Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c3E1RkUADAZ2Ewu
Damn, GBG-stad. Vad händer där?

2,2% ner efter halva november ger index 319 för bostadsrätter, en nivå som inte setts sedan november 2016. -15% på ett halvår. Om inte det är ett ras, vad är?

Villor GBG ner 16% på 7 månader Dock mest Coronatoppen som försvunnit där, samma priser som mitten av 2020.

November blir Malmö värst drabbat, blir ned ytterliggare 3-4 %. Dock blir det bara jobbigt för de som köpt 2021/22.
Citera
2022-11-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu ligger jag förvisso med ett potentiellt väldigt lågt lån när jag väl köper. Men mln bank ger mig 2.3%. "Prutat och klart" med SBAB över 3%. Svenska folket är verkligen vassa förhandlare.

Då har jag inte ens försökt att spela ut bankerna mot varandra. Förstår att nedgången inte går fortare när man kan pruta så enormt.

Haha yeah right..

Har du 15 miljoner+ sparande hos Avanza & Nordnet kan du få 2,4% med rörlig ränta. Du får till bättre villkor än det utan att ens försöka?

Din kompis band 1 år på 2,5%? Stabelo (som normalt har bland de lägsta räntorna) erbjuder 1 år till 4%.

Väldigt generösa banker. Lär förlora pengar på båda lånen.
Citera
2022-11-21, 11:59
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Om alla stod i kö till HR skulle inte ens 50 år räcka för en lgh I Stockholms innerstad.

Varför ska man vara tvingad att byta ned sitt boende bara för att det ökat i värde?
Jag har aldrig skrivit att någon ska tvingas? Jag argumenterade bara emot flyttskattsargumentet (dvs att denna påverkar bostadstillgången i någon högre utsträckning) då jag tycker enl tidigare argumentation att detta är trams. Jag har för övrigt äldre släktingar som blivit för gamla för sina hus och då sålt och flyttat till äldreanpassade lägenheter, skatten var inte på tapeten öht. Jag väntar på undersökningar som empiriskt kan påvisa sådant samband, kommer tills dess att fortsätta anse att det är trams (om ett borttagande inte kombineras med införande av en kännbar fastighetsskatt dvs, men det kommer ju inte hända)
Citera
2022-11-21, 12:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Hushåll inkluderar sammanboende. Så då blir belåningen just runt 1,5-2 MSEK per person i Stockholm.

Det kan en medelinkomst bära.
Utgår vi från siffran där på 3 MSEK i lån per hushåll, och antar en relativt hög belåning så landar vi iaf i att man har ca 35 kSEK kvar att spendera för varje månad när räntorna är betalda, med en ränta på 5%.

I verkligheten lär det vara mer då man har amorterat och lönen stigit relativt skulden under ett antal år.
Och snitträntan idag är klart lägre.

35 k gör inte att man inte har råd att gå på restaurang.
Dock så har räntan de betalar stigit, och de åker på att minska ned något. Antingen konsumtion eller sparande.
(Ingves hoppas på konsumtionen, men hushållen är motsträviga och fortsätter konsumera).

Sedan finns ett gäng andra hushåll som är mottagare av räntan. Kan vara dom som ökar sin konsumtion. Och det kan vara dom så är Ingves huvudverk. Det här gänget glöms ofta bort i diskussionen. Men ränta är inget som försvinner. Det är bara omfördelning från ett konto till ett annat.
Citera
2022-11-21, 12:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Jag har aldrig skrivit att någon ska tvingas? Jag argumenterade bara emot flyttskattsargumentet (dvs att denna påverkar bostadstillgången i någon högre utsträckning) då jag tycker enl tidigare argumentation att detta är trams. Jag har för övrigt äldre släktingar som blivit för gamla för sina hus och då sålt och flyttat till äldreanpassade lägenheter, skatten var inte på tapeten öht. Jag väntar på undersökningar som empiriskt kan påvisa sådant samband, kommer tills dess att fortsätta anse att det är trams (om ett borttagande inte kombineras med införande av en kännbar fastighetsskatt dvs, men det kommer ju inte hända)
Att inte skatten var på tal kan ju bero på just det (fetade) du skriver.
Min erfarenhet är att det närmast krävs tvång från barnen för att få ut gamlingar från deras invanda boende.

När gamlingar flyttar frivilligt är mer när dom inte blivit gamla än. 60 åringar som säljer villan och flyttar till BR.
Citera
2022-11-21, 12:13
Medlem
Nu tror gubben att ränteförändringar har neutral påverkan på marknaden, för att någon tar del av ränteintäkter.

Det går inte att hitta på den här typen av idiot.
Citera
2022-11-21, 12:30
Medlem
Citat:
Haha yeah right..

Har du 15 miljoner+ sparande hos Avanza & Nordnet kan du få 2,4% med rörlig ränta. Du får till bättre villkor än det utan att ens försöka?

Din kompis band 1 år på 2,5%? Stabelo (som normalt har bland de lägsta räntorna) erbjuder 1 år till 4%.

Flanders är en patologisk lögnare.

Finns extremt få som får under 2.75% rörligt när styrräntan är 1.75%. Kanske max 2-4% av bolånetagare.

Tar vi Nordea, som har ca 10% av svenska bolånestocken under sina vingar, så hade de en snittränta i oktober på 3.39%.
Då var deras listränta 4.4% rörligt. En spread på 100 punkter.

Tittar du på deras nya listränta är den 4.6% from idag. Vilket innebär 3.6% som ny snittränta för november då.

Och du kan ge dig f-n på att listräntan är 5% eller mer redan efter denna Ingveshöjning.

Patologisk lögnare är vad Flanders är.

Vill du se vad eliten (1-5% av bolånetagarna) har i ränta är det bara att kolla Stabelos snitträntor. Det är så lågt man kan komma med låg belåningsgrad och mycket god kreditvärdighet.
Senast redigerad av horochhapna 2022-11-21 kl. 12:35.
Citera
2022-11-21, 12:46
Medlem
Släpp Flanders fantasier om 2.5% boränta.

Sluta prata om människor med 150 lök i lön och 14 mille på Avanza.

Faktum är, och det har Riksbanken konstaterat gång på gång, att lejonparten av bolån utfärdas av storbank. Trots nischaktörer som gjort framfart är fortsatt 75% av bolånestocken under storbank - de 4 stora.

För att få en uppfattning om människor räntor räcker det i gemene att titta på de 4 storbankernas snitträntor.

Enligt Compricer är snitträntan i okt på
Nordea 3.39
SEB 2.94
Swedbank 3.10
SBAB 3.04

Man kan lugnt säga att snitträntan alltså för de flesta ligger kring 3.1 vilket är 135 punkter över styrräntan. Med bibehållen spread nu på torsdag, och en 75-100punktershöjning, får vi snittränta 3.85-4.10 för merparten av bolånestocken (obs 75% av alla).

Frågor på det?

Mer flandersfantasier om ränta 2.5%?
Citera
2022-11-21, 12:47
Medlem
Citat:
Haha yeah right..

Ja jag ärligt talat lite förvånad själv. Visar deras gigantiska marginaler
Citera
2022-11-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Släpp Flanders fantasier om 2.5% boränta.

Sluta prata om människor med 150 lök i lön och 14 mille på Avanza.

Faktum är, och det har Riksbanken konstaterat gång på gång, att lejonparten av bolån utfärdas av storbank. Trots nischaktörer som gjort framfart är fortsatt 75% av bolånestocken under storbank - de 4 stora.

För att få en uppfattning om människor räntor räcker det i gemene att titta på de 4 storbankernas snitträntor.

Enligt Compricer är snitträntan i okt på
Nordea 3.39
SEB 2.94
Swedbank 3.10
SBAB 3.04

Man kan lugnt säga att snitträntan alltså för de flesta ligger kring 3.1 vilket är 135 punkter över styrräntan. Med bibehållen spread nu på torsdag, och en 75-100punktershöjning, får vi snittränta 3.85-4.10 för merparten av bolånestocken (obs 75% av alla).

Frågor på det?

Mer flandersfantasier om ränta 2.5%?

Om gemene man utan att pruta kan få knappt 3% hos alla storbanker, varför skulle inte en duktig förhandlare som också har ett stort sparande i banken inte få 2.5%? Under pandemin hade de flesta jag känner runt 0.5% I ränta.
Citera
2022-11-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Flanders är en patologisk lögnare.

Finns extremt få som får under 2.75% rörligt när styrräntan är 1.75%. Kanske max 2-4% av bolånetagare.

Tar vi Nordea, som har ca 10% av svenska bolånestocken under sina vingar, så hade de en snittränta i oktober på 3.39%.
Då var deras listränta 4.4% rörligt. En spread på 100 punkter.

Tittar du på deras nya listränta är den 4.6% from idag. Vilket innebär 3.6% som ny snittränta för november då.

Och du kan ge dig f-n på att listräntan är 5% eller mer redan efter denna Ingveshöjning.

Patologisk lögnare är vad Flanders är.

Vill du se vad eliten (1-5% av bolånetagarna) har i ränta är det bara att kolla Stabelos snitträntor. Det är så lågt man kan komma med låg belåningsgrad och mycket god kreditvärdighet.

Jag har väl aldrig påstått att majoriteten har under snitträntorna? Det jag påstått är att de med höga löner och ofta höga lån får enorma rabatter på sina bolån kontra övriga.

Måste vara jobbigt för alla i tråden som hatar alla med dyra bostäder och lån att de får betala så otroligt mycket mer i räntesats än sina hatobjekt
Citera
2022-11-21, 12:56
Medlem
Citat:
Om gemene man utan att pruta kan få knappt 3% hos alla storbanker, varför skulle inte en duktig förhandlare som också har ett stort sparande i banken inte få 2.5%? Under pandemin hade de flesta jag känner runt 0.5% I ränta.

Du pratar återigen om regnbågar och enhörningar. Vad en person med 14 mille på bank och 150 lök i VD-lön får i ränta är inte intressant.
Vad ska Anna med 55k i bruttolön och 2 milj på Avanza få i boränta, när lånet hon har på sin etta i stan är 5 milj? Vad ska hon förhandla med menar du.

Sluta prata fantasiräntor. Den lilla procenten extremer som du pratar om har bolån hos Stabelo. Snitträntan där är 2.7% i okt. Så nu släpper vi dina och din frus pojkvänner och diskuterar vanligt folk (75% av alla) som har bolån på storbank med rörlig ränta 3.1%.

Dessa kommer få betala 4% redan efter denna vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in