• 1
  • 2
2022-07-10, 18:32
Medlem
Om tråden är felplacerad och istället ska vara på medicin eller liknande så får moderator gärna flytta tråden.

Jag undrar om vita månader gör skillnad för någon som dricker alkohol regelbundet?

T.e.x. ponera att man dricker en flaska vin varannan eller var tredje dag. Året om - för att sedan abrupt helt och hållet inte dricka en enda droppe hela februari och hela september (exempel)?

Gör det någon skillnad för hälsan eller blir kroppen så pass skadad av alkoholen dom månaderna/dagarna man dricker att det är lönlöst?
Citera
2022-07-10, 18:38
Medlem
StonedMonkeys avatar
Klart det gör skillnad?

Kolla te. x.
https://www.namndemansgarden.se/artiklar/vit-manad/
Citera
2022-07-10, 18:41
Medlem
Givetvis gör det skillnad. Enkelt sett får ju kroppen vila ifrån gifterna i alkohol, så alla uppehåll, korta som långa, är bra för hälsan.
Citera
2022-07-10, 19:07
Medlem
Milton.Millss avatar
Om inte annat sparar man en hel del pengar. Om vi utgår från att en flaska kostar 100 kronor så sparar du alltså 1500 per månad på att skippa vinet. Vilket blir 18.000 på ett år, det är väldigt mycket pengar att göra annat för.
Citera
2022-07-10, 19:11
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2022-07-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Om tråden är felplacerad och istället ska vara på medicin eller liknande så får moderator gärna flytta tråden.

Jag undrar om vita månader gör skillnad för någon som dricker alkohol regelbundet?

T.e.x. ponera att man dricker en flaska vin varannan eller var tredje dag. Året om - för att sedan abrupt helt och hållet inte dricka en enda droppe hela februari och hela september (exempel)?

Gör det någon skillnad för hälsan eller blir kroppen så pass skadad av alkoholen dom månaderna/dagarna man dricker att det är lönlöst?
Nej oftast så är vita månader dåligt då du tappat resistansen och när du sen ska börja med ditt missbruk igen så överdosera du.
Citera
2022-07-10, 19:19
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbanii
Nej oftast så är vita månader dåligt då du tappat resistansen och när du sen ska börja med ditt missbruk igen så överdosera du.

Hoppas att du skämtar....
Citera
2022-07-10, 19:20
Medlem
pantherTypeGs avatar
Ja det gör det såklart. En vanlig fylla ligger kvar som inflammation i levern i över en månad.
Citera
2022-07-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Ja det gör det såklart. En vanlig fylla ligger kvar som inflammation i levern i över en månad.

Så om man inte har varit en tung missbrukare dricker man inte alkohol på 1-2 månad "nollas" levern?
Citera
2022-07-10, 20:29
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG

Kan du lägga till källa för ditt påstående?
Citera
2022-07-10, 20:38
Medlem
Ungefär som att fråga om rasterna på jobbet ska va bra till?
Eftersom det är mycket kalorier i de allra flesta alkoholhaltiga drycker så slimmar det ner dig om du inte häller i dig skiten.
Mindre svullen buk pgr av mindre inflammationer i kroppen.
Lägre blodtryck. The list goes on an on.
Det är bara det att det är trist som fan.
Men som alfons farmor sa.
Man måste ha tråkigt för att kunna märka när man har roligt.
Ut och spring och träna
Så känns det vardagliga livet bättre.
Är du fortfarande deppig nog för att vara tvungen att supa sök hjälp.
Citera
2022-07-10, 20:44
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Så om man inte har varit en tung missbrukare dricker man inte alkohol på 1-2 månad "nollas" levern?

Det går inte att hålla upp 1-2 månader om man är en "tung" missbrukare.

ONt: Det finns mycket att vinna på att hålla upp ett tag. Jag har varit nykter i 4 år och några månader nu. Ekonomiskt har det gått från skulder och miljoner spenderat på alkohol, droger och kringkostnader till nästan 400k på sparkontot. Fysiskt så har jag gått från 130kg och katastrofal fysik till 80kg och medelgod klättrare. Mentalt så har jag slutat leva i det förgångna och framtiden hela tiden, hittat ett inre lugn och kommit i kontakt med riktiga känslor.
Men då har jag slutat dricka helt. Det engelska ordet ger oss svaret, spirits, vi dricker andar. Om dom är goda eller onda får ni själva avgöra. Men jag tror att det är onda andar vi får i oss....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in