2022-07-11, 06:10
Jag har slutat köpa Arlas ostar efter att ha köpt fyra olika av deras dyrare i dess standardsortiment. Ingen av dem utmärkte sig positivt och det värsta var att de smakade i stort sett lika alla fyra. Allerum från Skånemejerierna är lite bättre och får duga som vardagsost då och då.
Citera
2022-07-11, 08:29
Medlem
Ghastens avatar
Det är precis så med allt idag. Det snålas på det mesta. Det finns absolut inget som smakar som det gjorde för 10 år sen. Pumpas in vatten för att få högre vikt, sämre råvaror och mer e skit i allt.
Citera
2022-07-11, 08:32
Medlem
Man blir ju bara boxholms gräddost den levs på här hemma
Citera
2022-07-11, 08:58
Medlem
Ricardo.Klements avatar
Boxholms ost: Ägs av Arla, tillverkas numera i Östersund.
Glada Bonden mejeri: Gamla Boxholms ost i Boxholm. Fick dock inte kalla sin ost för Äkta Boxholms ost enligt PRV.
Citera
2022-07-11, 09:49
Medlem
K-Glitchens avatar
Nä längesen jag slutade köpa ost från dem av precis denna anledning. Förr i tiden gick det minst en ost i veckan. Man betalar för att hyvla nåt som inte smakar något alls.

Dom har säkert ostar som är bra för arla har väl en jävla massa ostar men Edamer, hushållost och gouda smakar i stort sett ingenting. Helt menlöst.
Citera
2022-07-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skånemejerier köper man ju inte efter ..Uppdrag granskning? eller någon? filmade när de hyvlade av mögel och paketerade om sina möglande hushållsostar , fy.. usch!
Skär man bort 2 cm runt möglet så är det OK enligt livsmedelsverket att förtära, eller ska de kassera massor av ost för något som inte påverkar kunden?
Låter som ett fruktansvärt slöseri!

Ont: Arla är ingen höjdare, går alltid bort för mig. Det känns som något skolor köper in till barnen för det ska smaka så lite som möjligt så ingens smaklökar ska bli kränkta.
Citera
2022-07-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Spana in Guda Gott som ligger vid Mariaplan, de har ofta riktigt goda Danska ostar tex.

Arla är bara ett av märkena som inte lagrar sina ostsr tillräckligt länge numera.
Det är numera svårt att få tag på ostar som lagrats 1 år eller mer i vanliga butiker.
Lagring är a och o när det gäller ostar.

Är det i närheten av majorna?
Citera
2022-07-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Är det i närheten av majorna?

Ja, du kan googla GudaGott.
Ligger som jag skrev vid Mariaplan (slottsskogsgatan42)
Tror de har facebook etc.
Massa delikatesser, ibland har de typ viltkött.
Och massa Ooooooooooost!😁
Citera
2022-07-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalaka
Man blir ju bara boxholms gräddost den levs på här hemma
Det är Arla som gör Boxholms ost. Lev gott!
Citera
2022-07-11, 12:06
Medlem
Du får köpa från Glada Bonden i stället. Oh wait ...
Citera
2022-07-11, 13:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Skär man bort 2 cm runt möglet så är det OK enligt livsmedelsverket att förtära, eller ska de kassera massor av ost för något som inte påverkar kunden?
Låter som ett fruktansvärt slöseri!

Ont: Arla är ingen höjdare, går alltid bort för mig. Det känns som något skolor köper in till barnen för det ska smaka så lite som möjligt så ingens smaklökar ska bli kränkta.
Jag brukar också skära bort mögel på osten jag har i kylen om den möglat. För den skull vill jag inte köpa produkter som redan börjat mögla till fullpris, knappast ens på nersatt pris, viss skillnad.
Citera
2022-07-11, 13:57
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jag erkänner; jag är en smula arg och irriterad, men det är befogat.
Arla har, enligt mig, helt förstört sin portfölj av ostar.

Präst, herrgård, greve, port salut, ja, till och med hushållsosten.
De smakar ingenting längre, enbart urvattnat och magert.
Prästosten har de dessutom lyckats göra något i processen med så att den blir mycket smuligare och sämre i hållfastheten än förr.

Min teori är att de helt enkelt snålat in på allt. Tid är pengar och ost är tid. Jag tror inte att Arla lagrar sina ostar en endaste minut längre än absolut nödvändigt.
Troligen har de effektiviserat bort andra viktiga parametrar i processen också, som påverkar smak och kvalité, i syfte att spara pengar.

Nej, jag har lämnat arlas sortiment. Det finns bättre tillverkare av ost.
Men man vill gärna veta vad som hänt.
Visst har ni upplevt samma sorgliga utveckling genom decennierna?
Håller ni med, eller har ni en annan uppfattning?

Lagra dom själv då!
Har med fördel lagrat vanlig hushållsost ett halvår eller mer för bättre smak..

Inte svar på din fråga, men ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in