2025-09-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Ingen vid sina sinnens fulla bruk påstår att villa nära stockholms innerstad köpt 2017 varit en dålig affär eller gått ner i värde. Du slåss mot en vindkvarn.

edit: förutom slemhog då I guess.

Du har rätt. Men antalet skribenter i denna tråd som är vid sina sinnens fulla bruk är rätt få.
Citera
2025-09-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jag älskar att jag är det första du tänker på klockan 8 på morgonen!
Hade jag vetat att jag kunde få bo hyresfritt i ditt huvud hade jag inte behövt köpa hus

Behöver du hjälp med att flytta målstolparna förresten? Du är ju van vid det men tänkte vara snäll och erbjuda hjälp.

Jag är överlycklig, jag bjöd ~30% lägre än vad säljaren värderade sin bostad till och fick den för ett pris jag tyckte den var värd. Har du problem med det så är det ju ditt val

Vågar du återkoppla med källa på att mäklare sätter högre pris än bedömt marknadsvärde förresten?
Jag skall skriva på nu på torsdag så jag kan ju fråga honom då.

Nej du gav 30% lägre än utgångspris enligt tidigare utsago. Det är ofta något helt annat än vad säljaren värderar sin bostad till
Citera
2025-09-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Villor i sthlms kranskommer är lägre nominellt och realt, de har i många fall sjunkit 20-30% från toppen nominellt , vad snackar du om?
Okej men jag skrev 2017, så ditt svar är inte så relevant va?

Att priser är ner nominellt från toppen är förresten per definition sant, alla priser på allting i världshistorien är ned nominellt från toppen. Det är vad orden betyder.
Ingenting som någonsin existerat är upp nominellt från dess pristopp. Djup insikt av dig.
Citera
2025-09-16, 18:13
Medlem
Citat:
Villor i sthlms kranskommer är lägre nominellt och realt, de har i många fall sjunkit 20-30% från toppen nominellt , vad snackar du om?

Ja det pågår väldigt mycket i slemhogs huvud men det korrelerar ytterst sällan med det vi andra kallar verklighet.

Det är +14% upp sedan 2017 i Sthlms län i genomsnitt. Sen finns det givetvis områden som varit ren öken, tex Vällingby-Hässelby som mycket riktigt ligger lägre.
Citera
2025-09-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej du gav 30% lägre än utgångspris enligt tidigare utsago. Det är ofta något helt annat än vad säljaren värderar sin bostad till
Jo jag minns att du sade att mäklare brukar sätta ett mycket högre utgångspris i en stagnerande marknad, väntar fortfarande på källa på det uttalandet.
Som du sade, påstår man något får man allt erbjuda källa.

En väldigt slapp sökning ger tvärtom tonvis med fakta att det mäklaren lägger som utgångspris är ofta nära bedömt marknadsvärde så jag tror detta är ännu en sådan sak du fått för dig och sen tar som fakta för du tycker det verkar vettigt.

Faktum är att jag ansåg att huset var ute till ett på tok för högt pris, jag gav ett bud på ungefär vad jag tyckte det var värt och efter litet förhandling landade vi i en affär som var ~30% lägre än första gången jag såg huset ligga ute.
Att du tror att mäklaren medvetet sätter ett pris som avviker så mycket känns ju som rätt mycket cope från din sida för att du skall kunna hantera att du har fel konstant.
Citera
2025-09-16, 18:26
Medlem
Citat:
Jo jag minns att du sade att mäklare brukar sätta ett mycket högre utgångspris i en stagnerande marknad, väntar fortfarande på källa på det uttalandet.
Som du sade, påstår man något får man allt erbjuda källa.

En väldigt slapp sökning ger tvärtom tonvis med fakta att det mäklaren lägger som utgångspris är ofta nära bedömt marknadsvärde så jag tror detta är ännu en sådan sak du fått för dig och sen tar som fakta för du tycker det verkar vettigt.

Faktum är att jag ansåg att huset var ute till ett på tok för högt pris, jag gav ett bud på ungefär vad jag tyckte det var värt och efter litet förhandling landade vi i en affär som var ~30% lägre än första gången jag såg huset ligga ute.
Att du tror att mäklaren medvetet sätter ett pris som avviker så mycket känns ju som rätt mycket cope från din sida för att du skall kunna hantera att du har fel konstant.

Jag har redan gett dig länkar men du har väl mest fokus på att skriva långa osammanhängande rants.

Enligt hemnet själva säljs runt 50% av villorna under utgångspris men slutpriserna går ändå upp. De som klarar av logiskt tänkande på mellanstadienivå inser då snabbt att priserna i regel sätts på högre nivå än vad säljarna är beredda att acceptera.
Citera
2025-09-16, 18:34
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ja det pågår väldigt mycket i slemhogs huvud men det korrelerar ytterst sällan med det vi andra kallar verklighet.

Det är +14% upp sedan 2017 i Sthlms län i genomsnitt. Sen finns det givetvis områden som varit ren öken, tex Vällingby-Hässelby som mycket riktigt ligger lägre.

Varför räknar inte stjärnan flanders reala prisnedgången med inflation dvs den riktiga prisnedgången? Flanders tror slutpriser på bostäder år 1955, 1975 och 2015 är samma belopp år 2025. Lönerna har ökat 10.5% bara senaste 3 åren och inflationen varit högre än så. Det gör priserna är betydligt lägre och billigare.
Nominellt har även priserna i innerstan stått still senaste 13-14mån, Räknar du även reala priser har priserna i innerstan gått ner 3% bara senaste 13-14 mån.

Vilken lirare du och ekbo är, cluster B personligheter, rena floppar och bedragare
Senast redigerad av slemhog 2025-09-16 kl. 18:37.
Citera
2025-09-16, 18:37
Medlem
Citat:
Varför räknar inte stjärnan flanders reala prisnedgången med inflation dvs den riktiga prisnedgången? Flanders tror slutpriser på bostäder år 1955, 1975 och 2015 är samma belopp år 2025. Lönerna har ökat 10.5% bara senaste 3 åren och inflationen varit högre än så.
Nominellt har även priserna i innerstan stått still senaste 13-14mån, Räknar du även reala priser har priserna i innerstan gått ner 3% bara senaste 13-14 mån.

Vilken lirare du och ekbo är, cluster B personligheter och rena floppar och bedragare

Därför att du uttryckligen skrev nominellt. Jag förstår att det är rejält illa ställt med psyket när du inte minns vad du själv skrev för 5 min sen
Citera
2025-09-16, 18:40
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Därför att du uttryckligen skrev nominellt. Jag förstår att det är rejält illa ställt med psyket när du inte minns vad du själv skrev för 5 min sen

Inte en enda gång har du räknat priser i reala termer i tråden och vad den riktiga prisnedgången faktiskt är, de går ju emot den verklighet du vill ha. Har någon sett Flanders räkna reala bostadspriser och prisnedgång? Helt öken.

Du är en riktig sjuk jävel du, tvättäkta narcist.
Citera
2025-09-16, 18:47
Medlem
Citat:
Inte en enda gång har du räknat priser i reala termer i tråden och vad den riktiga prisnedgången faktiskt är, de går ju emot den verklighet du vill ha. Har någon sett Flanders räkna reala bostadspriser och prisnedgång? Helt öken.

Du är en riktig sjuk jävel du, tvättäkta narcist.

Jag svarade på det inlägg du skrev. Kan du påvisa ditt påstående med länk att de nominella priserna på villor i Stockholm är ner 20-30% från toppen? Eller från 2017?

Kan du svara på denna ytterst enkla fråga nu? Eller är den för avancerad för slemhog att ta till sig?
Citera
2025-09-16, 18:49
Medlem
Citat:
Jag har redan gett dig länkar men du har väl mest fokus på att skriva långa osammanhängande rants.

Enligt hemnet själva säljs runt 50% av villorna under utgångspris men slutpriserna går ändå upp. De som klarar av logiskt tänkande på mellanstadienivå inser då snabbt att priserna i regel sätts på högre nivå än vad säljarna är beredda att acceptera.
Nope, du skrev "1.Du kan bara fråga valfri mäklare så märker du det fort."
Du kan väl länka till en mäklare jag kan prata med då?
Det fetade är ju onekligen något som du själv dragit slutsats om, så återigen...du tror att det är så och därför är det sant.

Verkar ju vara tvärtom, finns ett fall där en mäklare medvetet satte pris över bedömt marknadsvärde och det gick hela vägen upp till HFD bara för att priset ansågs vilseledande.
Han friades för att säljaren var den som pressade upp utgångspriset, vilket också inte riktigt går ihop med vad du sade förut i och med:

Citat:
Så antingen var det mäklaren i mitt fall som självständigt satte ett för högt pris, vilket inte känns som att det är så vanligt förekommande om fallet ovan behövdes dras hela vägen upp till HFD eller så var det säljaren som drev på det höga priset och då var det som jag sade. Säljaren hade en för hög värdering.

Vilket är det?
Ironiskt att du skryter om att din slutsats är på mellanstadienivå och sen är den fel, lol
Citera
2025-09-16, 19:02
Medlem
Citat:
Nope, du skrev "1.Du kan bara fråga valfri mäklare så märker du det fort."
Du kan väl länka till en mäklare jag kan prata med då?
Det fetade är ju onekligen något som du själv dragit slutsats om, så återigen...du tror att det är så och därför är det sant.

Verkar ju vara tvärtom, finns ett fall där en mäklare medvetet satte pris över bedömt marknadsvärde och det gick hela vägen upp till HFD bara för att priset ansågs vilseledande.
Han friades för att säljaren var den som pressade upp utgångspriset, vilket också inte riktigt går ihop med vad du sade förut i och med:

Så antingen var det mäklaren i mitt fall som självständigt satte ett för högt pris, vilket inte känns som att det är så vanligt förekommande om fallet ovan behövdes dras hela vägen upp till HFD eller så var det säljaren som drev på det höga priset och då var det som jag sade. Säljaren hade en för hög värdering.

Vilket är det?
Ironiskt att du skryter om att din slutsats är på mellanstadienivå och sen är den fel, lol

Jag har som sagt redan lagt upp länkar som styrker det jag säger. Behöver inte göra det igen.

Men för all del, ge mig en rimlig förklaring till hur slutpriserna kan gå upp samtidigt som halva marknaden säljer under utgångspris. Blir ju lustigt att höra dig försöka förklara det.

Utpris och värdering behöver på intet sätt korrelera överhuvudtaget. Att en person är dömd i frågan säger ingenting. Det finns flera dömda personer som sysslat med svart försäljning av hyreskontrakt. Det förekommer oavsett detta regelbundet.

Sen har du ju som sagt inte bidragit med någon länk eller något som öht styrker det du påstår så det blir helt omöjligt att utvärdera seriöst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in