2022-11-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c3E1RkUADAZ2Ewu
Damn, GBG-stad. Vad hnder dr?

2,2% ner efter halva november ger index 319 fr bostadsrtter, en niv som inte setts sedan november 2016. -15% p ett halvr. Om inte det r ett ras, vad r?

Villor GBG ner 16% p 7 mnader Dock mest Coronatoppen som frsvunnit dr, samma priser som mitten av 2020.

November blir Malm vrst drabbat, blir ned ytterliggare 3-4 %. Dock blir det bara jobbigt fr de som kpt 2021/22.
Citera
2022-11-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu ligger jag frvisso med ett potentiellt vldigt lgt ln nr jag vl kper. Men mln bank ger mig 2.3%. "Prutat och klart" med SBAB ver 3%. Svenska folket r verkligen vassa frhandlare.

D har jag inte ens frskt att spela ut bankerna mot varandra. Frstr att nedgngen inte gr fortare nr man kan pruta s enormt.

Haha yeah right..

Har du 15 miljoner+ sparande hos Avanza & Nordnet kan du f 2,4% med rrlig rnta. Du fr till bttre villkor n det utan att ens frska?

Din kompis band 1 r p 2,5%? Stabelo (som normalt har bland de lgsta rntorna) erbjuder 1 r till 4%.

Vldigt genersa banker. Lr frlora pengar p bda lnen.
Citera
2022-11-21, 11:59
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Om alla stod i k till HR skulle inte ens 50 r rcka fr en lgh I Stockholms innerstad.

Varfr ska man vara tvingad att byta ned sitt boende bara fr att det kat i vrde?
Jag har aldrig skrivit att ngon ska tvingas? Jag argumenterade bara emot flyttskattsargumentet (dvs att denna pverkar bostadstillgngen i ngon hgre utstrckning) d jag tycker enl tidigare argumentation att detta r trams. Jag har fr vrigt ldre slktingar som blivit fr gamla fr sina hus och d slt och flyttat till ldreanpassade lgenheter, skatten var inte p tapeten ht. Jag vntar p underskningar som empiriskt kan pvisa sdant samband, kommer tills dess att fortstta anse att det r trams (om ett borttagande inte kombineras med infrande av en knnbar fastighetsskatt dvs, men det kommer ju inte hnda)
Citera
2022-11-21, 12:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Hushll inkluderar sammanboende. S d blir belningen just runt 1,5-2 MSEK per person i Stockholm.

Det kan en medelinkomst bra.
Utgr vi frn siffran dr p 3 MSEK i ln per hushll, och antar en relativt hg belning s landar vi iaf i att man har ca 35 kSEK kvar att spendera fr varje mnad nr rntorna r betalda, med en rnta p 5%.

I verkligheten lr det vara mer d man har amorterat och lnen stigit relativt skulden under ett antal r.
Och snittrntan idag r klart lgre.

35 k gr inte att man inte har rd att g p restaurang.
Dock s har rntan de betalar stigit, och de ker p att minska ned ngot. Antingen konsumtion eller sparande.
(Ingves hoppas p konsumtionen, men hushllen r motstrviga och fortstter konsumera).

Sedan finns ett gng andra hushll som r mottagare av rntan. Kan vara dom som kar sin konsumtion. Och det kan vara dom s r Ingves huvudverk. Det hr gnget glms ofta bort i diskussionen. Men rnta r inget som frsvinner. Det r bara omfrdelning frn ett konto till ett annat.
Citera
2022-11-21, 12:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Jag har aldrig skrivit att ngon ska tvingas? Jag argumenterade bara emot flyttskattsargumentet (dvs att denna pverkar bostadstillgngen i ngon hgre utstrckning) d jag tycker enl tidigare argumentation att detta r trams. Jag har fr vrigt ldre slktingar som blivit fr gamla fr sina hus och d slt och flyttat till ldreanpassade lgenheter, skatten var inte p tapeten ht. Jag vntar p underskningar som empiriskt kan pvisa sdant samband, kommer tills dess att fortstta anse att det r trams (om ett borttagande inte kombineras med infrande av en knnbar fastighetsskatt dvs, men det kommer ju inte hnda)
Att inte skatten var p tal kan ju bero p just det (fetade) du skriver.
Min erfarenhet r att det nrmast krvs tvng frn barnen fr att f ut gamlingar frn deras invanda boende.

Nr gamlingar flyttar frivilligt r mer nr dom inte blivit gamla n. 60 ringar som sljer villan och flyttar till BR.
Citera
2022-11-21, 12:13
Medlem
Nu tror gubben att rntefrndringar har neutral pverkan p marknaden, fr att ngon tar del av rnteintkter.

Det gr inte att hitta p den hr typen av idiot.
Citera
2022-11-21, 12:30
Medlem
Citat:
Haha yeah right..

Har du 15 miljoner+ sparande hos Avanza & Nordnet kan du f 2,4% med rrlig rnta. Du fr till bttre villkor n det utan att ens frska?

Din kompis band 1 r p 2,5%? Stabelo (som normalt har bland de lgsta rntorna) erbjuder 1 r till 4%.

Flanders r en patologisk lgnare.

Finns extremt f som fr under 2.75% rrligt nr styrrntan r 1.75%. Kanske max 2-4% av bolnetagare.

Tar vi Nordea, som har ca 10% av svenska bolnestocken under sina vingar, s hade de en snittrnta i oktober p 3.39%.
D var deras listrnta 4.4% rrligt. En spread p 100 punkter.

Tittar du p deras nya listrnta r den 4.6% from idag. Vilket innebr 3.6% som ny snittrnta fr november d.

Och du kan ge dig f-n p att listrntan r 5% eller mer redan efter denna Ingveshjning.

Patologisk lgnare r vad Flanders r.

Vill du se vad eliten (1-5% av bolnetagarna) har i rnta r det bara att kolla Stabelos snittrntor. Det r s lgt man kan komma med lg belningsgrad och mycket god kreditvrdighet.
Senast redigerad av horochhapna 2022-11-21 kl. 12:35.
Citera
2022-11-21, 12:46
Medlem
Slpp Flanders fantasier om 2.5% bornta.

Sluta prata om mnniskor med 150 lk i ln och 14 mille p Avanza.

Faktum r, och det har Riksbanken konstaterat gng p gng, att lejonparten av boln utfrdas av storbank. Trots nischaktrer som gjort framfart r fortsatt 75% av bolnestocken under storbank - de 4 stora.

Fr att f en uppfattning om mnniskor rntor rcker det i gemene att titta p de 4 storbankernas snittrntor.

Enligt Compricer r snittrntan i okt p
Nordea 3.39
SEB 2.94
Swedbank 3.10
SBAB 3.04

Man kan lugnt sga att snittrntan allts fr de flesta ligger kring 3.1 vilket r 135 punkter ver styrrntan. Med bibehllen spread nu p torsdag, och en 75-100punktershjning, fr vi snittrnta 3.85-4.10 fr merparten av bolnestocken (obs 75% av alla).

Frgor p det?

Mer flandersfantasier om rnta 2.5%?
Citera
2022-11-21, 12:47
Medlem
Citat:
Haha yeah right..

Ja jag rligt talat lite frvnad sjlv. Visar deras gigantiska marginaler
Citera
2022-11-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Slpp Flanders fantasier om 2.5% bornta.

Sluta prata om mnniskor med 150 lk i ln och 14 mille p Avanza.

Faktum r, och det har Riksbanken konstaterat gng p gng, att lejonparten av boln utfrdas av storbank. Trots nischaktrer som gjort framfart r fortsatt 75% av bolnestocken under storbank - de 4 stora.

Fr att f en uppfattning om mnniskor rntor rcker det i gemene att titta p de 4 storbankernas snittrntor.

Enligt Compricer r snittrntan i okt p
Nordea 3.39
SEB 2.94
Swedbank 3.10
SBAB 3.04

Man kan lugnt sga att snittrntan allts fr de flesta ligger kring 3.1 vilket r 135 punkter ver styrrntan. Med bibehllen spread nu p torsdag, och en 75-100punktershjning, fr vi snittrnta 3.85-4.10 fr merparten av bolnestocken (obs 75% av alla).

Frgor p det?

Mer flandersfantasier om rnta 2.5%?

Om gemene man utan att pruta kan f knappt 3% hos alla storbanker, varfr skulle inte en duktig frhandlare som ocks har ett stort sparande i banken inte f 2.5%? Under pandemin hade de flesta jag knner runt 0.5% I rnta.
Citera
2022-11-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Flanders r en patologisk lgnare.

Finns extremt f som fr under 2.75% rrligt nr styrrntan r 1.75%. Kanske max 2-4% av bolnetagare.

Tar vi Nordea, som har ca 10% av svenska bolnestocken under sina vingar, s hade de en snittrnta i oktober p 3.39%.
D var deras listrnta 4.4% rrligt. En spread p 100 punkter.

Tittar du p deras nya listrnta r den 4.6% from idag. Vilket innebr 3.6% som ny snittrnta fr november d.

Och du kan ge dig f-n p att listrntan r 5% eller mer redan efter denna Ingveshjning.

Patologisk lgnare r vad Flanders r.

Vill du se vad eliten (1-5% av bolnetagarna) har i rnta r det bara att kolla Stabelos snittrntor. Det r s lgt man kan komma med lg belningsgrad och mycket god kreditvrdighet.

Jag har vl aldrig psttt att majoriteten har under snittrntorna? Det jag psttt r att de med hga lner och ofta hga ln fr enorma rabatter p sina boln kontra vriga.

Mste vara jobbigt fr alla i trden som hatar alla med dyra bostder och ln att de fr betala s otroligt mycket mer i rntesats n sina hatobjekt
Citera
2022-11-21, 12:56
Medlem
Citat:
Om gemene man utan att pruta kan f knappt 3% hos alla storbanker, varfr skulle inte en duktig frhandlare som ocks har ett stort sparande i banken inte f 2.5%? Under pandemin hade de flesta jag knner runt 0.5% I rnta.

Du pratar terigen om regnbgar och enhrningar. Vad en person med 14 mille p bank och 150 lk i VD-ln fr i rnta r inte intressant.
Vad ska Anna med 55k i bruttoln och 2 milj p Avanza f i bornta, nr lnet hon har p sin etta i stan r 5 milj? Vad ska hon frhandla med menar du.

Sluta prata fantasirntor. Den lilla procenten extremer som du pratar om har boln hos Stabelo. Snittrntan dr r 2.7% i okt. S nu slpper vi dina och din frus pojkvnner och diskuterar vanligt folk (75% av alla) som har boln p storbank med rrlig rnta 3.1%.

Dessa kommer f betala 4% redan efter denna vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in