Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-13, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vet inte exakt upplägget här men om Serneke byggde/sålde huset till BRF och sen förband sig att köpa lägenheter som inte såldes har föreningen inget med just det att göra längre. BR tillhör Sernekes konkursbo.

Om BRF sitter med en massa osålda BR så är det såklart ett problem för dem men då har det ju inget med Sernekes konkurs att göra.

Lär bli en press på priserna i detta bygga i alla fall. Tråkigt då det var ett rätt coolt bygge, om än att det ser lite budget ut inne i lägenheterna.

Huset och boendet är nog kanon, perfekt med höjd och utsikt.
Men kan de som köpt få betala oerhört mycket mer när mycket står tomt?

Oftast skall ju fakturor betalas oavsett varför kalkylen gick åt skogen....
Citera
2025-04-13, 19:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Många av lgh köptes på ritning under hausseåren, säkert med förhoppningen om att den kommande Karlastaden skulle bli en rätt ball och attraktiv ny stadsdel. (Även, som ett resultat av tidsandan, säkerligen med förhoppning om att göra ett snabbt klipp.)

Men själva Karlastaden ser ut att dröja. Nu blev det blott ett torn som aldrig helt fylldes, på en ödslig grusplan i en trist del av Hisingen. Alltså Hisingen. Jag vet inte vad en Stockholmsk motsvarighet skulle kunna vara, Solna kanske? Känslan av att alltid vara i ett geografiskt B-läge. Att det är en ball skrapa, är i nuläget också enda USP:en imho.

Här är inslaget om KT:

https://www.sverigesradio.se/artikel/nya-bostadsratter-osalda-hundra-tomma-bara-i-karlatornet

"Enligt skatteverket är det bara i drygt häften av alla lägenheter i skyskrapan i Göteborg där någon är folkbokförd."

Hisingen blir väl Kungsholmen i Stockholm, med Karlatornet i en icke-färdigställd variant av Stadshagen.

Även bajsproblem i detta höghus

https://www.sverigesradio.se/artikel/bajsvatten-oversvammade-karlatornet-vatservetter-slog-ut-avlopp
Senast redigerad av DViking 2025-04-13 kl. 20:02.
Citera
2025-04-13, 20:05
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Ja det stämmer att det är Balder.
Så då är allt lugnt och Balder betalar för de osålda lägenheterna tills de är sålda?

Jag tror inte du förstår min fråga riktigt, alltså kommer det påverka köparnas avgifter att mycket är osålt eller kan de bara luta sig tillbaka och lita på kalkylen från prospektet?
Alltså de som köpt sitter "safe" oavsett hur vidare försäljning av lägenheterna går?

De kommer inte behöva betala högre avgifter än vad prospektet sa...?

Nej det påverkar inte de andra köparna. Det vanligaste är som sagt att byggbolaget garanterar att köpa de osålda bostadsrätterna och betalar avgifterna under tiden tills de har lyckats sälja dem till någon annan.

Problem blir det först om byggbolaget går i konkurs. Då betalas inga avgifter in tills konkursförvaltaren har överlåtit dem till en ny köpare. Dessutom finns ingen att rikta garantianspråk på vid ev. byggfel.
Citera
2025-04-13, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Nej det påverkar inte de andra köparna. Det vanligaste är som sagt att byggbolaget garanterar att köpa de osålda bostadsrätterna och betalar avgifterna under tiden tills de har lyckats sälja dem till någon annan.

Problem blir det först om byggbolaget går i konkurs. Då betalas inga avgifter in tills konkursförvaltaren har överlåtit dem till en ny köpare. Dessutom finns ingen att rikta garantianspråk på vid ev. byggfel.

Tack för svar....
Då får man bara hoppas att det är Balder som är byggherre....
Så det inte blir som Northvolt och liknande, att de startat separata bolag för olika projekt.

Stegra är väl nästa konkurs och miljarder från skattebetalare.

Vi får helt enkelt se, jag tror inte Karlatornet ligger rakt under Balder.
Tror du de gör det???
Det lär vara ett skalbolag som de kan konkursa om de vill och ingen får något.
Hur kollar man det?
Alltså Karlatornet ligger väl inte direkt under Balder???
Det lär väl vara andra bolag så Balder kan bara släppa skiten?
Citera
2025-04-13, 21:17
Medlem
Citat:

Är det inte så att om det är en bostadsrättsförening och den går i konkurs, att alla bostadsrätterna omvandlas till hyresrätter och man har förlorat hela sin insats?

Jag tror att det ska man ha med i kalkylen att det kan hända om det är ett nybygge där bostäderna inte blir utsålda.

Ett annat alternativ är att månadsavgiften blir högre.

Men sådant brukar inte komma över en natt utan det är en process som pågår över flera månader, kanske flera år. Speciellt om där fortfarande finns ett byggbolag med i bilden.
Citera
2025-04-13, 22:40
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Tack för svar....
Då får man bara hoppas att det är Balder som är byggherre....
Så det inte blir som Northvolt och liknande, att de startat separata bolag för olika projekt.

Stegra är väl nästa konkurs och miljarder från skattebetalare.

Vi får helt enkelt se, jag tror inte Karlatornet ligger rakt under Balder.
Tror du de gör det???
Det lär vara ett skalbolag som de kan konkursa om de vill och ingen får något.
Hur kollar man det?
Alltså Karlatornet ligger väl inte direkt under Balder???
Det lär väl vara andra bolag så Balder kan bara släppa skiten?

Vet faktiskt inte om de lagt bostadsrätterna direkt i Balder eller ett separat bolag. Sannolikt har de dock fått ett bra pris när de köpte så många av ett bolag i ekonomiskt trångmål. Så finns nog marginaler att sänka priset om de skulle behöva.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är det inte så att om det är en bostadsrättsförening och den går i konkurs, att alla bostadsrätterna omvandlas till hyresrätter och man har förlorat hela sin insats?

Jag tror att det ska man ha med i kalkylen att det kan hända om det är ett nybygge där bostäderna inte blir utsålda.

Ett annat alternativ är att månadsavgiften blir högre.

Men sådant brukar inte komma över en natt utan det är en process som pågår över flera månader, kanske flera år. Speciellt om där fortfarande finns ett byggbolag med i bilden.

Ja så är det men varför ska föreningen gå i konkurs när byggbolaget har köpt upp de osålda bostadsrätterna och betalar avgifterna?
Sen blir det lite problematiskt om byggbolaget går i konkurs, vilket jag skrivit om i tidigare inlägg. Därför är det ju tryggare att köpa från säg JM än ett litet företag.

Jag har aldrig sett det men kanske kan förekomma, om bolaget inte har garanterat att köpa upp de osålda bostadsrätterna blir det dock ett problem för föreningen.
Citera
2025-04-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ja så är det men varför ska föreningen gå i konkurs när byggbolaget har köpt upp de osålda bostadsrätterna och betalar avgifterna?
Sen blir det lite problematiskt om byggbolaget går i konkurs, vilket jag skrivit om i tidigare inlägg. Därför är det ju tryggare att köpa från säg JM än ett litet företag.

Jag har aldrig sett det men kanske kan förekomma, om bolaget inte har garanterat att köpa upp de osålda bostadsrätterna blir det dock ett problem för föreningen.

Det är snåriga regler kring sådant och många olika situationer, men rent generellt så tar man en större risk om man skulle råka vara en av få som köper sin bostadsrätt i en bostadsförening och de inte får sålt de övriga bostadsrätterna. Jag kan tänka mig att man behöver en advokat för att komma helskinnad ur en sådan situation.

Nu har vi i Sverige haft en bostadsbrist ända sedan 80-talet så det är frågor som inte våran generation har behövt att reflektera över.
Citera
2025-04-13, 23:04
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är snåriga regler kring sådant och många olika situationer, men rent generellt så tar man en större risk om man skulle råka vara en av få som köper sin bostadsrätt i en bostadsförening och de inte får sålt de övriga bostadsrätterna. Jag kan tänka mig att man behöver en advokat för att komma helskinnad ur en sådan situation.

Nu har vi i Sverige haft en bostadsbrist ända sedan 80-talet så det är frågor som inte våran generation har behövt att reflektera över.

Avgifterna kommer ju in som vanligt. Men det är ju en nackdel att ett bolag kontrollerar majoriteten av rösterna i föreningen om det är få andra köpare. Finns ju exempel på mindre seriösa bolag som fattat beslut som snarare gynnar bolaget än föreningen.
Citera
2025-04-14, 01:37
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Många av lgh köptes på ritning under hausseåren, säkert med förhoppningen om att den kommande Karlastaden skulle bli en rätt ball och attraktiv ny stadsdel. (Även, som ett resultat av tidsandan, säkerligen med förhoppning om att göra ett snabbt klipp.)

Men själva Karlastaden ser ut att dröja. Nu blev det blott ett torn som aldrig helt fylldes, på en ödslig grusplan i en trist del av Hisingen. Alltså Hisingen. Jag vet inte vad en Stockholmsk motsvarighet skulle kunna vara, Solna kanske? Känslan av att alltid vara i ett geografiskt B-läge. Att det är en ball skrapa, är i nuläget också enda USP:en imho.
Snarare Södertälje.
Citera
2025-04-14, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Här är inslaget om KT:

https://www.sverigesradio.se/artikel/nya-bostadsratter-osalda-hundra-tomma-bara-i-karlatornet

"Enligt skatteverket är det bara i drygt häften av alla lägenheter i skyskrapan i Göteborg där någon är folkbokförd."

Hisingen blir väl Kungsholmen i Stockholm, med Karlatornet i en icke-färdigställd variant av Stadshagen.

Även bajsproblem i detta höghus

https://www.sverigesradio.se/artikel/bajsvatten-oversvammade-karlatornet-vatservetter-slog-ut-avlopp

Det här med vvs är svårt. I Liljeholmen kopplades toalettens avlopp till dusch och tvärtom. Blev några decimeter bajsvatten i lägenheterna som fick pumpas it på kajen.

Men vad kan man förvänta sig, en vvsare fakturerar ju bara 800-900kr per timme..
Citera
2025-04-14, 09:10
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det här med vvs är svårt. I Liljeholmen kopplades toalettens avlopp till dusch och tvärtom. Blev några decimeter bajsvatten i lägenheterna som fick pumpas it på kajen.

Men vad kan man förvänta sig, en vvsare fakturerar ju bara 800-900kr per timme..

Avloppsproblem i Norra tornen också (bland annat). De hade ju tur att de hann få ersättning innan Oscar Properties gick I konkurs.

https://www.byggnadsarbetaren.se/efter-byggmissarna-i-lyxtornet-small-pa-33-miljoner/
Citera
2025-04-14, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Det vanliga är väl att både dusch och toalett delar avlopp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in