Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-14, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är inte relevant var jag bor blir bara en massa trams.

Ja äldre dör så småningom, det är en korrekt iakttagelse.

Minskar populationen lär områdena långt från stan åderlåtas. Sen lär massor av bostäder då rivas. På 90-talet revs tusentals bostäder varje år med statligt stöd till höga kostnader.

Villorna på Lidingö lär knappast ha problem med att hitta intressenter. Sjaskiga radhus i västerhaninge däremot lär inte flyga.

upplagt för bostadskrasch alltså. som sagt.
Citera
2025-04-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det vanliga är väl att både dusch och toalett delar avlopp?

Ja det är väl alltid så?
Citera
2025-04-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Ja det är väl alltid så?

Ja - nästan alltid.

Men ibland undrar man om detta är allmän kunskap när man läser vad folk postar. En del verkar även tro att varmvatten från kranen levereras varmt från vattenverket/fjärrvärmeverket.
Citera
2025-04-15, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
upplagt för bostadskrasch alltså. som sagt.

Ja jordens undergång är alltid runt hörnet på FB
Citera
2025-04-15, 07:15
Medlem
Nominellt har prisbilden ändå klarat sig förvånansvärt bra de senaste 3 åren, givet hur mycket som hänt som legat bostadsmarknaden i fatet. Hade någon sagt till mig för 5 år sedan att dom kommande åren, skulle innebära pandemi, krig, inflation som backar köpkraften till 2014, boräntor uppe kring 5%, lågkonjunktur osv efter varandra, skulle jag nog gissat (nominellt) minus 20-30% minst, i de breda lagren.

Tror inte att de kommande 5 åren kommer bli avsevärt sämre än de som varit (gällande världsekonomin, krig, kriser etc.) men tror heller inte incitament för vidare nominell prisstegring på den breda marknaden, kommer att finnas där.

2020-talet kommer nog gå till historien som ett ekonomiskt turbulent och volatilt årtionde, där bostadspriserna (nominellt) planade ut efter 25 års nästan oavbruten uppgång. Är min gissning i dagsläget.
Senast redigerad av olofzzon 2025-04-15 kl. 07:19.
Citera
2025-04-15, 07:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är inte relevant var jag bor blir bara en massa trams.

Ja äldre dör så småningom, det är en korrekt iakttagelse.

Minskar populationen lär områdena långt från stan åderlåtas. Sen lär massor av bostäder då rivas. På 90-talet revs tusentals bostäder varje år med statligt stöd till höga kostnader.

Villorna på Lidingö lär knappast ha problem med att hitta intressenter. Sjaskiga radhus i västerhaninge däremot lär inte flyga.
Ja ditt trollande blir för uppenbart om vi diskuterar allt trams du vevar runt i tråden genom åren.
Rivningarna på 90-talet skedde i avfolkningsorter men berodde även på att statliga stimulanser fått folk att bygga villor och radhus istället för att bo i hyresrätt.
Mängder med villor och radhus bebos av pensionärer 40 och 50 tals generationerna som var förhållandevis barnrika, de dör av eller blir svårt sjuka i allt snabbare takt de kommande årtiondet.
Samtidigt kommer pensionerna att pressas ned allt mer så 60 men framförallt 70-talister kommer få allt mindre svängrum dessutom längre fram i tiden vi går
Drar vi ut tidslinjen 15-20 år framåt så lär vi få se en underliggande press mot lägre priser snarare än det omvända.
Citera
2025-04-15, 08:13
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Nominellt har prisbilden ändå klarat sig förvånansvärt bra de senaste 3 åren, givet hur mycket som hänt som legat bostadsmarknaden i fatet. Hade någon sagt till mig för 5 år sedan att dom kommande åren, skulle innebära pandemi, krig, inflation som backar köpkraften till 2014, boräntor uppe kring 5%, lågkonjunktur osv efter varandra, skulle jag nog gissat (nominellt) minus 20-30% minst, i de breda lagren.

Tror inte att de kommande 5 åren kommer bli avsevärt sämre än de som varit (gällande världsekonomin, krig, kriser etc.) men tror heller inte incitament för vidare nominell prisstegring på den breda marknaden, kommer att finnas där.

2020-talet kommer nog gå till historien som ett ekonomiskt turbulent och volatilt årtionde, där bostadspriserna (nominellt) planade ut efter 25 års nästan oavbruten uppgång. Är min gissning i dagsläget.

Jag tror lånelobbyister som figurerat i media och i denna tråd resonerar lite på det sättet.

Man trodde att priserna skulle sjunka då de reala inkomsterna störtdök samtidigt som boendeutgifterna sköt i höjden.

När priserna inte justerades ”som de borde” så tog man det nya kostnadsläget som det nya normala och började räkna därifrån. Därför hävdar bankekonomerna att priserna ska upp 5% i takt med reallöneökningarna.

Men jag tror den typen av analyser helt missar med vilken fördröjning bostadsmarknaden agerar samt de psykologiska aspekterna där folk helt sonika vägrar sälja annat än till nära ATH såvida de inte blir tvungna.

Det troligaste är att därför att priserna kommer ligga ganska platt de närmaste åren, med eventuella hickor upp eller ner som kommer vara styrda av psykologiska faktorer, såsom när priserna störtdök med 10% våren 2022 när folk insåg att räntorna inte skulle förbli låga för alltid.

Men på sikt kommer prisnivån att anpassa sig till det nya KALP-läget. Dvs realt neråt. Att som Flanders tror att folk ska ge upp att äta nyttigt, resa, köra bil eller ha hobbies för att kunna lägga större och större del av sin inkomst på boendet är bara naivt önskedrömmande.
Citera
2025-04-15, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Drar vi ut tidslinjen 15-20 år framåt så lär vi få se en underliggande press mot lägre priser snarare än det omvända.

Jag tror vi kommer få ett dämpat pristryck redan de kommande 5 åren, enbart pga demografiska effekter. Inom 5 år, sitter nog de flesta av kvarvarande 40-talisterna åtminstone på hemmet, om inte i graven, det är ett krasst faktum.

Om pensionerna blir lägre, hänger på att integrationen funkar. Sverige har hittills varit ’sämst i klassen’ här. Så det kommer nog skapas ett politiskt tryck för detta. Vi ser det redan nu hos M, KD, SD och i viss mån även S. Iaf retoriskt. Men det är en väsentlig skillnad jämfört med hur det såg ut och lät för 10 år sedan.
Citera
2025-04-15, 08:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jag tror vi kommer få ett dämpat pristryck redan de kommande 5 åren, enbart pga demografiska effekter. Inom 5 år, sitter nog de flesta av kvarvarande 40-talisterna åtminstone på hemmet, om inte i graven, det är ett krasst faktum.

Om pensionerna blir lägre, hänger på att integrationen funkar. Sverige har hittills varit ’sämst i klassen’ här. Så det kommer nog skapas ett politiskt tryck för detta. Vi ser det redan nu hos M, KD, SD och i viss mån även S. Iaf retoriskt. Men det är en väsentlig skillnad jämfört med hur det såg ut och lät för 10 år sedan.
Integration hjälper inte då invandrare har lägre kompetens, är sjukare, och har lägre löner.
Det allmänna pensionssystemet håller snabbt på att haverera och 70-talister kommer tvingas jobba tills de fyller 70 år och 80 talister något och några år efter 70 år.
Det är inte ens lönsamt med arbetskraftsinvandring.
Så att invandring kommer att rädda bostadspriserna är en fåfäng tanke.
Citera
2025-04-15, 08:38
Medlem
Även om det inte kommuniceras öppet idag, så tycker jag att man kan dra vissa paralleller till det man lär sig i filmen The Big Short. I filmen ser vi hur vem som helst kunde få bostadslån av bankerna, så länge man kunde hosta upp 10–15 % i kontantinsats. Bankerna brydde sig inte om att granska låntagarnas ekonomiska förutsättningar – det viktiga var att få in nya kunder, oavsett risk.

Nu ser vi liknande mönster. Ekonomin är i kris, räntorna har höjts kraftigt, matpriserna skenar, och konsumtionen är högre än någonsin. Samtidigt rapporteras det om att fler människor dras in i kriminalitet, och antalet diagnoser för psykisk ohälsa ökar. Det är tydliga tecken på att något inte står rätt till. Precis som huvudkaraktären i The Big Short förutspådde kraschen genom att observera samhällets signaler, så ser vi även idag att mycket pekar på att något inte är hållbart.

I Sverige försöker man fortfarande ge sken av att allt är under kontroll, men sprickorna börjar synas. Det finns mäklare som begått brott genom att fixa baklån till köpare, och bankerna verkar fortfarande främst bry sig om att få in nya kunder snarare än att göra ordentliga kreditprövningar.

Bostadsmarknaden har redan börjat stanna av. Folk köper inte bostäder i samma utsträckning längre, och det är inte längre en självklar vinstaffär att äga. Med dagens höga räntor är det för många snarare en förlust. I en osäker ekonomi kan det faktiskt vara klokare att hyra – då har man också friheten att anpassa sig och flytta om det behövs.

Hade inte köpt i dagsläget för tror att vi kommer få en rejäl chock i bostadsmarknaden. För många som inte har råd att köpa har köpt och vi ser det tydligt ute i vårt samhälle.
Citera
2025-04-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickAtchuz

Hade inte köpt i dagsläget för tror att vi kommer få en rejäl chock i bostadsmarknaden. För många som inte har råd att köpa har köpt och vi ser det tydligt ute i vårt samhälle.

Ser vi? Var då och hur då?
På min lokala ICA Maxi är det vrålfullt på parkeringen vareviga dag. Köphysterin verkar inte veta några gränser.
Jag bokade en semesterresa till sommaren för min vanliga lilla Svensson-familj häromveckan.
I lördags var det sprängfyllt av människor på restaurangerna i Göteborg.
Jag ska på fotboll till helgen i Göteborg på en fullbokad fotbollsarena och idag spelar Frölunda semifinal inför ett återigen sprängfyllt Scandinavium.
Grannarna shoppade en ny husvagn för några veckor sen.
Min Svensson-arbetskamrat åker till Turkiet om en vecka med fru och barn, för att senare i år åka till Thailand i fyra veckor.

Ovanstående är inga extravaganser på något vis, åt något håll, och inte representativt för samtliga individer, men ändå en kort reflektion från mitt eget lokala omvärldsspan.
Jag ser verkligen inte "detta" ute i vårt samhälle som du menar.
Hur visar det sig inför dig?
Citera
2025-04-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickAtchuz
Även om det inte kommuniceras öppet idag, så tycker jag att man kan dra vissa paralleller till det man lär sig i filmen The Big Short. I filmen ser vi hur vem som helst kunde få bostadslån av bankerna, så länge man kunde hosta upp 10–15 % i kontantinsats. Bankerna brydde sig inte om att granska låntagarnas ekonomiska förutsättningar – det viktiga var att få in nya kunder, oavsett risk.

Nu ser vi liknande mönster. Ekonomin är i kris, räntorna har höjts kraftigt, matpriserna skenar, och konsumtionen är högre än någonsin. Samtidigt rapporteras det om att fler människor dras in i kriminalitet, och antalet diagnoser för psykisk ohälsa ökar. Det är tydliga tecken på att något inte står rätt till. Precis som huvudkaraktären i The Big Short förutspådde kraschen genom att observera samhällets signaler, så ser vi även idag att mycket pekar på att något inte är hållbart.

I Sverige försöker man fortfarande ge sken av att allt är under kontroll, men sprickorna börjar synas. Det finns mäklare som begått brott genom att fixa baklån till köpare, och bankerna verkar fortfarande främst bry sig om att få in nya kunder snarare än att göra ordentliga kreditprövningar.

Bostadsmarknaden har redan börjat stanna av. Folk köper inte bostäder i samma utsträckning längre, och det är inte längre en självklar vinstaffär att äga. Med dagens höga räntor är det för många snarare en förlust. I en osäker ekonomi kan det faktiskt vara klokare att hyra – då har man också friheten att anpassa sig och flytta om det behövs.

Herre gud en till person vars samlade kunskap inom nationalekonomi baseras the big short. Nej det finns inte många paralleller att dra mellan bostadsmarknaden i Stockholm och the big short...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in