2006-06-28, 19:08
Moderator
Ruskigbusss avatar
Fick en idé.

Eftersom jag är en sällanätare av sallad, och då tenderar salladshuvudena att blir äckliga och därmed kastas, så kom jag på att det kanske gick att frysa in hackad sallad?

Men, nånting i mitt bakhuvud säger att detta inte är så lyckat.

Så, vem har rätt, min påhittighet eller mitt bakhuvud?
Citera
2006-06-28, 19:09
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Fick en idé.

Eftersom jag är en sällanätare av sallad, och då tenderar salladshuvudena att blir äckliga och därmed kastas, så kom jag på att det kanske gick att frysa in hackad sallad?

Men, nånting i mitt bakhuvud säger att detta inte är så lyckat.

Så, vem har rätt, min påhittighet eller mitt bakhuvud?
Blir inte salladen sladdrig och jävlig? Har fått för mig det i alla fall. Typ frostskadad.
Citera
2006-06-28, 19:10
Medlem
Lassemans avatar
Kan säga att isberg blir väldigt konstig när man fryser in den. Inget jag skulle rekomendera.
Citera
2006-06-28, 19:58
Medlem
OliTs avatar
Salladen blir helt förstörd, i det närmaste enbart en gegga. Vad du kan göra är att skölja salladen väldigt ordentligt, dela upp den i sina blad och lägga in i en låda i kylen tillsammans med en handduk, då hålls salladen lagom fuktig utan att för den delen ruttna bort. Håller säkerligen upp emot en vecka. Det är bara att köpa ett litet huvud isbergssallad.
Citera
2006-06-28, 20:00
Medlem
NinjaRövardottes avatar
dela den i blad och skölj den och ha den i iskallt vatten som täcker i kylen så håller den sig lätt en vecka.
Citera
2006-06-28, 20:05
Medlem
karma chamelions avatar
nä, du får nog köpa mindre salladshuvuden helt enkelt
Citera
2006-06-28, 23:26
Medlem
Nej salladens celler "exploderar" när man fryser den så det blir en mojsig sörja.

Det du kan gör är att köpa ett salladshuvud och lägga det i en bunke med vatten och ha i kylen och ta salladsblad när du behöver, rekomenderar att byta vatten varje dag så håller sig salladen fräsh i upp till 2-3 veckor beroende på sort.
Citera
2006-06-29, 00:50
Medlem
woofers avatar
Det som händer när sallad fryser är väl att iskristallerna skär sönder cellväggarna och allt blir en enda sörja. Att förvara salladen i en bunke med vatten håller den sig verkligen där? Osmosen borde väl göra att salladen blir rätt urvattnad efter några vattenbyten? Om du har lite sladrig trött sallad så kan man ju lägga den i ett bad med destvatten i typ en timme så kommer vår vän osmosen att göra att den blir styv och krisspig igen
Citera
2006-06-29, 01:17
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det som händer när sallad fryser är väl att iskristallerna skär sönder cellväggarna och allt blir en enda sörja. Att förvara salladen i en bunke med vatten håller den sig verkligen där? Osmosen borde väl göra att salladen blir rätt urvattnad efter några vattenbyten? Om du har lite sladrig trött sallad så kan man ju lägga den i ett bad med destvatten i typ en timme så kommer vår vän osmosen att göra att den blir styv och krisspig igen
Det här med osmos etc låter ju väldigt avancerat... I mitt tycke så är salladens viktigaste egenskap att vara lite krispig sådär och tillföra freschör till mackor och måltider, dess egentliga smak är något sekundärt i min mening. Håller sig konsistensen någorlunda i en skål med vatten i kylen? Hur länge isf?
Citera
2006-06-29, 08:35
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Min sallad blir alltid uppäten på en vecka men den klarar sig längre så och jag har heller aldrig uppleft den vattnig. Sålänge salladen är mättad på vatten så tar den inte tills sig mer vatten. Så sålänge det inte är saltvatten ni lägger det i är det nog ingen fara.
Alla restauranger jag jobbat på har kört den här metoden får att hålla salladen fräsh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in