2022-07-30, 05:19
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaxBerlinHTTP
Precis hemkommen från Estland. Åt mycket kött och korv, men självklart också senapen ”Sinep” till det.

Åhelvete säger jag bara, jag underskattade dess styrka och det bara fräste till i hjärnan som om öronen skulle åka av… vilket jädra drag i smaken.
Jag gillar den starkt, men jag tar lite mindre utav denna på korven. Köpte med 10st tuber och några kilo korv! 😁

Antar att du menar varianten "kange", övrig estnisk senap "sinep" lämnar en del övrigt att önska. Mer som någon typ av svag senapsmousse. För övrigt så bör du konsumera senapen inom kort då den tappar styrkan snabbt. Kom ihåg att förvara senapen i kylen då förfallet går snabbare i rumstemperatur.
Citera
2022-07-30, 14:49
Medlem
FaxBerlinHTTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Antar att du menar varianten "kange", övrig estnisk senap "sinep" lämnar en del övrigt att önska. Mer som någon typ av svag senapsmousse. För övrigt så bör du konsumera senapen inom kort då den tappar styrkan snabbt. Kom ihåg att förvara senapen i kylen då förfallet går snabbare i rumstemperatur.

Ja precis, det är ”Kange” från Põltsamaa som tidigare har nämnts i tråden, borde förtydligat det i mitt förra inlägg
Citera
2022-07-30, 14:58
Medlem
Retsinas avatar
Finsk senap är inget att hänga i granen. Bäst enligt mig är Colmans, Västervik samt Edvins.
Citera
2022-07-30, 23:52
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Finsk senap är inget att hänga i granen. Bäst enligt mig är Colmans, Västervik samt Edvins.

Vilken finsk senap är inget att hänga i granen? Det finns ju väldigt många olika senapsstilar och tillverkare i Finland. Jag har dock bara testat 60-70 olika genom åren. Flertalet är väldigt lika Västerviks och Edvins etc.
Citera
2022-07-30, 23:58
Medlem
neuron-drones avatar
Den sockerfria sötstarka slottsenapen är lite som den ljusa finska senapen, slemmig. Mycket god.
Citera
2022-07-31, 10:40
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Vilken finsk senap är inget att hänga i granen? Det finns ju väldigt många olika senapsstilar och tillverkare i Finland. Jag har dock bara testat 60-70 olika genom åren. Flertalet är väldigt lika Västerviks och Edvins etc.
Samtliga finska. Jävla skit!
Citera
2022-07-31, 14:41
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Samtliga finska. Jävla skit!

Du har haft ett digert jobb som har testat alla!
Citera
2022-07-31, 15:29
Medlem
Citat:
Finsk senap går inte att jämföra med Nisses hemlagade senap.
Nisses är gjord speciellt för kokt korv med bröd som det smakade på 60-70 talet då man köpte det i en korvmoj på nåt sportevenemang typ bandy eller fotboll.....
Citera
2022-07-31, 15:45
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Du har haft ett digert jobb som har testat alla!
Jag bodde där i många år. Och så många olika är det inte
Citat:
Ursprungligen postat av tatoomike
Finsk senap går inte att jämföra med Nisses hemlagade senap.
Nisses är gjord speciellt för kokt korv med bröd som det smakade på 60-70 talet då man köpte det i en korvmoj på nåt sportevenemang typ bandy eller fotboll.....
Nisses senap är mycket bra! Finsk senap är skit.
Citera
2022-07-31, 16:24
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Jag bodde där i många år. Och så många olika är det inte

Nisses senap är mycket bra! Finsk senap är skit.

Nej, du har inte bott där. Bara Auran har 10 olika, Åbo senap har minst åtta olika varianter. Kotisinappi har 4 lika så Meira. Yyterin sinappi har minst två. Vidare så finns Hango senap. Pimeäpullo har tre varianter. Poppamies har två. Matin mainio har fyra varianter. And the list goes on and on. Vet ju att du mest trollar på FB men du får ha lite mer finess än så.
Citera
2022-07-31, 16:43
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Nej, du har inte bott där. Bara Auran har 10 olika, Åbo senap har minst åtta olika varianter. Kotisinappi har 4 lika så Meira. Yyterin sinappi har minst två. Vidare så finns Hango senap. Pimeäpullo har tre varianter. Poppamies har två. Matin mainio har fyra varianter. And the list goes on and on. Vet ju att du mest trollar på FB men du får ha lite mer finess än så.

Glöm inte Ålands senap! 15 sorter: http://www.alandssenap.ax/senap
Citera
2022-07-31, 16:45
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Bodde i espoo i nästan 7 år. Så det blev mycket senap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in