• 1
  • 2
2022-07-09, 15:03
Medlem
Idag såg jag en lastbil som hade stora dekaler om att de minsann kör på rapsolja och är miljövänliga!

Samtidigt kostar den billigaste rapsoljan på Willys nu 33:- / litern! För 12 år sedan kostade den 9:-/litern! Det blir ju väldigt kännbart för hushåll med sämre ekonomi.... Kanske vi ska göra som förr i tiden och mestadels koka maten? Så lastbilarna får sitt miljövänliga bränsle...

Är detta bra tycker ni?
Citera
2022-07-09, 15:10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Idag såg jag en lastbil som hade stora dekaler om att de minsann kör på rapsolja och är miljövänliga!

Samtidigt kostar den billigaste rapsoljan på Willys nu 33:- / litern! För 12 år sedan kostade den 9:-/litern! Det blir ju väldigt kännbart för hushåll med sämre ekonomi.... Kanske vi ska göra som förr i tiden och mestadels koka maten? Så lastbilarna får sitt miljövänliga bränsle...

Är detta bra tycker ni?
Var många år sedan det var på tapeten att köra på rapsolja men det blev problem med skurna matarpumpar vill jag minnas. Det växer väl alger i det åxå men det finns ett medel mot det som är idiot giftigt så det är ju miljö vänligt, eller inte. Att köra rapsolja som drivmedel gör att priserna går upp med vad man ska ha rapsolja till hemma vet jag inte.
Citera
2022-07-09, 15:15
Medlem
Handlade på Willys igår och då bl.a. en liter rapsolja Eldorado för 27:90 kr. Om man köper en kubik åt gången betalar man nog ett annat literpris.
Citera
2022-07-09, 15:32
Medlem
Turist i tidens avatar
Det går att komma undan ännu billigare.
https://www.nyteknik.se/energi/sa-go...diesel-6421075
Citat:
Det behövs 3 liter raps och 2 dl metanol för att göra en liter biodiesel. Det ger det en kostnad per liter på 10,20 + 1,40 + 30 öre för övriga kemikalier = 11.90 kronor

Sedan säljer vi frökakan som blir över till djurfoder och kasserar in 4 kronor (glycerolen blir avfall i det här exemplet).

Kostnad per liter: 7,90 kronor
Citera
2022-07-12, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Var många år sedan det var på tapeten att köra på rapsolja men det blev problem med skurna matarpumpar vill jag minnas. Det växer väl alger i det åxå men det finns ett medel mot det som är idiot giftigt så det är ju miljö vänligt, eller inte. Att köra rapsolja som drivmedel gör att priserna går upp med vad man ska ha rapsolja till hemma vet jag inte.

Jag steker i rapsolja blandat med smör.

Vad är ditt alternativ till det? Koka maten?
Citera
2022-07-12, 18:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jag steker i rapsolja blandat med smör.

Vad är ditt alternativ till det? Koka maten?
Margarin
Citera
2022-07-12, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Det går att komma undan ännu billigare.
https://www.nyteknik.se/energi/sa-go...diesel-6421075

Snyggt att du hänvisar till en artikel från 2008 då rapsoljan kostade 7.90:- /L, det gjorde den även för privatpersoner då (nån krona upp kanske)

2010 kostade den 9,50 för privatpersoner vilket jag sade i första inlägget.

Vad tror du den kostar idag i storpack?!

Så just nu framstår det som att du är en stor jävla idiot. Har du något intelligent att säga?
Citera
2022-07-12, 18:29
Medlem
Citat:
Margarin

Åh vad billigt! Bara lite dyrare än Rapsolja! Och jag som tyckte rapsolja var dyrt!!

Citera
2022-07-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Handlade på Willys igår och då bl.a. en liter rapsolja Eldorado för 27:90 kr. Om man köper en kubik åt gången betalar man nog ett annat literpris.

Nej det blir inte särskilt mycket billigare.
Citera
2022-07-12, 18:36
Medlem
Citat:
Margarin

Görs inte margarin på olja??
Citera
2022-07-12, 18:36
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Åh vad billigt! Bara lite dyrare än Rapsolja! Och jag som tyckte rapsolja var dyrt!!

Det ska smaka gott
Citera
2022-07-12, 18:38
Medlem
Tyckte också det började bli dyrt, köpte en airfryer istället och använder ingen olja
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in