Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-19, 17:44
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är klart att ett fullstort radhus nära östermalm kommer att kosta. Tillgång och efterfrågan styr.

Ska du ha ett liknande för 6 millar får du nog titta minst 2 kommuner bort.
Det är ändå 3 km till Karlaplan, det ger inte precis Östermalmkänsla. För de pengarna så kan man ju köpa en gedigen villa med en tomt på 1500 kvm på Lidingö.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-lidingo-sticklinge-lidingo-kommun-laxvagen-36-20812535

Boarea 214 kvm

Tomt 1475 kvm .

Det där radhuset är ju bara sinnessjukt. Borde kosta hälften ungefär.

Ett fullstort radhus är tveksamt. Det är en bostadsrätt utan tomt och dessutom med en avgift till råga på allt på 6 500 kr.
Senast redigerad av ricardo22 2023-10-19 kl. 18:33.
Citera
2023-10-19, 17:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Det är ändå 3 km till Karlaplan, det ger inte precis Östermalmkänsla. För de pengarna så kan man ju köpa en gedigen villa med en tomt på 1000 kvm på Lidingö.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-lidingo-sticklinge-lidingo-kommun-laxvagen-36-20812535

Boarea 214 kvm

Tomt 1475 kvm .

Det där radhuset är ju bara sinnessjukt. Borde kosta hälften ungefär.

Ett fullstort radhus är tveksamt. Det är en bostadsrätt utan tomt och dessutom med en avgift till råga på allt på 6 500 kr.

23m är såklart helt orimligt, långt över tidigare priser (vilka även de var i överkant). Verkar kostat 12m som nya 2016.

Ska bli spännande och se om det är en ny "taktik" om det kommer en prissänkning om 10-15% så nån BLT ska luras in och tro att det är REA och kanske till och med dra hem objektet med ett SKAMBUD strax under 20m
Citera
2023-10-19, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Vi köpte vårt nuvarande hus för ca 1.5 år sedan. Dvs nära toppen. Så jag hade kallt räknat med 600K-800K tapp. Inte hela världen då vi inte förlorar något förrän vi säljer, men så klart ändå surt. Samtidigt så gick vi 1.5 miljoner+ på vår tidigare bostadsrätt, nyproduktion som blev populär och vi bara bodde i 2 år. Helt absurt, vi hade avgift på 3K medan hyresrätterna över gatan låg på 13K, dvs 10K i månaden som vi kunde spara eller leva för utöver värdeökningen på ca 60K i månaden (!).

Igår sålde grannen sitt hus som är identiskt med vårat för 300K mer än vi köpte för. Jag är väldigt glad idag för om vi skulle få för oss att sälja imorgon har marknaden sagt att vårt värde består och kanske t.o.m. ökat lite. Helt osannolikt för mig för bara 48 timmar sen. Antar att vissa lägen och objekt inte påverkas lika mycket som annat. Vi har bara bonnröta, inget smart tänk.

Frågar du en hyreshora här i tråden, så är 6-800k enorma summor pengar. Om du går back dom summorna. Gör du dock 6-800k i vinst, är det tydligen kaffepengar, seketas, urholkad krona och värdelös avkastning, och så vidare.
Citera
2023-10-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jaja, hala fram lite siffror nu då så man får se hur du tänker.
Som jag skrev är 37ksek en gissning. En kvantitativ analys är något helt annat.

Gissningen baseras på ett finger i luften angående vid vilken punkt en för stor del av marknaden har röda (nominella) siffror sedan senaste transferering.

Av någon anledning verkar det inte fastna hos folk, men svensk lägenhetsmarknad - BR-marknaden - är som vilken överexponerad finansiell marknad som helst idag. Finns liksom ingen relevant fundamenta längre, allt är hävstång på hävstång och en massa led av vinstuttagning från allt detta leverage. Precis som vilken överexponerad finansiell marknad som helst får vi därför ett rasande korthus av likvideringar om inte den lilla kärnan i mitten (säkerheten) ökar i nominellt värde över tid. Om den tvärt om minskar över tid är det någonstans game over.

Det speciella här är dels att det handlar om bostäder, ett fundamentalt behov för alla samhällets invånare. Dels är vi i ett land med ett statligt ägande som inte hittas den här sidan av Kina. Kombinationen gör det extremt troligt att den här marknaden inte "kan" gå under en viss prisnivå, och att staten tar över den sista pusselbiten av samhället om det verkligen är på väg att göra det.

Du kan gissa något annat än just 37ksek, men karaktäristiken är vad den är.
Citera
2023-10-19, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MemphisRaines
Frågar du en hyreshora här i tråden, så är 6-800k enorma summor pengar. Om du går back dom summorna. Gör du dock 6-800k i vinst, är det tydligen kaffepengar, seketas, urholkad krona och värdelös avkastning, och så vidare.
6-800K är mycket pengar i min värld. Det är bara för att vi gjorde en bra vinst innan som jag skulle kunna leva med tappet och nu är jag glad över att så inte verkar bli fallet. Men jag förstår att du mer är less på hyresförespråkarna.

Jag håller med dom om att det är en bubbla. Men samtidigt är fallet att så många är inne i samma bubbla att den som stått utanför förmodligen får lov att se sig som förlorare för det är jävligt svårt att spara ihop såna här summor. Jag menar jag tjänade 60K i månaden på att bo lyxigt + sparade in 10K jämfört med hyresrätt. Det är liksom två st heltidslöner som åkte in på kontot utöver lönen.

Så mitt råd till den som är utanför är att ta sig in nu när priserna gått ner. Ja, det är ett pyramidspel men vad fan ska man göra. Det finns alltid folk som separerar, förlorar jobbet eller annat och måste sälja billigare än tänkt. Och köper man i en inflyttningsort eller i ett attraktivt område kommer det alltid fyllas på underifrån vilket ökar värdet på ens egen bostad. En dag vänder det och så är man vinnare, sitter man kvar i sin hyresrätt är det garanterat 0 kr in och en jäkla massa ut.
Citera
2023-10-19, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
6-800K är mycket pengar i min värld. Det är bara för att vi gjorde en bra vinst innan som jag skulle kunna leva med tappet och nu är jag glad över att så inte verkar bli fallet. Men jag förstår att du mer är less på hyresförespråkarna.

Jag håller med dom om att det är en bubbla. Men samtidigt är fallet att så många är inne i samma bubbla att den som stått utanför förmodligen får lov att se sig som förlorare för det är jävligt svårt att spara ihop såna här summor. Jag menar jag tjänade 60K i månaden på att bo lyxigt + sparade in 10K jämfört med hyresrätt. Det är liksom två st heltidslöner som åkte in på kontot utöver lönen.

Så mitt råd till den som är utanför är att ta sig in nu när priserna gått ner. Ja, det är ett pyramidspel men vad fan ska man göra. Det finns alltid folk som separerar, förlorar jobbet eller annat och måste sälja billigare än tänkt. Och köper man i en inflyttningsort eller i ett attraktivt område kommer det alltid fyllas på underifrån vilket ökar värdet på ens egen bostad. En dag vänder det och så är man vinnare, sitter man kvar i sin hyresrätt är det garanterat 0 kr in och en jäkla massa ut.
Klart det svider för samhällets bottenskrap, att folk har tjänat stora pengar på sina boenden. Men det får dom leva med. Det kommer att komma nya chanser, även för hyreshororna (dom få som har jobb då vill säga) - Men när, vet vi inte riktigt ännu.

Jag väntar dock med stor entusiasm, på att få läsa om alla klipp och fynd som hyreshororna måste ha gjort nu dom senaste månaderna.

För så hette det ju i början på året! - "Om 3 månader, då jävlar! Då kommer man kunna välja och vraka hos Kronofogden! Här ska köpas bostäder! Rätt åt bolånetorskarna! Priserna ska ner!!" Och så vidare...

Vad har ni gjort för klipp och fynd? Berätta för oss "bolånetorskar" hur ni har spenderat alla era Avanza-miljoner nu! Eller är det dålig uppkoppling för hyresadeln i ghettot? Kommer ni inte in på Avanza, Bank-ID eller Swish? Sitter miljonerna fast?
Citera
2023-10-19, 18:51
Medlem
Märker att ångest och förtvivlan tar över alltmer i tråden. Börjar räntorna att kännas av?

Här är lite mer ångestfylld läsning:

Citat:
Jerome Powell: Räntehöjning inte uteslutet

https://www.di.se/live/jerome-powell-rantehojning-inte-uteslutet/

Lycka till alla bolånetorskar. Om det går åt helvete så kom ihåg: it is only for life - om man inte får skuldsanering beviljat. Men då har man fem skitår att se fram emot.
Citera
2023-10-19, 18:52
Medlem
Teus avatar
Citat:
Klart det svider för samhällets bottenskrap, att folk har tjänat stora pengar på sina boenden. Men det får dom leva med. Det kommer att komma nya chanser, även för hyreshororna (dom få som har jobb då vill säga) - Men när, vet vi inte riktigt ännu.

Jag väntar dock med stor entusiasm, på att få läsa om alla klipp och fynd som hyreshororna måste ha gjort nu dom senaste månaderna.

För så hette det ju i början på året! - "Om 3 månader, då jävlar! Då kommer man kunna välja och vraka hos Kronofogden! Här ska köpas bostäder! Rätt åt bolånetorskarna! Priserna ska ner!!" Och så vidare...

Vad har ni gjort för klipp och fynd? Berätta för oss "bolånetorskar" hur ni har spenderat alla era Avanza-miljoner nu! Eller är det dålig uppkoppling för hyresadeln i ghettot? Kommer ni inte in på Avanza, Bank-ID eller Swish? Sitter miljonerna fast?
Tar tid innan proppen går ur men när den går ur kommer det gå undan. Blir absolut ingen pyspunka när dom som äger bostäderna i dagsläget hellre tar av sina besparingar och hoppas på bättre tider än att sälja till "förlust".
Senast redigerad av Teu 2023-10-19 kl. 18:58.
Citera
2023-10-19, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tar tid innan proppen går ur men när den går ur kommer det gå undan. Blir absolut ingen pyspunka när dom som äger bostäderna i dagsläget hellre tar av sina besparingar och hoppas på bättre tider än att sälja till "förlust".
Finns ju en anledning till att hyreshoror inte klarat av att köpa sina bostäder ens en gång i vuxen arbetsför ålder. Brukar inte ligga några större studieskulder hos dessa hjon!

Hyreshoran sitter och slickar sig om munnen, och inväntar kraschen. Kraschen, som är ett resultat av att kronans värde urholkats, arbetslösheten ökar och räntorna stiger.

Här kommer hyreshoran att skina (LMFAO igen) - Just deras arbeten (dom få som har ett jobb) är immuna mot lågkonjuktur. Det kan bara vara så för just hyreshororna, bolånetorskarna är alltid 2 dagar ifrån ett avsked. Hyreshoran får aldrig sparken (socialbidrag är väl en form av "trygghet" antar jag?)

Hyreshororna har enorma sparkapital (LOLOLOLOLOL) som dom fått per automatik, då dom inte köpt in sig på den värdelösa bostadsmarknaden. Det är bara hyreshororna som har sparkapital. Alla andra är luspanka. Så är det bara. Och endast hyreshororna placerar alla sina pengar i Dollarzzz eller någon annan frän valuta. Det gör inte bolånetorskarna. För dom har alla övertrasserade konton, och miljontals kronor i lån. Så bara måste det vara. Det bara är så!

Hyreshoran räknar med att det inom kort, kommer vara möjligt att köpa en stor fin nyrenoverad villa i större stad, för 20-30.000 seketas. Hyreshoran skall nog inte hålla andan medans den väntar.

Vi väntar med spänning på att få läsa om era klipp och fynd!

Lycka till hyreshoror.
Citera
2023-10-19, 19:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Väldigt roligt att läsa en del kommentarer från ytterst bittra hyresråttor i tråden.

Bostadsägaren: "Fan, jag gjorde 400.000 i vinst på min förra bostad"

Hyreshoran: "Hahahaha 400.000? Pisspengar!!!. 400k är inte värt någonting i "seketas". Tur att man investerat på börsen! Vi som bor i hyresrätt har ju alltid miljoner på kontot. Det blir så per automatik om man inte ger sig in på bostadsmarknaden"

----------------------------------------

Samma hyreshora skriver några inlägg senare ungefär såhär:

"Herregud. Nu kommer många hushåll raseras! Folk kommer ta livet av sig. Blodbad!! Tänk dom som gått in med 3-400.000 kronor i kontantinsats, dom kommer aldrig återhämta sig! Det är ju enorma summor!!! Nu är dom körda för all framtid"

Då är helt plötsligt 400k enorma summor. Då är det inte lika viktigt med realt/nominellt längre. Märkligt det där!

I ena inlägget är bostadsmarknaden värdelös. Dålig avkastning, kass framtid och så vidare. I nästa inlägg, kan man knappt vänta på att få göra sitt livs affär. Då ska man köpa lyxvillor för kaffepengar. Hur får man ihop denna kalkylen?

(Jag har lån på runt 5% av värdet på min bostad. Jag köpte för många år sedan, och har betat ner lånet väldigt mycket. Så "KRÄNKT BOLÅNETORSK" funkar inte riktigt här. Men det kommer naturligtvis heta så när hyreseliten gör entrè, det är jag väl förberedd på!)

Du verkar slåss mot halmgubbar, väderkvarnar och allt möjligt därinne i din slemklump.
Vilken hyresgäst har skrivit detta i tråden?
Citera
2023-10-19, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Märker att ångest och förtvivlan tar över alltmer i tråden. Börjar räntorna att kännas av?

Här är lite mer ångestfylld läsning:

https://www.di.se/live/jerome-powell-rantehojning-inte-uteslutet/

Lycka till alla bolånetorskar. Om det går åt helvete så kom ihåg: it is only for life - om man inte får skuldsanering beviljat. Men då har man fem skitår att se fram emot.
Det värsta som kan hända, är att dom som är maxbelånade och sitter riktigt ordentligt i skiten, får sätta sig i en hyresrätt och leva på existensminimun i 5 år.

Så har ju du levt hela ditt liv.

Förstår verkligen att din självkänsla måste vara i botten.
Citera
2023-10-19, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Boendekostnad efter ränteavdrag vid 85 % belåning: 100K+/månad.
Ja varför inte..

Du ser ju åtminstone en liten å utanför knuten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in