2022-07-12, 06:51
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Jag tror inte att barn slutar mobbas pga skoluniformer och det låter inte billigt heller för den som ska stå för notan. Självklart är det en smidig lösning för somliga föräldrar men det är nog naivt att tro att hetsen kring märkeskläder och mode skulle försvinna då jag antar att ungarna inte kommer vilja ha skoluniform på fritiden.
Citera
2022-07-13, 20:16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Som andra varit inne på så har jag svårt att se att mobbningen skulle minska, mobbare hittar alltid ett skäl till att mobba folk. Yrkena som du nämner har uniform antingen för att vi som kunder ska veta vilka som är anställda eller som skyddskläder. Merparten av alla yrken har ingen gemensam uniform.

Sedan förstår jag inte hur det skulle underlätta för fattiga? Blir bara en till uppsättning kläder att köpa.
Citera
2022-07-13, 20:21
Medlem
Det vore positivt. Många ungar lever nog med en klädångest, vilka kläder man ska ha. De ska vara nya, specifika märken osv annars kanske man inte får vara med och känna samhörighet. Ungar kan vara så jävla vidriga mot varann. Om skoluniform kan hjälpa i alla fall endel barn i skolan, why not?

Tror ni är fel ute. Har man det som andra uppfattas som "fula kläder" kan det mycket väl räcka för att bli mobbad eller i alla fall utstött. Sen även om man inte blir jättemobbad så kanske de inte riktigt får vara med i gemenskapen pga kläderna.

Sen kommer det givetvis alltid finnas barn som blir mobbade oavsett, men för många barn kan det ändå ha en positiv inverkan.
Senast redigerad av torkskap1 2022-07-13 kl. 20:27.
Citera
2022-07-13, 20:36
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Barn blir inte mobbade ifall man har en fattig familj vart man får ärva sina syskons kläder

Har man inte råd att köpa nya kläder har man definitivt inte råd med skoluniformer.
Jag har ett barn som går i en skola med obligatorisk skoluniform och det är en relativt stor utgift. En uniform kostar motsvarande ca 1500 kronor och det behövs ganska många uppsättningar om man inte vill behöva tvätta var och varannan dag. De växer dessutom ur uniformerna ganska fort.
Citera
2022-07-13, 20:45
Medlem
DesertBeagles avatar
Jag håller med ts.

Ingen risk för mobbing - alla är likadana. Stärker sammanhållningen. Lite sterilt och analt kan tyckas, men väger man nackdelar och fördelar mot varandra så ser jag inte varför en skoluniform skulle vara en dålig idé. Det fungerade ju klockrent för oss alla när vi gjorde lumpen?
Citera
2022-07-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DesertBeagle
Jag håller med ts.

Ingen risk för mobbing - alla är likadana. Stärker sammanhållningen. Lite sterilt och analt kan tyckas, men väger man nackdelar och fördelar mot varandra så ser jag inte varför en skoluniform skulle vara en dålig idé. Det fungerade ju klockrent för oss alla när vi gjorde lumpen?

Minskar risken för klädmobbning i alla fall.

Jag har bott utomlands i länder där elever har "skoluniform". Inte verkade eleverna fara illa av det. Tycker det är en bra grej.
Citera
2022-07-13, 21:00
Medlem
DesertBeagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Minskar risken för klädmobbning i alla fall.

Jag har bott utomlands i länder där elever har "skoluniform". Inte verkade eleverna fara illa av det. Tycker det är en bra grej.
Jag tänker likadant.
Citera
2022-07-13, 21:03
Medlem
neuron-drones avatar
Om det ska vara uniform så ska den inte vara könsindelad och den ska vara skön. Att tvinga folk ha skjorta/blus med kjol/stela byxor, nej tack. Och vi ska inte ha sexualiserande klädsel som många är, knälång kjol så att tjejerna inte får ha sitt skrev ifred. Isåfall ska det vara liknande arbetsbyxor i bomull och en collegetröja eller t-shirt.

Tänk också att en del lärare faktiskt minns vem barnen är pga klädsel, att alla är lika gör att du troligen måste ha namnskyltar. Lärare är sådana ibland.

Sedan kommer folk alltid uttrycka sin individualitet. Det blir då med hår och smink eller klockor kanske. Folk lyckas ju uttrycka sig i fängelset med likadana kläder.

Som Konen säger kommer barn fortfarande mobbas. Jag blev inte mobbad för vare sig kläder eller för att jag var tjock (fast de hittade på att jag var tjock och mobbade mig för det, jag var övre delen normalviktig ) men jag hade ett annorlunda beteendemönster men eftersom de aldrig hört om ADD så kunde de inte mobba mig för damp. De kommer alltid mobba avvikare. De hittar bara på en ny orsak.

Jag tror inte heller det stärker sammanhållningen om den inte finns där från början.

Det kan bli dyrare för vissa familjer och skolan är enligt lag gratis. Men inte att skolan betalar uniformen, det får föräldrarna göra. De som är fattiga kommer undan med ärvda eller gedda kläder. Men om skoluniformen kostar 3000 så kanske det inte är så lätt att hosta upp det. Särskilt med växande barn.

Tycker t o m det varit tramsigt vad man inte fått ha på sig i skolan. När jag var barn fick man inte ha jacka på sig även om man frös jättemycket, och man fick inte ha kepa. Hur gör kepan att man inte lär sig? Respekt för läraren ska inte handla om att läraren berättar vad man får ha på sig. Reglerna man bör följa ska vara vettiga.

Som barn hade jag trivts bra i skoluniform om den varit skön och normal. Jag gillade enkla kläder. Det hade känts som att vi var mer samma. Jag hade inte stört mig på folks konstiga kläder och att de hade märkeskläder och trodde sig vara bättre. Men det är ingen bra orsak.

Kolla UK där barn nästan mobbar ihjäl varandra, där har de uniform.
Citera
2022-07-13, 21:17
Medlem
DesertBeagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Om det ska vara uniform så ska den inte vara könsindelad och den ska vara skön. Att tvinga folk ha skjorta/blus med kjol/stela byxor, nej tack. Och vi ska inte ha sexualiserande klädsel som många är, knälång kjol så att tjejerna inte får ha sitt skrev ifred. Isåfall ska det vara liknande arbetsbyxor i bomull och en collegetröja eller t-shirt.

Tänk också att en del lärare faktiskt minns vem barnen är pga klädsel, att alla är lika gör att du troligen måste ha namnskyltar. Lärare är sådana ibland.

Sedan kommer folk alltid uttrycka sin individualitet. Det blir då med hår och smink eller klockor kanske. Folk lyckas ju uttrycka sig i fängelset med likadana kläder.

Som Konen säger kommer barn fortfarande mobbas. Jag blev inte mobbad för vare sig kläder eller för att jag var tjock (fast de hittade på att jag var tjock och mobbade mig för det, jag var övre delen normalviktig ) men jag hade ett annorlunda beteendemönster men eftersom de aldrig hört om ADD så kunde de inte mobba mig för damp. De kommer alltid mobba avvikare. De hittar bara på en ny orsak.

Jag tror inte heller det stärker sammanhållningen om den inte finns där från början.

Det kan bli dyrare för vissa familjer och skolan är enligt lag gratis. Men inte att skolan betalar uniformen, det får föräldrarna göra. De som är fattiga kommer undan med ärvda eller gedda kläder. Men om skoluniformen kostar 3000 så kanske det inte är så lätt att hosta upp det. Särskilt med växande barn.

Tycker t o m det varit tramsigt vad man inte fått ha på sig i skolan. När jag var barn fick man inte ha jacka på sig även om man frös jättemycket, och man fick inte ha kepa. Hur gör kepan att man inte lär sig? Respekt för läraren ska inte handla om att läraren berättar vad man får ha på sig. Reglerna man bör följa ska vara vettiga.

Som barn hade jag trivts bra i skoluniform om den varit skön och normal. Jag gillade enkla kläder. Det hade känts som att vi var mer samma. Jag hade inte stört mig på folks konstiga kläder och att de hade märkeskläder och trodde sig vara bättre. Men det är ingen bra orsak.

Kolla UK där barn nästan mobbar ihjäl varandra, där har de uniform.
En massa svammel är allt jag ser.

Kan du försöka att konkret sammanfatta varför du inte tycker att skoluniform är en bra idé.
Citera
2022-07-13, 21:19
Medlem
Jag tycker det hade varit bra. Alla har likadana kläder. Ingen mobbing pga kläder.

Ingen hysteri med modekläder och dyra skor.

Perfekt.
Citera
2022-07-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitmamba
Eftersom vi inte vill bli påminda om hitlerjugend.
Det är inte pga barn som SD gillar skoluniform. Bevekelsegrunderna är andra. Det ska vara strikt i ordning och disciplin.
Börja med uniform på lärare, rektorer och politiker. Därefter inför vi kim jong un 2.0, konfiskerar tillgångar över en natt och kastar ut alla som skor sig på Sverige. Fängslar hela Vaxholm för brott.

Nu är du dum. Är England en diktatur.
Bra med disciplin bra med ordning och reda.
Bra att barn får lära sig att vuxna bestämmer. Bra att ingen sticker ut med dyra prylar och kläder som blir för dyrt för många föräldrar.

Tjejer får välja kjol eller byxa. Eller både ock.
Strumpor skor byxor skjorta tröja slips blazer. Scarfs för tjejer. Snyggt och elegant.
Samma med gympa kläder. Lika för alla.

Ett fint skolemblem på blazern och gympatröjan.
Morgonbön och skolavslutningar i kyrkan.
Orgelmusik och sång raka led.
Välartade vattenkammade glin.

Det gillar jag.

Inget flum inga långhåriga hippies.

Disciplin ordning och reda.
Citera
2022-07-13, 21:43
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesertBeagle
En massa svammel är allt jag ser.

Kan du försöka att konkret sammanfatta varför du inte tycker att skoluniform är en bra idé.

Jag säger inte att det är dåligt. Men de bra sakerna är för få. Synd att du inte kan läsa så bra.

Bra: Ingen kan känna sig viktigare med samma kläder

Dåligt: Om man har en sexualiserande eller obekväm uniform
Dyrt för de fattiga särskilt när barnen växer
Lärare känner inte lätt igen dig

Neutralt: Barn hittar andra sätt att vara unika
Mobbningen kommer inte påverkas
Uniformen bidrar inte med ordning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto