• 1
  • 2
2022-07-08, 01:50
Medlem
TrionicVs avatar
Jag har en gammal Dell Precision laptop som jag i många år har kört 64-bitarsversionen av Windows XP på.
Jag använder endast datorn för lite lek så som exempelvis Arduino eller för att trimma Saaben med.

För några år sen så fick jag för mig att installera om Windows och när det var klart så var det dags att uppdatera den.
Efter att någon av uppdateringarna hade körts så gick det dock inte att komma in i datorn längre. Den frågade om jag ville registrera Windows och eftersom att jag kör en crackad version så ville jag inte det men klickade jag nej så vägrade den att starta upp över huvud taget.
För att komma åt t.ex utforskaren så var jag tvungen att starta i felsäkert läge.

För en tid sen så fick jag för mig att börja använda datorn igen och blåste ur allt på hårddisken på nytt och installerade om så nu fungerar den som den ska igen.

Dock så har jag inte vågat installera några uppdateringar, jag har inte ens haft den uppkopplad mot nätet än.

Nu är ju då frågan, vilka uppdateringar är det jag ska undvika för att slippa att samma sak händer igen?
Citera
2022-07-08, 02:22
Behöver du några uppdateringar? Det låter som att du inte behöver det med tanke på vad du använder datorn till.

Vet inte vilka uppdateringar som orsakar problem eller hur man hittar det, men ett sätt att hitta det någorlunda snabbt är att göra en binärtestning.

Börja med att installera hälften av uppdateringarna. Anta att det är 100 uppdateringar, så då börjar du med 1-50. Säg att det inte funkar. Då gör du om det med 1-25. Nu fungerade det. Då tar du 26-38. Funkade nu med. Så då testar du med 39-44. Funkade inte. Testa 39-41.

Tanken är alltså att du halverar varje batch som orsakar problem.

Och ett annat tips är att göra detta i en virtuell maskin. Blir väldigt mycket enklare att göra med lite snapshots.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-07-08 kl. 02:33.
Citera
2022-07-08, 02:32
Medlem
TrionicVs avatar
Inte typ säkerhetsuppdateringar och sånt kanske men annat som krävs för att saker och ting ska fungera så som dotNET framework och sånt där är det jag tänker på.
Citera
2022-07-08, 02:44
Medlem
SilentVictorys avatar
Vilken version? Kör du fortfarande på XP?

Windows 10 får du köra utan att aktivera Windows. Du kan trycka på alla uppdateringar också som kommer.

Vad du dock går miste om är att du inte kan ändra bakgrundsbild från en svart eller anpassa utseendet.
Citera
2022-07-08, 08:26
Medlem
TrionicVs avatar
XP X64 SP3 tror jag det är.
Jag har Windows 10 på min "vanliga" dator men jag har tröttnat på alla dessa uppdateringar som gör att saker och ting slutar funka titt som tätt. "Kör som administratör" för att vissa program över huvud taget ska starta, min combiadapter känner den helt plötsligt igen som "Ambulo 2400" osv. Ladda kod till Arduino däremot fungerar helt klockrent med den datorn.

Därför kör jag XP på den gamle datorn för det vet jag att det alltid fungerar.
Citera
2022-07-08, 12:10
Citat:
Ursprungligen postat av TrionicV
XP X64 SP3 tror jag det är.
Jag har Windows 10 på min "vanliga" dator men jag har tröttnat på alla dessa uppdateringar som gör att saker och ting slutar funka titt som tätt. "Kör som administratör" för att vissa program över huvud taget ska starta, min combiadapter känner den helt plötsligt igen som "Ambulo 2400" osv. Ladda kod till Arduino däremot fungerar helt klockrent med den datorn.

Därför kör jag XP på den gamle datorn för det vet jag att det alltid fungerar.
Det låter som att du borde börja kika på Linux
Citera
2022-07-08, 12:19
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Nu är ju då frågan, vilka uppdateringar är det jag ska undvika för att slippa att samma sak händer igen?

Du kan köpa Windows 10 och ansöka om nedgraderingsrättigheter.

https://download.microsoft.com/downl...ade_rights.pdf
Citera
2022-07-08, 15:05
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
du har 30 dagars trial på alla win ver xp och uppåt, ingen uppdatering som drar igång gnället.

sen att installera uppdateringar på xp och win 7, är rätt komplicerat, internet explorerstödet är fimpat, och det används för att hämta uppdateringar. du måste hämta manuellt från windows update catalog
Citera
2022-07-08, 15:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag har en gammal Dell Precision laptop som jag i många år har kört 64-bitarsversionen av Windows XP på.
Jag använder endast datorn för lite lek så som exempelvis Arduino eller för att trimma Saaben med.

För några år sen så fick jag för mig att installera om Windows och när det var klart så var det dags att uppdatera den.
Efter att någon av uppdateringarna hade körts så gick det dock inte att komma in i datorn längre. Den frågade om jag ville registrera Windows och eftersom att jag kör en crackad version så ville jag inte det men klickade jag nej så vägrade den att starta upp över huvud taget.
För att komma åt t.ex utforskaren så var jag tvungen att starta i felsäkert läge.

För en tid sen så fick jag för mig att börja använda datorn igen och blåste ur allt på hårddisken på nytt och installerade om så nu fungerar den som den ska igen.

Dock så har jag inte vågat installera några uppdateringar, jag har inte ens haft den uppkopplad mot nätet än.

Kolla om din Dell har en sådan här etikett på undersidan. Använd nyckeln därifrån. Alternativt kan du testa nyckeln på bilden. Alla Dell så vitt jag vet levererades med sådan etikett.

Skriv in nyckeln off-line föreslås. Om nu Microsoft mot förmodan har sina servrar igång för XP fortfarande.
Citera
2022-07-08, 16:06
Medlem
Använd ett bättre crack?

Använt denna i ~3 år och får alla uppdateringar till mitt Windows 10 Edu och det bara funkar.
https://github.com/abbodi1406/KMS_VL_ALL_AIO
Citera
2022-07-08, 16:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Använd ett bättre crack?

Använt denna i ~3 år och får alla uppdateringar till mitt Windows 10 Edu och det bara funkar.
https://github.com/abbodi1406/KMS_VL_ALL_AIO

TS kör med XP. Inte 10.
Kan bli andra problem med att köra 10 på en så gammal burk som är från XP-eran.
Programvarukompatibilitet etc.

Bättre att köra med en officiell nyckel, XP är ändå abandonware idag.
Citera
2022-07-08, 17:29
Medlem
konstits avatar
Citat:

Men... Hur gammal är maskinen ? Och varför kör du en crackad version, den borde ju rimligen ha fötts med en nyckel från Dell ?

Om etiketten är borta el. oläslig kan du öppna en kommandpromt (som admin) och knappa in följande linje:
wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

Det borde resultera i orginallicensnyckeln (Ytters få gånger jag inte fått fram något...)

Utifrån nyckeln borde du kunna se vilket OS den passar med, t.ex. med Microsoft PID Checker.
(Lite bökigt, den letar på det OS du välger, men det tar bara ett par minuter att testa alla, och i ditt tillfälle kan du nog gissa att det inte ger någon mening med att testa nyckeln mot Win10/11 men bara hålla dig till XP versionerna.)

Om ditt val att köra "crackat" haft sin grund i att orginalnyckeln inte låter sig användas på 64-bits är du naturligtvis "körd", men som någon föreslog - nycklar till XP kostar inte skjortan, men om de fungerar är ju en annan femma.

Några utbildningsinstitutioner och större företag som haft behovet, har säkert köpt maskiner födda med passande licensnyckel til 64-bit, men aldrig använt dessa då större verksamheter ofta har någon form för deployment där man använder en Volume-key... Det gör inte de medfödda nycklarna ogiltiga, så om man har möjlighet att snacka med verksamhetens IT-guru, är det inte omöjligt att han kan fiska fram en giltig nyckel, antingen från någon dokumenation, eller från det där förrådet där ALLA gamla utjänta datorer landar, de KAN ju komma till användning någon gång, även om varenda tekniker norr om sydpolen vet att de vill samla damm tills någon, efter 15 år, får hela skiten transporterad till den lokala återvinningscentralen !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in