Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Du får ju använda BNP/Capita om du vill göra en jämförelse.
Varför använder du BNP förresten? Är inte detta väldigt korkat? Du borde i så fall ta hänsyn till antalet småhus på marknaden 1975 och 2019 om du vill se hur stor del av "BNP" som utgörs av FASTPI.
Man kan normera med vad man vill. Finns ingen lagstiftning för det.
Det här är som vanligt så att du ser ett sätt som du känner är rätt. Och då blir alla andra FEL.
Men det är inte så att något är fel. Utan man kan möjligen tala om mer eller mindre noggranna approximationer.
Jag normerade här med BNP. Vilket jag skulle säga ger en "bättre"
approximation än att inte normera alls.
I så gott som alla inlägg sedan 2010 så normeras inte alls.
Nu hade du kunnat ge mig credit för att jag iaf normerar med BNP. Och så skulle du kunna vara lite kritisk mot alla andra som inte normerat alls. Men är det vad som står ovan?
Man kan normera med allt möjligt. Löner t ex.
Men jag ska ta och uppdatera med varianten med BNP/Capita. Som den minnesgoda läsaren vet har jag redan inlägg där jag normerar med BNP/Capita.
Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Edit: När man börjar titta på siffror så ser man ganska snart att fastighetspriser styrs dels av inkomst/lön men även till stor del av tillgängligheten av krediter. Avregleringen 85 samt lågränteperioden efter 2008 är perioder då fastighetspriser verkligen stuckit iväg jämfört med löner och BNP/Capita. (2008 och framåt är betydligt värre än 85-89)
Att fastighetspriserna skulle bero på inkomst eller lön kan vi vara överens om.
Men hur mäter du upp "tillgänglighet av krediter"???
Vi har en minskning som är väldigt drastisk från 1979 till 1985. Var det minskning av krediter?
Varför är inte uppgången från 1985 -> 1989 bara en svag återrekyl av nedgången 1979->1985?
1989 är fortfarande långt under 1979.
Ett eventuellt beroende av "tillgänglighet av krediter" måste då finnas hela tiden. Och synas i mätdata.
Jag skulle säga att du inte har brytt dig om det utan så som många andra har du ett känslomässig ställningstagande och bara letar efter stöd för det. Och struntar fullständigt i att logiken måste stämma hela tiden.
Tillgänglighet av krediter bör kunna ses som proportionellt mot inkomst. Det lär ha varit väldigt små variationer där genom åren.
Och ett beroende av inkomst har vi redan.