Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
I det här fallet var det extremt tydligt att jag efterfrågade logik.
Och du har inte klarat av att leverera ett svar.
Se, där gör du det igen
"Förstår inte jag så är det ditt fel och ditt argument håller inte"
Det är som sagt ditt problem
Kanske kan SVTs
ekonomikommentator förklara det för dig:
Från klippet
"Om man nu har halverat räntan, varför har det inte gett större effekt? Det är snarare beviset på att människor är så brända av denna jobbiga ekonomiska tiden med kostnadschock och inflation och höga räntor. Vi har fått en kalldusch... så det kommer ta tid för kroppen att tina upp"
Så tar vi logiken till det för att se hur det kan ge lägre bostadspriser:
Köpare vågar inte ta steget in för det har varit så mycket dåliga nyheter och ingen vill vara den som köper 2022 och gör förlust eller blir inlåst i en bostad under lång, lång tid.
Vad händer då om räntan (som har stark korrelation till bostadspriser) ligger still?
Fallhöjden från tidigare höjning består eftersom vi inte sett något större fall i bostäder ännu. Priser går generellt inte upp utan nya köpare och allt som fattas är lite dåliga ekonomiska nyheter och att folk tvingas sälja så står vi med fallande priser.
Priserna har troligtvis inte fallit så mycket som de hade behövt till följd av att folk vägrar sälja med förlust, det är därför utbudet är så stort.
Så, där har du massor du kan undvika att förstå och sedan avfärda som "ologiskt".
Och innan jag glömmer det, du frågade:
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Varför skulle man lära ut i skolan hur bostadspriserna påverkas av stillastående räntor?
Har min herre inte hört talas om
ekonomer?
Gissa vad man får lära sig under den utbildningen!