mindre än så ens om det är ett utedass på den. Men du skulle börja tjata om att utedasset minsann inte är värt något.

Du pratar också med en person som verkar tro att man går från att flytta hemifrån/nyexaminerade till att direkt vilja köpa hus i Stockholm...Men lycka till att få svar
Citera
2025-11-04, 04:01
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om folk flyttar IN utan barn, får barn och sen flyttar UT med barn så kan flyttnettot vara negativt utan att befolkningen minskar.

Hehe ja och folk som flyttar in och dör kan leda till positivt flyttnetto trots minskande befolkning. Hur många flyttar till Stockholm för att dö? Inte så många tror jag dock.
Citera
2025-11-04, 07:12
Medlem
Det verkar som dom nominella priserna kanske kan komma tillbaka på ATH inom kort/något år, på många håll. Dock i ljuset av en inflation som skickat tillbaka det reala värdet av SEK 17%. Men det kanske vore bra för samhället i stort om folk började ”våga” flytta igen. Med fler någotsånär intakta nominella kontantinsatser, kanske bara mäklararvodet back, kanske omsättningen kan öka på något. Speciellt med de politiska lättnaderna vid horisonten.
Citera
2025-11-04, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

För värdet på mark är en fysisk konstant och likt ljusets hastighet förändras det aldrig.
Citera
2025-11-04, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
För värdet på mark är en fysisk konstant och likt ljusets hastighet förändras det aldrig.

Marken behöver inte ”underhåll” som ett hus behöver. Om marken är +80% av fastighetens värde så är husets skick en rätt liten andel av fastighetens totala värde.

Wallincus förstår inte detta (och har flera svagsinta kollegor i tråden som heller inte gör det). En villa i dåligt skick på mark utan värde är inte dyr.

Trådens fåntrattar sitter och hånskrattar åt ett slitet pyttehus på Lidingö som kostar 10 msek. De förstår inte varför det är en så stor prisskillnad på nedan objekt.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-brunne-kramfors-kommun-berglidsvagen-5-21638176

https://www.hemnet.se/bostad/villa-kottla-lidingo-kommun-kottlavagen-17b-21625500

Skjulet på Lidingö har i skrivande stund budats upp från 7,5 till 9,5 msek. Ingen är intresserad av den stora enplansvillan i Kramfors för 895k. Wallincus och co är helt chockade. Man får 10 villor i Kramfors för priset av ett skjul på Lidingö???

Wallincus och co förstår inte att fastigheten på Lidingö med ett nyproducerat hus som kostar 5 msek att bygga sannolikt sålts för cirka 15 msek.
Senast redigerad av flanders 2025-11-04 kl. 09:55.
Citera
2025-11-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Hur snabbt har det ändrats historiskt då?
Citera
2025-11-04, 10:07
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Det verkade som att du menade att en anledning till höga bostadspriser i Stockholm är att så många flyttar dit. Stockholms kommun har också ett positivt flyttnetto, men det som alla stadsdelsområden innanför tullarna har gemensamt är att i dessa är flyttnettot negativt.

Det är dyrast att bo i de stadsdelar som inte så många flyttar till. Jämför Östermalm med Skärholmen. Det är jättemånga som flyttar till Skärholmen, men där är det inte lika dyrt att bo som på Östermalm där fler flyttar ut än in.

Jag tror heller inte att du kan hävda att prisutvecklingen är bättre i Skärholmen, men jag har inga siffror på det, så det är möjligt att en krona investerad där har större chans att växa än en krona på Strandvägen. Men jag tvivlar.
Citera
2025-11-04, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det verkade som att du menade att en anledning till höga bostadspriser i Stockholm är att så många flyttar dit. Stockholms kommun har också ett positivt flyttnetto, men det som alla stadsdelsområden innanför tullarna har gemensamt är att i dessa är flyttnettot negativt.

Det är dyrast att bo i de stadsdelar som inte så många flyttar till. Jämför Östermalm med Skärholmen. Det är jättemånga som flyttar till Skärholmen, men där är det inte lika dyrt att bo som på Östermalm där fler flyttar ut än in.

Jag tror heller inte att du kan hävda att prisutvecklingen är bättre i Skärholmen, men jag har inga siffror på det, så det är möjligt att en krona investerad där har större chans att växa än en krona på Strandvägen. Men jag tvivlar.

Tittar du på 20års sikt är prisutvecklingen i procent starkare i ”utsatta områden” för brfer än den är i Bromma, Lidingö, innerstan och Danderyd.

Jag har visat det i tråden och det är bara att gå in på mäklarstatistik så ser du. Enligt mäklarstatistik är index i uppgång sedan 2005;

Stockholm innerstad 2,8
Skärholmen 3,1

Dock tittar du mot peaken 2017 får du index;

Sthlm innerstad 1,17
Skärholmen 1,0

Dock, sedan efter pandemin har priserna hållts uppe något bättre i innerstan. Att köpa i innerstan är som att köpa aktier i Ericsson medan att köpa i Skärholmen är mer som att köpa IT-aktier, hög uppsida, djup nedsida.
Senast redigerad av flanders 2025-11-04 kl. 10:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in