• 5
  • 6
2023-12-18, 09:48
Medlem
feemaxxxs avatar
Att man inte vill ha skoluniform är antagligen för att man är så krystat rädd för att barnen inte ska få klä sig som de vill ha och ha deras egen identitet.
Underklassmammor som vill att ungen ska ha en hoodie och en cool kepa, överklassmammor att dottern ska ha en Chanel T-Shirt osv.
Jag har bott i två länder där man använder skoluniform, har aldrig träffat på ngn som varit negativ angående skoluniform. Andra expats som haft barn i skolan har öven de varit positiva "bättre ordning och man slipper diskussionen vad ungen ska ha på sig"

Brorsan införde en "egen" skoluniform för sin son, köpte sonika 5 Stycken tenniströjor (olika färger), ett par svarta byxor och ett par grå. Barnet fick välja själv vilken kombination han ville ha.
Fungerade fint mellan 7-11 år, sedan var det stopp med det...
Citera
2023-12-20, 23:39
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Invandrarbarn kommer inte följa de reglerna, och eftersom man inte får kräva något av invandrarbarn så blir det lite för obehagligt tydligt att det finns ett system där regler enbart gäller svenska barn.

Invandrarnas föräldrar hade nog inte haft några problem med det, eftersom skoluniform är ganska vanligt i länderna som de stora invandrargrupperna kommer ifrån. Rentav status att gå i uniformskola, indierna hade älskat det.

Det största motståndet hade nog kommit från svenskarna, det hade varit helt fruktansvärt om inte barnen fick uttrycka sin personlighet medelst kläder under skoltid. Uniform på barn är ju dessutom fascism/nazism/kolonialism/homo & transfobiskt/stöveltramp osv osv.

Det hade också blivit massa grin & gnäll om att det är ojämliiiikt att alla måste kööööpa skoluniform, tänk på alla som inte har råååååd (oavsett hur subventionerade kläderna än är) och att uniformen är fuuuuul eller exkluderande på ngt vis.
Senast redigerad av Gaupe 2023-12-20 kl. 23:43.
Citera
2023-12-21, 13:27
Medlem
Ser en klar fördel främst på högstadie och gymnasienivå.

gör bildsök på " Thai school uniforms " så vet ni varför
Citera
2023-12-21, 13:37
Medlem
Skoluniform är en mycket bra idé.
Jag hade det i grundskolan (bodde utomlands)
Vi fick bära mörkblå kostym med vit skjorta och fick välja om vi ville bära slips eller ej. Skor var valfritt, men de flesta bar svarta sneakers.
Citera
2023-12-21, 22:03
Medlem
Vissa skolor har uniformer, som min gymnasieskola, vi har fina skoluniformer, den heter SSHL i Sigtuna
Citera
2023-12-21, 22:24
Medlem
För att 99% av alla män blir kåta av skoluniformer.
Citera
2024-08-15, 08:48
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Jag tror inte att barn slutar mobbas pga skoluniformer och det låter inte billigt heller för den som ska stå för notan. Självklart är det en smidig lösning för somliga föräldrar men det är nog naivt att tro att hetsen kring märkeskläder och mode skulle försvinna då jag antar att ungarna inte kommer vilja ha skoluniform på fritiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Som andra varit inne på så har jag svårt att se att mobbningen skulle minska, mobbare hittar alltid ett skäl till att mobba folk. Yrkena som du nämner har uniform antingen för att vi som kunder ska veta vilka som är anställda eller som skyddskläder. Merparten av alla yrken har ingen gemensam uniform.

Sedan förstår jag inte hur det skulle underlätta för fattiga? Blir bara en till uppsättning kläder att köpa.
Slitaget minskar på de privata kläderna om man bara har dem halva tiden eller mindre mot nu. Jag räknade faktiskt på vad en skoluniform i England brukar kosta, hur många uppsättningar man behöver och hur detta står sig mot siffror från Konsumentverket ang. vad hushållen spenderar på barnkläder. Jag kom fram till att hushållen sparar ett par tusen över en skoltid, om man justerar för att de andra kläderna kan användas hälften så mycket på vardagar.

Kan se om jag kan hitta infon igen och göra om uträkningen om nån är intresserad.
Citera
2024-08-15, 10:18
Medlem
Rent historiskt stämmer det förmodligen att det har en del med nazism-trauma och behov av att distansera att göra, men en viktig orsak till att vi inte ser det uppkomma är att det anses stridigt med yttrandefriheten, eftersom skolan är ett statligt imposerat obligatorium, och att några som helst krav på hur eleverna yttrar sig (exempelvis klär sig), utöver vad som i övrigt inskränks i lag (framför allt hets mot folkgrupp) utgör en otillbörlig inskränkning av elevens demokratiska rättigheter. Annars hade vi nog sett det uppstå inom friskolor. Det finns definitivt föräldragrupper som tilltalas av skoluniform.

Jag tror man tänker dels att uniform bidrar till ordning och reda, en bättre inlärningsmiljö med färre distraktioner. Särskilt under tonåren blir ju annars klädseln ett sätt att "utmana" omgivningen, och klasskamraterna lär sig förmodligen bättre om de inte "utmanas" av halvblottade bröst, rumpor eller vad det nu kan vara. Jag tror vidare man tänker att gemensam uniform bidrar till att etablera en gemensam identitet och samhörighet. Slutligen tror jag man tänker att det är rätt skönt att minska ner på märkeshysteri-tävlingen, hålla på att ha massor konflikter med ungarna om vilka kläder som gäller på morgonen och så vidare.

Kostnad är ett argument som gärna återkommer, även om ingen förklarat varför en uniform måste kosta i klass med en budgetkostym. Det rimliga är väl att ta fram en kollektion som baserar sig på standardkläder med vissa frihetsgrader: Byxor eller kjol, t-tröja eller piké, nån övertröja. Varför detta skulle bli 500 procent dyrare än att köpa vanliga barnkläder går inte att förstå. Likaså är det svårt att förstå varför ett uniformskrav skulle vara oförenligt med "skolan ska vara gratis"-doktrinen. Det är ju inte så att det är tillåtet att komma naken till skolan. Så kläder behöver ju ungen hemifrån i vilket fall. Spelar det någon roll om hemmen kan välja blå, grön, röd eller turkos tröja ute på h&m, jämfört med om tröjan ska vara just grön? Det går liksom inte att förstå.
Citera
2024-08-21, 23:51
Medlem
Kan tänka mig att det kommer bli debatt om icke-frågor som om det är okej för en kille att ha flickornas uniform och vice versa. Om det någon gång införs så kommer det väl att sluta med att det införs nån unisexmodell som påminner om kläderna Nordkoreas ledare brukar gå omkring i....

Själv kvittar det väl mig om ungarna skulle gå i uniform, men skönt att slippa de ska anamma fula kläder från någon fånig subkultur.

Men alla kåta gubbar blir väl glada säkert.

Fördrar mig hellre att det blir ordning och reda på andra sätt som gör skillnad på riktigt.
Citera
2024-09-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Alla på Mcdonalds har liknande uniformer
Alla på mitt jobb inom industrin har liknande uniformer
Alla i sjukvården har liknande uniformer
Alla på Arken Zoo har liknande uniformer
Alla på Samhall har liknande uniformer
Alla poilser har liknande uniformer
Alla branmänn har liknande uniformer
Alla i militären har liknande uniformer

.........

Varför har vi inte skoluniform?

Jag ser bara positivt med skoluniform

+ Barn blir inte mobbade ifall man har en fattig familj vart man får ärva sina syskons kläder
+ Föräldrar har lätt att få kläder på sina barn på morgonen
+ Barn snor inte andras barn jackor

Kjol/shorts/byxor
T-shirt/pike/blus

Själv som förälder hade detta underlättat väldigt mycket på kvällar/morgnar när barnen blir arga för de inte har något att välja på även ifall garderoben har 100 olika outfits. Plus man slipper höra, XxxX har denna jag vill med ha denna.. bara 700 kr...

Vad tycker du? Ge mig något negativt.

Tycker skol uniform hade varit kanon man slipper mycket mobbing o rädsla att vissa ej ha rråd med trendiga märken osv
Citera
2025-09-19, 17:15
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Har man inte råd att köpa nya kläder har man definitivt inte råd med skoluniformer.
Jag har ett barn som går i en skola med obligatorisk skoluniform och det är en relativt stor utgift. En uniform kostar motsvarande ca 1500 kronor och det behövs ganska många uppsättningar om man inte vill behöva tvätta var och varannan dag. De växer dessutom ur uniformerna ganska fort.
Gissar att din post för övriga kläder inkl märkeskläder är mindre dock, eftersom barnen då inte bär dessa dagligdags, vilket de annars skulle gjort? Säljer du de delar som barnen växer ur till nästa årskulls föräldrar?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in