2023-09-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Yep, happens every day.

Återigen, för den nyexade 25-åringen är det inget problem, om hen inte är kräsen. Då blir det ett problem.

Men nu får det vara slut på rundgången här, jag har tröttnat och kommer inte svara dig på vidare replik i frågan.

Ja? Jag har aldrig propagerat för hyresreglering. Nämnda Finland har en sundare bostadspolitik, och därav sundare utveckling på bostadspriserna än här. Ett föredöme.

Klart det händer. Men det är en mycket stor uppoffring vilket alla med barn förstår direkt.

Ja du menar att i princip alla områden i hela Göteborg är ”bra områden” jag tycker inte det. Vissa kommer hellre ta en risk och köpa än att ta en Hr i miljonprogrammet av förklarliga skäl.
Citera
2023-09-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Ja du menar att i princip alla områden i hela Göteborg är ”bra områden” jag tycker inte det. Vissa kommer hellre ta en risk och köpa än att ta en Hr i miljonprogrammet av förklarliga skäl.

Det har jag inte påstått. Däremot "bra nog" åt en fullt frisk 25-åring att bo i under några års tid. Medan denna/e sparar ihop till sin kontantinsats. Områdena är inte så dåliga som sitt rykte, om du inte själv är insyltad i kriminalitet. Det sagt är dom inte "bra", men det är inte jordens undergång att husera där några år av sitt unga vuxna liv. Allt annat är enbart kräsenhet.
Citera
2023-09-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hävstång är fantastiskt i uppgångstider men förödande vid nedgång. Gäller både bostäder och aktiemarknaden. Inget konstigt. Bra lärdom om man inte blir helt knockad.

Så är det.

Emellertid så är en stor skillnad gentemot aktiemarknaden att folk förstår riskerna med börsen. Hade man påpekat riskerna med bostadsmarknaden 2017-2022 så hade folk skrattat åt en. ”Bostäder går bara upp, titta de senaste 20 åren.”

De som köpte 2017-2022 har fått se sin insats decimerad. Om några månader ser det ännu värre ut.

Bostadsmarknaden kommer inte att återhämta sig reellt på många år.
Citera
2023-09-11, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Så är det.

Emellertid så är en stor skillnad gentemot aktiemarknaden att folk förstår riskerna med börsen. Hade man påpekat riskerna med bostadsmarknaden 2017-2022 så hade folk skrattat åt en. ”Bostäder går bara upp, titta de senaste 20 åren.”

De som köpte 2017-2022 har fått se sin insats decimerad. Om några månader ser det ännu värre ut.

Det är precis samma fenomen på aktiemarknaden men då är det proffs det handlar om som gång på gång gör bort sig. Problemet är att riktiga krascher som verkligen slår knock på folk med hävstång händer för sällan.

Det går inte som professionell förvaltare att år efter år leverera sämre siffror än gänget som kör med 40% belåning. Särskilt inte om man säljer in fonder åt privatpersoner som har relativt kort sparhorisont (15-30 år max). Alltså kommer de allra flesta på aktiemarknaden vara hårt belånade. Antigen direkt genom att man själv belånar sina aktier; eller indirekt genom att man sätter sina pengar i en aktiefond som kör med hävstång utan att man som sparare kanske är medveten om det.
Citera
2023-09-11, 10:04
Medlem
Ett vanligt argument i denna tråd är att personer kommer inte behöva sälja så länge de har jobb och arbetsmarknaden har inte tagit stryk. Här beror det ju helt på vad man har för typ av jobb och hur man drabbas.

De ökade räntekostnaderna gör ju dock att pengarna i ekonomin minskar. Om en person har 50 000 kr i månadsinkomst och dennes kostnader för bolån går från 5 000 kr till 20 000 kr kommer denna person ha ett minskat konsumtionsutrymme på 15 000 kr. Kanske är det sparande som ryker först men till slut bör det sippra ner till konsumtionen.

Om man exempelvis jobbar som städare åt privatpersoner i Sverige blir man ju då direkt drabbat om folk säger upp hemstädningen, detta är väl typ exemplet på ett jobb som är 100% beroende av svenska kunder som spenderar svenska kronor, man har inga andra intäktskällor. En städare är ju dock inte typexemplet på någon som har ett bolån.

Jobbar man som injengör på Volvo gör det förmodligen inte så mycket om svenskar slutar köpa volvobilar då volvo säljer ca 700 000 bilar i världen men enbart ca 50 000 av dem i Sverige.

Frågan är hur många av bolånetagarna som jobbar i en bransch starkt beroende av konsumtion av svenskar? Är det någon som vet eller kan göra en kvalificerad gissning?
Citera
2023-09-11, 10:07
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-kista-stockholms-kommun-borgarfjordsgatan-21a-20468955
Emojis i en mäklarannons, första gången jag ser det.
Kanske är det så man får bra betalt?

Senaste försäljningarna i augusti i samma byggnad var -10, -5, -9, -8 % från utgångspris.
Citera
2023-09-11, 10:26
Medlem
Citat:
Tror iofs jag skrev av de med barn.

75% enligt sifo. Om bara de med barn skulle tillfrågas är 90% absolut inte omöjligt.

https://www.tmf.se/bransch-naringspolitik/branschutveckling/branschprojekt/bygg-fler-smahus/7-av-10-vill-bo-i-smahus/

Nu väljer du den undersökning med högst siffra det finns flera som visar olika t.ex. i länken du bifogade
Citat:
Drygt sju av tio (72%) av de tillfrågade som bor på landsbygden svarar ett de bor som de drömmer om medan knapp hälften (45%) i städer och tätorter uppger att de har sitt drömboende.

Så i ditt Stockholm vill inte ens majoriteten bo i hus.

Men min poäng är dina 90% är helt påhittat och det är det som är problemet. Det lustiga är att du forsätter med en dåres envishet argumentera för dina påhittade siffor även när du själv länkar till siffror som säger motsatsen. T.ex. när du hävade att huspriserna inte var ner YoY.
Citera
2023-09-11, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-kista-stockholms-kommun-borgarfjordsgatan-21a-20468955
Emojis i en mäklarannons, första gången jag ser det.
Kanske är det så man får bra betalt?

Senaste försäljningarna i augusti i samma byggnad var -10, -5, -9, -8 % från utgångspris.

Den har i alla fall en USP. Området i Kista med lägst risk för skotthål i fasaden.
Citera
2023-09-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Så är det.

Nu finns några som insett riskerna och bostadsmarknaden är inte homogen.
Ja Stockholm och delar av göteborg har stuckit i pris på bostäder.
Men jämför du med majoriteten av bostäder så ser jag inte samma saker som du, just nu verkar det som de som köpt 2021 som förlorat stora delar av sin insatts.
Men de som köpt t.o.m 2020 får igen sina pengar med lite vinst. Kanske inte med så hög avkastning men OK om man köpt för att bo och inte för att investera.
Käkarna runt mig säljs innom några veckor för ca 15-20% upp mot vad jag betalade 2016 men mindre än toppnoteringen 2022.
Såg likadant ut för mina föräldrar de sålde sin kåk under en förhandsvisning för samma peng som den värderades för 2020.
Men den BR de köpte blev ca 20% billigare jämfört med den likvärdiga(i samma förening) de tittade på då .
Citera
2023-09-11, 11:21
Medlem
Citat:
Och vi pratade om att flytta från en stor stad till mindre.

Du sa bra lägenhet i bra område. Det tar som sagt 10 ish år i Göteborg. Annars är det miljonprogrammet som gäller.

I andra länder som inte replikerar Sovjet är det inga problem att få en HR snabbt i de bästa områdena. Centrala Helsingfors tex tar någon dag

Fel, finns mängder med privata hyresvärdar i bra områden med kort kö. Det är dock dyrare än kommunalt
Citera
2023-09-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Fel, finns mängder med privata hyresvärdar i bra områden med kort kö. Det är dock dyrare än kommunalt

Ok jag vill ha en lägenhet i Vasastan säger vi. Ge mig en länk?
Citera
2023-09-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Boolis statistik bygger ju också på statistik som mäklare rapporterar in. Mäklare är, särskilt på en vikande marknad, mer motiverade att rapportera in försäljningar till högre priser än förväntat än lägre priser än förväntat. Dessutiom finns det somliga som "råkar registera fel belopp". Det vet alla som har minsta insyn i branschen.

Konstigt att ingen granskat det då. Borde bli skriverier och uppdrag granskning.

Har inte sett några belägg för det här även om det nog är förekommande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in