2024-12-25, 21:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Verkar som att spreaden knappt rört sig? Du förstår väl att du måste räkna spreaden i procent för att den ska blir meningsfull att analysera?

En sida jag tipsar om som jag sprang på av tillfällighet: https://www.bostadspriserna.nu/?omra...sl%C3%A4genhet

Den har ökat till det dubbla både i kr och procent. Tar det från Husmask.
Citera
2024-12-26, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Den stora nedgången kom primärt mars-juli 2022. Då hade räntan höjts typ 0,5% enkom. Prisnedgången kom på förväntningarna om att det skulle bli mycket värre och/eller osäkerhet inför framtiden. När räntorna sen höjdes ytterligare 3,5% och arbetslösheten aldrig kom så hände inte så mycket mer. Marknaden hade tagit ut nedgången på förhand.

Följer själv arbetsmarknaden framförallt och jag tror 2025 kan komma att bli brutalt. Ingen sektor på arbetsmarknaden går bra nu och unga har svårt att komma ut på arbetsmarknaden.

Färre barn och minskad invandring sänker efterfrågan på bostäder
Citera
2024-12-26, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Följer själv arbetsmarknaden framförallt och jag tror 2025 kan komma att bli brutalt. Ingen sektor på arbetsmarknaden går bra nu och unga har svårt att komma ut på arbetsmarknaden.

Färre barn och minskad invandring sänker efterfrågan på bostäder

Ja du hittar säkert alltid en anledning till att allt går åt skogen.

Hur mycket går bostadspriserna ned 2025? Alltid kul att höra och gå tillbaka till trådens domedagsprofeters konstanta felprognoser
Citera
2024-12-26, 09:00
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Dagens Nyheter toppar nätupplagan med en dubbel cocktail av artikel plus ledare där man förespråkar slopande av hyresregleringarna. En sådan reform skulle innebära en enormt kapitalöverföring från normalt bemedlade individer och skattebetalarna i största allmänhet (i form av bostadsbidrag) till förmögna privatpersoner och företag (och kommuner) i sann kompiskapitalistisk anda där man tar från de fattiga och ger till sin rika kompisar.

Fördelen med denna enorma transferering av egendom ska likt försäljningarna vara att fler bostäder i attraktiva områden blir tillgängliga för allmänheten (då de som bodde där tiggare tvingas flytta till mindre lägenheter i mer oattraktiva områden).

En annan reform som fått likande effekt hade varit att införa en ordentlig fastighetsskatt (något som så gott som alla andra civiliserade länder har och av ekonomer anses vara den minst skadliga av alla skatter) samt slopade av räntebidragen. Men av någon anledning förordas aldrig detta av de likt DN och Timbro som säger säg vilja få folk att rätta mun efter magsäck och lösgöra bostadsyta genom att få folk att bo mer yteffektivt.

https://www.dn.se/ekonomi/aratal-av-...att-samma-dag/

https://www.dn.se/ledare/sa-krattade...idosamarbetet/
Citera
2024-12-26, 09:07
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
få folk att rätta mun efter magsäck och lösgöra bostadsyta genom att få folk att bo mer yteffektivt. /[/url]

Ja på pricken. Det är ju jättebra. Så självklart.
Citera
2024-12-26, 09:41
Medlem
Citat:
Ja du hittar säkert alltid en anledning till att allt går åt skogen.

Hur mycket går bostadspriserna ned 2025? Alltid kul att höra och gå tillbaka till trådens domedagsprofeters konstanta felprognoser

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang för när jag tittar på de områden där jag bor så ligger priserna på samma nivå som de hade mellan 2017-2019. Självklart går det att se vissa objekt som får något bättre men också en del som går sämre.

Senaste två månaderna har bostäder på lite sämre lägen sålts rejält under utgångspris (sänkt över 20%) och de gick inte ut speciellt högt
Citera
2024-12-26, 09:43
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang för när jag tittar på de områden där jag bor så ligger priserna på samma nivå som de hade mellan 2017-2019. Självklart går det att se vissa objekt som får något bättre men också en del som går sämre.

Senaste två månaderna har bostäder på lite sämre lägen sålts rejält under utgångspris (sänkt över 20%) och de gick inte ut speciellt högt

Beklagar över att du bor i ett så oattraktivt område att priserna är på den nivån. Men vad du ”ser” är totalt irrelevant. Det är statistiken vi förhåller oss till här.

Hur många procent tror du bostadspriserna går ned nästa år?
Citera
2024-12-26, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Domedagsprognoserna brukar nog andra stå för men du är ju lite gaggig så att ditt minne sviker får vi ha överseende med.

En generell uppgång på 5% p.a. men mer i bra områden, är det vad du säger. Nytt ATH redan till sommar i city prognosticerar du då. Hur säker är du på det och vad bygger du prognosen på?

Vad är din prognos dviking? Alltid kul att kunna gå tillbaka och se dina dårskaper i efterhand.

Är 2025 året när innerstan som helhet backar till 80k per kvm som du tidigare lovat?
Citera
2024-12-26, 09:45
Medlem
Citat:
Beklagar över att du bor i ett så oattraktivt område att priserna är på den nivån. Men vad du ”ser” är totalt irrelevant. Det är statistiken vi förhåller oss till här.
Men det gör jag inte, tvärtom. Enda är kanske att det område jag bor på hade bland de högsta ökningarna och därför kanske priserna gått ner snabbare

Citat:
Hur många procent tror du bostadspriserna går ned nästa år?
Mer än 10% (inflationsjusterat då man inte vet hur mycket pengar som trycks)
Citera
2024-12-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Dagens Nyheter toppar nätupplagan med en dubbel cocktail av artikel plus ledare där man förespråkar slopande av hyresregleringarna. En sådan reform skulle innebära en enormt kapitalöverföring från normalt bemedlade individer och skattebetalarna i största allmänhet (i form av bostadsbidrag) till förmögna privatpersoner och företag (och kommuner) i sann kompiskapitalistisk anda där man tar från de fattiga och ger till sin rika kompisar.

Fördelen med denna enorma transferering av egendom ska likt försäljningarna vara att fler bostäder i attraktiva områden blir tillgängliga för allmänheten (då de som bodde där tiggare tvingas flytta till mindre lägenheter i mer oattraktiva områden).

En annan reform som fått likande effekt hade varit att införa en ordentlig fastighetsskatt (något som å gott som alla andra civiliserade länder har och av ekonomer anses vara den minst skadliga av alla skatter) samt slopade av räntebidragen. Men av någon anledning förordas aldrig detta av de likt DN och Timbro som säger säg vilja få folk att rätta mun efter magsäck och lösgöra bostadsyta genom att få folk att bo mer yteffektivt.

https://www.dn.se/ekonomi/aratal-av-...att-samma-dag/

https://www.dn.se/ledare/sa-krattade...idosamarbetet/

Jaså du vill synka med andra civiliserade länder? Alltså;

* Slopad reavinstskatt på primär bostad
* Slopad statlig inkomstskatt
* Slopad skatt på ränteintäkter
* Grundavdrag aktier
* Grundavdrag på lägre inkomstskick
* Slopad hyresreglering

Jag misstänker att detta inte alls kittlar kommunisthjärtat?
Senast redigerad av flanders 2024-12-26 kl. 09:56.
Citera
2024-12-26, 09:58
Medlem
Citat:
Men det gör jag inte, tvärtom. Enda är kanske att det område jag bor på hade bland de högsta ökningarna och därför kanske priserna gått ner snabbare

Mer än 10% (inflationsjusterat då man inte vet hur mycket pengar som trycks)

Jo det gör du. I de områden jag kollar är priserna klart högre än 18-19.

Bra -10% alltså. När kommer detta inträffa under året så jag vet när jag ska reposta detta inlägg och skratta åt dig?
Citera
2024-12-26, 11:03
Medlem
Citat:
Jo det gör du. I de områden jag kollar är priserna klart högre än 18-19.

Kan du visa vilka områden du kollar eller något i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in