Citat:
Ursprungligen postat av
vitalsigns
Narcissisister är inte lika gulliga.
Kan alltså narcissister kapitulera inför en sån frontning och därigenom bli mottagliga för fortsatt terapi.
Vad tror ni? Om du jobbar inom området, vad är dina erfarenheter och hur går du tillväga.
Har inget Leg-Yrke inom psykologi eller liknande, men likväl arbetat en hel del inom gruppbostäder för ungdomar med "psykiska funktionshinder" . Har dock varit extremt intresserat av psykologi och läst spaltmeter om det på egen hand.
Min begänsade erfarenhet är detta :
* Narcissisten gör en blixtsnabb bedömning av en person. Antingen är du en vän eller fiende och det kommer att färga hela kontakten framöver. Varför det är så, har inte den blekaste aning. Det är byggt på observation tätt inpå en grupp på mina jobb
* Det i sin tur beror antagligen på den väldigt livliga fantasin om att de till varje pris vill dominera samtalet och riktningen i varje kontakt med människor omkring dom. Kan dom inte det p.g.a. att det finns hang ups på vissa yttre personlighets-attribut de inte gillar så intar de en defensiv position från start för att vänta ut ett tillfälle att få dig "på fall" och reagera på diverse provokationer som ändå äger rum.
* En Narcissist är sällan djup utan fungerar på instinkt enbart.
Kruxet med helt tydliga Narcissister är att dom tappar intresset för dig om dom inte lyckats gas-lighta dig på något vis och då blir ju vare form av terapi tämligen svår. Det blir som att tala och kommunicera med en vägg som t.o.m kan bli lite smått irriterat.
Men, det som kan fungera är att du ber vederbörande tala om sina värsta/lyckligaste stunder i livet bara luta dig tillbaka och lyssna koncentrerat . Där får du mycket information bara det. För att inte tala om den oerhörda terapeutiska vikten av att "patienten" formulerar någonting för sig själv som denne antagligen inte reflekterat speciellt mycket över. Bara det en framgång. Borde utlösa en del reaktioner. Fast hoppas inte för mycket. Tror en del kan förvandlas till rena mytomaner också. Det sista en narcissit överger är självbilden, skulle jag vilja påstå. Det är allt för dom.
Och nu till en disclaimer som är jätteviktig Narcissism kan man upptäcka förklädd som ett försvar hos omogna personer i alla åldrar. Jag tror inte att det är ett helt avgränsat vattentätt tillstånd. Det är jättevanligt under tonåren och något man växer ifrån. Man ska inte hålla på med diagnoser som är så stigmatiserade just nu som narcissism har blivit helt plötsligt på bara några enstaka år . För en riktig diagnos så krävs det att man blandar in familjemedlemmar/make/maka . De har den ultimata kännedomen om personen ifråga. Annars riskerar man att missa differentialdiagnoser som på ytan manifesteras som narcissism .