• 1
  • 2
2022-07-09, 19:57
Medlem
Av ren nyfikenhet har jag tittat lite på hemnet på lägenheter i Stockholm och sett att det finns vissa områden där priserna på lägenheter är okej relativt till andra områden. De områden som sticker ut (utöver Rinkeby, Tensta, Husby osv, som inte alls är relevanta) är hagsätra, östberga, hässelby strand, högdalen, vällingby/råcksta samt bromsten där priserna faktiskt kan vara ganska okej!

Nu är jag medveten att jag frågar flashback om nämnda områden och hur de är att bo där, men jag gör ett försök. Nämnda områden exkl. Tensta, Rinkeby osv, hur är det egentligen att bo där? realistiskt sätt. Hur skulle ni ranka följande områden (från bäst till sämst, i relation till pris och hur det egentligen är att bo där?)

* Hagsätra
* Östberga
* Hässelby strand
* Högdalen
* Vällingby/Råcksta
* Bromsten

Låt oss diskutera!
Citera
2022-07-09, 20:04
Medlem
Alla dom där områden som du listar är numera mångkulturella experiment.

Östberga - klassat som särskilt utsatt område.
Hagsätra / Rågsved - likadant.
Vällingby och Hässelby klassas också som utsatta.

Bromsten ligger precis vid Rinkeby Tensta så det säger sig själv...

Källa på att alla ovan är särskilt utsatta områden : https://www.tv4.se/artikel/6Sioeqroc...aden-i-sverige

Grejen är den att alla dessa områden blir värre och värre för varje dag/år som går. I år har skjutningarna slagit alla tidernas rekord och så kommer även morden att göra. Problemet är att köper du lägenhet i dessa områden och dina nya köpare googlar adressen - eller följer med i tidningarna kommer värdet bara gå under.

Det är YTTERST få områden utanför city som är någorlunda fredliga och trygga att bo i Stockholm men då får du också ge 5 millen för boende.
Citera
2022-07-09, 20:06
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Av ren nyfikenhet har jag tittat lite på hemnet på lägenheter i Stockholm och sett att det finns vissa områden där priserna på lägenheter är okej relativt till andra områden. De områden som sticker ut (utöver Rinkeby, Tensta, Husby osv, som inte alls är relevanta) är hagsätra, östberga, hässelby strand, högdalen, vällingby/råcksta samt bromsten där priserna faktiskt kan vara ganska okej!

Nu är jag medveten att jag frågar flashback om nämnda områden och hur de är att bo där, men jag gör ett försök. Nämnda områden exkl. Tensta, Rinkeby osv, hur är det egentligen att bo där? realistiskt sätt. Hur skulle ni ranka följande områden (från bäst till sämst, i relation till pris och hur det egentligen är att bo där?)

* Hagsätra
* Östberga
* Hässelby strand
* Högdalen
* Vällingby/Råcksta
* Bromsten

Låt oss diskutera!

Högdalen bäst
Östberga ok där det är Brätter. Förr och även nu är med mycket Zigenare där i hyresrätter.
Bromsten har jag dålig koll på.
Hässelby sjunker som så. Åk ner på Maltesholmsbadet en fin sommar dag.... Som att bada i Mellanöstern.
Vällingby är fläckvis ok.
Citera
2022-07-09, 20:06
Medlem
Du får liksom en 5 (!!) i Stockholms kommun med hyfsat avgift för 2.695 miljoner.

Varför tror du att det är så?

Jo för att inte en jävel vill bo där.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...van-2-18881077

Detta är Östberga.

Likadant i andra ställen du skriver och det kommer bara bli värre. Med alla skjutningar, rån och öppen narkotikahandel kommer denna lägenheten om 1-2 år vara värd 2.4 millen.
Citera
2022-07-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Högdalen bäst

Håller med men mycket av skitet ifrån Rågsved sprids. Mycket narkotikahandel öppet i högdalen med.

Förra året var det 7-8 skottlossningar i Högdalen.
Citera
2022-07-09, 20:11
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Håller med men mycket av skitet ifrån Rågsved sprids. Mycket narkotikahandel öppet i högdalen med.

Förra året var det 7-8 skottlossningar i Högdalen.
Högdalen är inte toppen men i jämförelse med de andra ghettona så är det ok. Har faktiskt borgat för mina 2 barn till brätter i Högdalen. En bor kvar i nybyggena bakom centrum.
Citera
2022-07-09, 20:12
Medlem
GeleZachas avatar
Hässelby eller Bromsten är enligt mig trevligast att bo i (fina grönområden och ändå inte lika ”ghetto” som de andra områdena du tänkte på). Priserna kan jag tyvärr inte uttala mig om
Citera
2022-07-09, 20:15
Medlem
Citat:

* Hagsätra
* Östberga
* Hässelby strand
* Högdalen
* Vällingby/Råcksta
* Bromsten

Låt oss diskutera!
Varför har du Högdalen med på listan överhuvudtaget.
En annan klass än övriga och sen finns det bättre och sämre delar inom Högdalen men oavsett får du gå upp 1 eller 2 nivåer för att hitta liknande förorter i Stockholm.
Citera
2022-07-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Alla dom där områden som du listar är numera mångkulturella experiment.

Östberga - klassat som särskilt utsatt område.
Hagsätra / Rågsved - likadant.
Vällingby och Hässelby klassas också som utsatta.

Bromsten ligger precis vid Rinkeby Tensta så det säger sig själv...

Källa på att alla ovan är särskilt utsatta områden : https://www.tv4.se/artikel/6Sioeqroc...aden-i-sverige

Grejen är den att alla dessa områden blir värre och värre för varje dag/år som går. I år har skjutningarna slagit alla tidernas rekord och så kommer även morden att göra. Problemet är att köper du lägenhet i dessa områden och dina nya köpare googlar adressen - eller följer med i tidningarna kommer värdet bara gå under.

Det är YTTERST få områden utanför city som är någorlunda fredliga och trygga att bo i Stockholm men då får du också ge 5 millen för boende.

Är det inte LITE alarmistiskt? Jag har varit i många av dessa områden och har sällan känt mig rädd eller så. Jag är verkligen ingen skräckinjagande människa dessutom. Försämringen i samhället som du talar med har hänt på bred front. Kulturelitens ungar i Nacka m.fl. områden blir också rånade? Jag gick in på Delmos och såg deras karta där de refererade till Polisen och Vällingby var inte utsatt utan Grimsta + Hässelby gård, som där är en del av "hässelby-vällingby", men östberga samt Hagsätra var markerade som utsatta. 5 miljoner låter lite överdrivet? men, vad skulle du säga, vad är det billigaste okej området enligt din mening och erfarenhet?

https://segregationsbarometern.delmo...-omradestyper/
Citera
2022-07-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Högdalen är inte toppen men i jämförelse med de andra ghettona så är det ok. Har faktiskt borgat för mina 2 barn till brätter i Högdalen. En bor kvar i nybyggena bakom centrum.

Det verkar helt okej faktiskt! Det klassas inte som någon typ av utsatt område vilket är positivt, och priserna är ändå schysta med Stockholms mått mätt. Vissa menar att det är ett kommande område som gentrifieras likt bagarmossen gjorde en gång i tiden, och så kan det kanske vara.
Citera
2022-07-09, 20:18
Citat:
Är det inte LITE alarmistiskt? Jag har varit i många av dessa områden och har sällan känt mig rädd eller så. Jag är verkligen ingen skräckinjagande människa dessutom. Försämringen i samhället som du talar med har hänt på bred front. Kulturelitens ungar i Nacka m.fl. områden blir också rånade? Jag gick in på Delmos och såg deras karta där de refererade till Polisen och Vällingby var inte utsatt utan Grimsta + Hässelby gård, som där är en del av "hässelby-vällingby", men östberga samt Hagsätra var markerade som utsatta. 5 miljoner låter lite överdrivet? men, vad skulle du säga, vad är det billigaste okej området enligt din mening och erfarenhet?

https://segregationsbarometern.delmo...-omradestyper/

Fast du kan ju inte avgöra hur säkert det är med grund i hur du KÄNNER dig.
Statistik över brott osv kan va bra att se på.
Hur många gånger åker polisen ut dit?
Etc.

Jag menar du skulle i teorin kunna känna dig säker i Afghanistan mitt under kriget. Om du är där en vecka
Citera
2022-07-09, 20:20
Medlem
Jag bor sedan några månader tillbaka i Rågsved som gränsar till Hagsätra och Högdalen och tydligen klassas som ett utsatt område. Tycker det är otroligt mycket lugnare här i jämförelse med t.ex. Farsta (som inte räknas som ett särskilt utsatt område såvitt jag vet) där jag bodde innan. Det är visserligen mycket mer öppet/uppenbart missbruk och drogförsäljning här, men på något vis känns det som att det inte går ut över utomstående mer än att det kanske upplevs som otrevligt för vissa. Lite som att man nått ett sätt att samexistera typ. I Farsta upplevde jag stämningen som mycket mer hotfull och labil. Där var även barn ofta ute "övervakade", här är det massor med kids som leker samtidigt som deras föräldrar umgås medan de håller uppsikt över barnen. Trevligare stämning överlag, man hälsar på varandra om man får ögonkontakt. I Farsta var det som om folk tyckte att en var dum i huvudet om man sa hej. Men det är min personliga upplevelse.
Senast redigerad av Nkhs 2022-07-09 kl. 20:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in