• 1
  • 2
2022-07-11, 20:45
Medlem
Nihennas avatar
Fått i uppdrag av en kompis att fixa fram en ny logga för hans nya salong, så i en veckas tid har jag meckat i Photoshop och anpassat för visitkort, banners på Facebook osv. Nu kommer dock kruxet, då det även ska vara en dekal på fönstret, och här går jag bet.

Loggan är inte svårare än så att det är textlager med massa effekter på. Så mina Photoshop-filer består av ett bakgrundslager som kan släckas för att göra bakgrunden transparent, och sedan texten i eget lager.

Vad gör man nu? Skickar man med .PSD-filen till tryckeriet med bakgrundslagret nedsläckt? Skickar man dem PNG-filer som har transparens?

Att få till grafiken kan jag, men själva trycket, och hur tryckerier arbetar, är jag väldigt vilse inom
Visitkort verkar dock enkelt då många visitkortshemsidor frågar om man vill ha tvåsidigt och helt enkelt ber en ladda upp båda filerna.
Citera
2022-07-11, 20:55
Medlem
Knastratts avatar
Grafik som ska göras större i utskrift (exvis dekaler) behöver vara vektoriserade för att inte bli suddiga/taggiga. Loggor bör man alltså göra i Illustrator. Man kan iofs importera Photoshoploggan i Illustrator och vektorisera den. Sedan kan man storleksförändra den från 1mm till hundra meter utan kvalitetsförändring.
Senast redigerad av Knastratt 2022-07-11 kl. 21:02.
Citera
2022-07-11, 21:13
Medlem
Eponumoss avatar
Gör logga i Illustrator och inte i Photoshop är förstås det stående rådet.

Om du absolut ska göra den i Photoshop så se till att ha en bra konversation med tryckeriet så inget blir fel och du drar på dig massa extrakostnader, tjafs och måste göra om allting.

Tryckeriet bör ha en instruktion om exakt hur de vill ha sitt material levererat och, om de tar emot PNG eller PSD-filer, vilken upplösning du ska lämna etc.
Citera
2022-07-11, 22:01
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
Grafik som ska göras större i utskrift (exvis dekaler) behöver vara vektoriserade för att inte bli suddiga/taggiga. Loggor bör man alltså göra i Illustrator. Man kan iofs importera Photoshoploggan i Illustrator och vektorisera den. Sedan kan man storleksförändra den från 1mm till hundra meter utan kvalitetsförändring.
Yes, medveten om det med vektorgrafik, dock kan jag Illustrator 100 gånger sämre än Photoshop, så jag tänkte att jag iaf börjar i Photoshop.

Var hittar man bra guider på hur man enkelt för över? Enda jag hittar är hur man gör markpaths och sedan exporterar till AI, men då verkade alla färger, effekter osv och det enda som fanns kvar var mer eller mindre konturerna av bokstäverna
Citera
2022-07-11, 22:20
Medlem
Knastratts avatar
Vektorisera loggan i delar till flera lager. Bit för bit. Importera och kör Trace image.
Citera
2022-07-11, 22:30
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Vektorisera loggan i delar till flera lager. Bit för bit. Importera och kör Trace image.
https://i.imgur.com/XseRXsL.png

Detta är stilen på logga i fråga, minus det desperata ropet på hjälp då . Det är alltså bara text med lite effekt på, vilka du ser till höger. Kanske finns exakt samma slags effekter i Illustrator så att det inte är SÅ bökigt att få till det där igen?
Citera
2022-07-11, 22:38
Medlem
Knastratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
https://i.imgur.com/XseRXsL.png

Detta är stilen på logga i fråga, minus det desperata ropet på hjälp då . Det är alltså bara text med lite effekt på, vilka du ser till höger. Kanske finns exakt samma slags effekter i Illustrator så att det inte är SÅ bökigt att få till det där igen?

Det finns nog liknande effekt, men kolla Trace image först.
Citera
2022-07-12, 00:31
Medlem
megacrexs avatar
det finns två sätt att göra fönsterdekor.

man gör en vektoriserad design (typ illustrator), ev i flera färger, utan tonade effekter och då kan man skära den i självhäftande folie i olika färger. kniven skär enligt vektorerna. har gjort en skylt i 13 olika färger. fördelen är att långtidshållbarheten är bättre.

eller så gör man en pixelbaserad bild i 100% storlek (kan bli många MB) med de färger och effekter man önskar, sparar som CMYK och pdf. den kommer dock att blekas och förändras över tid, tänk matbilder på gatukök som tonar i grönt. den printade färgen är ett tunt skikt, skuren folie är genomfärgad.

tycker inte att tracing ger ett fullgott resultat, kan gå men oftast gör jag om från början, det blir bättre.
Senast redigerad av megacrex 2022-07-12 kl. 00:38.
Citera
2022-07-12, 05:56
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Det finns nog liknande effekt, men kolla Trace image först.
Tack! Verkar ha funkat fint fint! Skönt, nu kan jag dra i den hur mycket jag vill utan att tappa kvalitet

Skönt att det här kunde "räddas". Det hade väl gått, kanske, i Photoshop också, men nu ska jag försöka jobba med resten i Illustrator, i alla fall för skylten. Har några visitkort som ska designas också och där tänker jag att det kanske inte är lika viktigt om det är i Illustrator då det är såpass mindre storlek att man inte märker av eventuella småpixlar som sticker ut.
Citera
2022-07-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Fått i uppdrag av en kompis att fixa fram en ny logga för hans nya salong, så i en veckas tid har jag meckat i Photoshop och anpassat för visitkort, banners på Facebook osv. Nu kommer dock kruxet, då det även ska vara en dekal på fönstret, och här går jag bet.

Loggan är inte svårare än så att det är textlager med massa effekter på. Så mina Photoshop-filer består av ett bakgrundslager som kan släckas för att göra bakgrunden transparent, och sedan texten i eget lager.

Vad gör man nu? Skickar man med .PSD-filen till tryckeriet med bakgrundslagret nedsläckt? Skickar man dem PNG-filer som har transparens?

Att få till grafiken kan jag, men själva trycket, och hur tryckerier arbetar, är jag väldigt vilse inom
Visitkort verkar dock enkelt då många visitkortshemsidor frågar om man vill ha tvåsidigt och helt enkelt ber en ladda upp båda filerna.
För det första är photoshop helt fel program för uppgiften.
För det andra är det PDF som gäller...
Jag kan inte på ett forum förklaras det som tar några år att lära sig så du får låta dig nöja med svaret ovan.
Senast redigerad av martinator 2022-07-23 kl. 18:59.
Citera
2022-07-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex
det finns två sätt att göra fönsterdekor.

man gör en vektoriserad design (typ illustrator), ev i flera färger, utan tonade effekter och då kan man skära den i självhäftande folie i olika färger. kniven skär enligt vektorerna. har gjort en skylt i 13 olika färger. fördelen är att långtidshållbarheten är bättre.

eller så gör man en pixelbaserad bild i 100% storlek (kan bli många MB) med de färger och effekter man önskar, sparar som CMYK och pdf. den kommer dock att blekas och förändras över tid, tänk matbilder på gatukök som tonar i grönt. den printade färgen är ett tunt skikt, skuren folie är genomfärgad.

tycker inte att tracing ger ett fullgott resultat, kan gå men oftast gör jag om från början, det blir bättre.
Nej så går det inte till...
Man gör inte saker i photoshop annat än det som photoshop är bra på - typ pixelgrafik.
Man gör saker i indesign och sedan skickar man en PDF till de som skriver ut den.
Folk måste sluta rekommendera photoshop till allt. Det är som den gamla talesättet om att folk som bara har en hammare tenderar att se allt som spikar. Men hammaren är ett jävligt dåligt verktyg till nästan allt - utom just spik.
Citera
2022-07-24, 09:15
Medlem
Jag har aldrig skruvat med bilar eller maskiner - men nu har jag åtagit mig att laga grannens skördetröska. Kan någon komma med några bra tips? Jag har en skiftnyckel. Hur använder jag den för att få loss låsringarna?

När någon då råkar svara att det inte går utan det krävs en låsringstång, ja då vrålar alla i tråden att det visst är det bästa med en skiftnyckel.
Ungefär så fungerar den här forumsdelen.
Senast redigerad av martinator 2022-07-24 kl. 09:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in