Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-31, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vilken deja vu jag har. I alla dessa trådar skulle marknaden krascha till sommaren vid covid. När det inte hände skulle vi ”vänta bara” till vintern, våren? Sommaren? För då minsann.

Ni är som en självmordssekt som hela tiden skjuter fram sektens datum för jordens undergång när den inte inträffar

Det har pågått i över 10 år

Gissar man tillräckligt många gånger gissar man förr eller senare rätt. Inte pga kompetens utan pga ren sannolikhetslära.
Jag köpte min första bostad runt 2010. Redan då skrek folk om bubblor och krascher.
Citera
2022-08-31, 13:31
Medlem
Citat:
Jag som tittar på villamarknaden ser att billiga objekt runt 6 msek fortfarande är heta och har budgivningar medan de upp emot 10 och mer är lite kallare

Får jag fråga vart du tittar efter hus där det är "hett" i prisklassen runt 6 miljoner? Jag har följt marknaden på villor i några söderorter och den är näst intill "stendöd" oavsett prisklass.
Citera
2022-08-31, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Får jag fråga vart du tittar efter hus där det är "hett" i prisklassen runt 6 miljoner? Jag har följt marknaden på villor i några söderorter och den är näst intill "stendöd" oavsett prisklass.

Lite runtom i Sthlm. Nu kollar jag inte på rad och parhus men där jag kollar går de betydligt mer.
Citera
2022-08-31, 14:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det har pågått i över 10 år

Gissar man tillräckligt många gånger gissar man förr eller senare rätt. Inte pga kompetens utan pga ren sannolikhetslära.
Jag köpte min första bostad runt 2010. Redan då skrek folk om bubblor och krascher.

Låg och lägre ränta har drivit priserna högt och högre. Detta har pågått i drygt tio år, nu vänder det.

Högre ränta -> Lägre priser

Sen kommer lite annat surt samtidigt nu, vilket kan göra nedgången till en krasch.
Citera
2022-08-31, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
September känns som att det blir en stabil månad, men majoriteten utgångspris.
Säljare möter köpare bättre men pga det höga utbudet så stannar det oftast vid en budgivare. Köpare läser artiklar i media att augusti har gått upp och börjar känna sig pressade att köpa. Runt hörnet väntar amorteringsfritt och då rensas backloggen upp snabbt.

Det måste kännas skönt för dig som ska sälja i November att priserna är stabila/på väg upp igen!
Citera
2022-08-31, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Domedagsprofeterna är tillbaka i vanlig ordning trots marknaden visar styrka med uppgång och planer på att ta bort amorteringskravet. Jösses

Det här med planerna på att slopa amorteringskravet är än så länge bara en trådsanning. Om det överhuvudtaget ska bli aktuellt får du nog hålla tummarna för en rejäl nedgång i september. Om så inte sker lär FI avråda.
Citera
2022-08-31, 15:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vilken deja vu jag har. I alla dessa trådar skulle marknaden krascha till sommaren vid covid. När det inte hände skulle vi ”vänta bara” till vintern, våren? Sommaren? För då minsann.

Ni är som en självmordssekt som hela tiden skjuter fram sektens datum för jordens undergång när den inte inträffar
Jag skulle ju känna lite större respekt för dom ifall dom sålde allt och byggde upp ett tältläger utanför staden, medan dom väntade på kraschen.

Då hade dom så att säga: "put their money where their mouth is".

Men att bara sitta och spy ur sig domedagstrams på ett forum imponerar inte.
Citera
2022-08-31, 15:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runninghigh
Det här med planerna på att slopa amorteringskravet är än så länge bara en trådsanning. Om det överhuvudtaget ska bli aktuellt får du nog hålla tummarna för en rejäl nedgång i september. Om så inte sker lär FI avråda.
Nej då har du ingen koll. https://www.di.se/nyheter/ministern-vill-desarmera-bostadsbomben/
Fördubblade boräntor, prisfall och rusande el- och uppvärmningskostnader möts med utredningar om amorteringskrav, bolånetak och möjligheter att lösa bundna lån.

Eftersom det skall utredas finns det planer.

Och https://www.di.se/live/regeringen-amorteringskravet-ska-ses-over/
Finansinspektionen (FI) har därmed fått i uppdrag av regeringen att utvärdera konsekvenserna av amorteringskravet och bolånetaket för hushållen när den svenska ekonomin har tagit sig en vändning och går mot en lågkonjunktur.

”Det är det som vi ska titta på nu. Alla tidigare utvärderingar har gjorts i en utpräglad lågräntemiljö men nu är läget förändrat”, säger han.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-08-31 kl. 15:23.
Citera
2022-08-31, 15:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Domedagsprofeterna på Danske Bank då menar du?
Bankerna gör prognoser baserat på ledande ekonomiska indikatorer. Och det är inte så dumt för det stämmer ganska ofta.

Men ibland så missar dom därför att varje situation är trots allt ny, och folk agerar även på den nya informationen. T ex missade dom vid corona. Och menade att bostadspriserna skulle falla. Vilket var väldigt rimligt. Men dom missade att folk var beredda att uppgradera sina bostäder. Vilket ledde till tvärtom stigande bostadspriser.

Efter Jackson Hole så har man ökat på recessionsdjupet och därmed räknar dom med ytterligare fallande priser.
Det är inget domedagsprat. Det är bara ekonomiska konsekvenser av recession.
Citera
2022-08-31, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej då har du ingen koll. https://www.di.se/nyheter/ministern-vill-desarmera-bostadsbomben/
Fördubblade boräntor, prisfall och rusande el- och uppvärmningskostnader möts med utredningar om amorteringskrav, bolånetak och möjligheter att lösa bundna lån.

Eftersom det skall utredas finns det planer.
Att skriva att det finns planer på det låter i den här kontexten som att det är något som är på väg att hända. Det är lite som att säga att S har planer på att göra y så fort de tillsätter en utredning om x trots att det är allmänt känt att de har för vana att begrava frågor i utredningar.
Citera
2022-08-31, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Låg och lägre ränta har drivit priserna högt och högre. Detta har pågått i drygt tio år, nu vänder det.

Sen kommer lite annat surt samtidigt nu, vilket kan göra nedgången till en krasch.

Det pågick innan 2010 också, såklart.
För din info var rörliga boräntan 2010-2011 runt 4-5%.
Sedan har det gått neråt såklart.

Jag fattar väl varför saker och ting sker.. Har som sagt varit i spiralen 10-13 år. Bor i min tredje bostad, villa, sedan ingången på marknaden.
Men det är ändå lite humor. Det har gissats och spekulerats kring kraschen HUR länge som helst. Varje jävla år sedan min ingång på marknaden har ”precis alla” varit överens om att det inte kan gå uppåt mer.
…. Och enligt all sannolikhetslära inträffar det såklart, förr eller senare
Citera
2022-08-31, 15:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Om det nu är räntan som styr priserna så borde priserna legat still under alla lågränteåren.

Men så var det inte. Feltänk. Tillbaka till ritbordet. Verkligheten godkänner inte påståendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in