2022-07-09, 12:39
Medlem
Jag pratar alltså om svenska tv-serier, filmer, ljudinspelningar med mera som gått förlorade på ett eller annat sätt, och där inga kända kopior existerar (för allmänheten eller överhuvudtaget).

Kommer spontant att tänka på tv-inspelningen av Melodifestivalen 1973, som saknas i SVTs arkiv och inte verkar existera någon annanstans heller. Även första omgången av Trazan och Banarne, Trazan Apansson - Julens konung som sändes 1976, och där banden av misstag skickades på avmagnetisering i slutet på 1970-talet. Det enda som finns kvar är en Betamax-inspelning som en privatperson bandat.

Vad finns det mer för exempel?

(Mod får flytta tråden om den passar bättre någon annanstans)
Citera
2024-06-02, 21:19
Medlem
Missingno.s avatar
Kanske inget känt exempel men har ett tag letat efter en låt av DuckStars/Dutten som heter "Tillsammans på Ducknet" den går till melodin av Skönheten och odjuret. Hade varit fint om någon kunde luska fram den.
Citera
2024-11-07, 17:27
Medlem
KanelMalens avatar
Jag söker efter ljus och lykta efter den alternativa versionen av Håkan Hellström - Mississippi kan vänta. Tror tyvärr det är en lost media, för jag kan inte hitta den någonstans på nätet längre.

Finns även en dikt inläst av Navid Modiri som heter "Det här är ingen kärleksdikt". Den hade jag en gång i tiden för många år sedan på en iPod shuffle men den är sedan länge borta och verkar inte gå att hitta på internet heller.
Citera
2024-11-07, 17:29
Medlem
drinksareonmes avatar
Alla Bäst i test avsnitt som sändes på SVT är inlåsta någonstans sen Tv-4 tog över serien.
Citera
2024-11-08, 11:15
Medlem
psaks avatar
Mello från -73 ska också finnas filmat av privatperson enligt herr Rosa mannen i denna podd. Ett problem dock: det blev utan ljud. Synd när det är melodifestival
Citera
2024-11-08, 11:37
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanelMalen
Jag söker efter ljus och lykta efter den alternativa versionen av Håkan Hellström - Mississippi kan vänta. Tror tyvärr det är en lost media, för jag kan inte hitta den någonstans på nätet längre.

Finns även en dikt inläst av Navid Modiri som heter "Det här är ingen kärleksdikt". Den hade jag en gång i tiden för många år sedan på en iPod shuffle men den är sedan länge borta och verkar inte gå att hitta på internet heller.
Är det den här du menar https://m.youtube.com/watch?v=xLSTXv...BrYW4gdsOkbnRh ?
Citera
2024-11-09, 22:28
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Mello från -73 ska också finnas filmat av privatperson enligt herr Rosa mannen i denna podd. Ett problem dock: det blev utan ljud. Synd när det är melodifestival

Ja han borde ha spelat in det på super 8 eller något då det knappast fanns den teknologin för hemma bruk annars
Citera
2024-11-26, 19:35
Medlem
KanelMalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Är det den här du menar https://m.youtube.com/watch?v=xLSTXv...BrYW4gdsOkbnRh ?

Nej, det är inte den.

Det är en alternativ version till den ordinarie låten, fast med annan text.
Citera
2025-07-01, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Ja, när det kommer till musikprogram gör nog det visuella inte så mycket. Det är ljudet som är det viktigaste.
När det kommer till Mello -73 så har jag sett uppgifter på Mellopedias facebookgrupp om att ljudbanden för nästan alla melodifestivaler fortfarande finns kvar i SVT:s arkiv. Enda undantaget ska tydligen vara Melodifestivalen 1971.
Citera
2025-07-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Alla Bäst i test avsnitt som sändes på SVT är inlåsta någonstans sen Tv-4 tog över serien.

Finns garanterat i Kungliga bibliotekets arkiv för alla forskare att ta del av
Citera
2025-07-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway
Jag pratar alltså om svenska tv-serier, filmer, ljudinspelningar med mera som gått förlorade på ett eller annat sätt, och där inga kända kopior existerar (för allmänheten eller överhuvudtaget).

Kommer spontant att tänka på tv-inspelningen av Melodifestivalen 1973, som saknas i SVTs arkiv och inte verkar existera någon annanstans heller. Även första omgången av Trazan och Banarne, Trazan Apansson - Julens konung som sändes 1976, och där banden av misstag skickades på avmagnetisering i slutet på 1970-talet. Det enda som finns kvar är en Betamax-inspelning som en privatperson bandat.

Vad finns det mer för exempel?

(Mod får flytta tråden om den passar bättre någon annanstans)
Det finns många exempel, Svenska filminstitutet har sidor om filmer som har gått förlorade i filmarkivet. Radioprogrammet "På Minuten" blev TV-underhållning i mitten av 1970-talet, sändes i 6 program av vilka bara 2 fanns kvar när de gick i Minnenas Television 2008. Om ni sett dokumentären "Det svenska schlagerkriget" så talar de om "Musikfesten", ett program som SVT sände istället för Eurovision 1976. Det programmet höll på i 1 1/2 timme av vilka bara den sista halvtimmen verkar vara bevarad. Den allra första adventskalendern som sändes i radio "Barnens adventskalender" från 1957, är helt förlorad, ingenting finns kvar.

r/sweden har en tråd om svenskt "lost media" också, där vissa av de media som tas upp är antingen borta, förlorat eller undanlåst. Här har du länk om du är intresserad (den är ganska gammal nu): https://www.reddit.com/r/sweden/comm...sk_lost_media/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in