2022-07-07, 22:55
Medlem
Rashygiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om Slotts original är godare kan det inte smaka mycket, Slotts starka är ok.
Godast är Västerviks grova.

Instämmer, Västerviks grova är kungen av senap.
Citera
2022-07-07, 23:58
Medlem
gratrunkarns avatar
Jag tycker senap inte är så gott. Kanske är det olika hur man tycker , aldrig smakat finsk senap , de kan ha fel ju?
Citera
2022-07-08, 00:19
Medlem
Mikaelias avatar
Har aldrig hört talas om att finsk senap ska vara något speciellt. Den bästa senapen gör man själv med en stänk rökig whisky. Tar inte lång tid alls att göra men ska gärna stå i kylen ett dygn innan servering. Slår all senap man köper i butikerna, oavsett land.
Citera
2022-07-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Har aldrig hört talas om att finsk senap ska vara något speciellt. Den bästa senapen gör man själv med en stänk rökig whisky. Tar inte lång tid alls att göra men ska gärna stå i kylen ett dygn innan servering. Slår all senap man köper i butikerna, oavsett land.

Tycker några av de finska varianterna är lite starkare och har mera smak.

Aldrig provat göra senap själv dock. Nu vart man nästan lite sugen på att testa. Spelar det någon större roll vad det är för sorts rökig whisky?
Citera
2022-07-08, 00:35
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Tycker några av de finska varianterna är lite starkare och har mera smak.

Aldrig provat göra senap själv dock. Nu vart man nästan lite sugen på att testa. Spelar det någon större roll vad det är för sorts rökig whisky?

Tycker absolut du ska testa, du kommer inte att ångra dig.
Jag har bara haft i Laphroaig i min just för att få till rökigheten.
Citera
2022-07-08, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om Slotts original är godare kan det inte smaka mycket, Slotts starka är ok.
Godast är Västerviks grova.

alltså ts kan du inte lita för 5 öre på

läs vad alla skrivit som har smaklökarna hela.

Slotts är skit.
Dom finska är flera år bättre ., ljusår
Fanns en finsk delibutik här innan, köpte korv och senap alltid.
Tyvärr försvann den när Corona kom, finland stängde ju. Tror det gjorde att delibutiken fick lägga ner.
Jävligt trist, de hade fantastisk gurka även i burk , saltgurka i lag. Och mycket annat gott.

Dansk senap är jättegott med
Tyska med.

Ketchup den godaste är KANIA , lidl säljer den, och kania senap även,
curry ketchupen kania hot är grym.
Kania är lidls egna märke.

Jag tycker ni som gillar ös ska prova mixa en matsked valfri senap och en tesked Dijon fransk senap.
Det blir finlirar senap det med skönt ös.
Ett måste till Isterband och Falukorv

Jag brukar ha 3-6 olika senap i kylen, variera, och mixa

dom här är roliga för variation

Johnny's Yellow Mustard Frisk & syrlig
PASSAR TILL
Med sin fina syrliga karaktär är den utmärkt till klassiker som sandwich, korv och hamburgare eller varför inte till långkok på bringa.
TIPS
Grilla surdegsbröd och rimmat fläsk. Bred färskost på brödskivorna och toppa med sallad, grillad tomat och rödlök samt avokado i klyftor. Avsluta med att ringla Johnny’s yellow mustard över. Matigt och gott!

Johnny’s Senap Chipotle & svartpeppar Hetlevrad och spännande PASSAR TILL
Den här hetlevrade kompisen väcker många rätter till liv och är din bästa kompis vid grillen. Rostad fänkål, grillad aubergine eller bakpotatis är bara några exempel.
TIPS
Förutom som het sås till kött o fisk finns här fina användningsmöjligheter som smaksättare i tex marinader, grytor och såser för att intensifiera smaken. Senapen passar också bra i en het majonnäs – Blanda äggula och senap och ringla sedan i mild olivolja under vispning. Det går också att förvandla den till en fin chutney – blanda senapen med ananas eller din favoritfrukt i bitar. Voila!

JOHNNY’S Senap Mango & Habanero TROPISK MED STING:_ PASSAR TILL
Jättefin till gravad fisk och kött eller som dipp till färska grönsaker.
TIPS
En given kombination till pulled pork fylld i ett gott bröd. Blir en fin smakförstärkare som topping till den peruanska rätten ceviche. Prova också något annorlunda: använd Johnny´s senap Mango & Habanero som sås till vaniljglass!
Senast redigerad av kaptenwhite 2022-07-08 kl. 00:48.
Citera
2022-07-08, 00:49
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Johnnys Senap liknar väldigt mycket finsk senap, perfekt till grillad med bröd.
Men när det gäller senap till julskinkan föredrar jag klassiska Slotts Original.

Nej, bara nej... till julskinkan är det skånsk senap och inte någon "original" det trodde jag alla visste.
Citera
2022-07-08, 01:05
Medlem
Kan inte frånse det faktum att den estniska senapen heter sinep...(läs det baklänges).
Dock intresserad av att testa!

Provade nu senast Heinz Yellow Mustard, den var helt OK.
Citera
2022-07-08, 01:11
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag äter nästan enbart koti sinappi. Då jag i perioder jobbat i Sverige har jag testat jonnys och slotts. Skit rakt igenom. Däremot vinner sverige ärtsoppslandskampen. Soldatens ärtsoppa är bättre än alla finska soppor.
Citera
2022-07-08, 01:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Finsk senap ska ju enligt finländare vara något så in i hästväg bra. (Som det mesta annat i Finland enligt finländare) Nu har jag testat Turun sinappi, Auran sinappi, och Koti sinappi i originalvarianterna samt Turun Stark (som inte var stark). Nej, det var inte så bra. Jag är besviken. Slotts slår alla dessa utan att Slotts original är speciellt bra. Där föll denna "legend" om finsk senap. Det kanske finns nån finsk senap som är riktigt bra men dessa mest sålda varianter är inte så bra alls. Ätbara men utan tryck och svag egentlig senapsmak. Urvattnade på något vis.
Om slotts som inte smakar gott skulle vara bättre än finsk så skulle den finska vara katastrof. Jag tror att det inte går att göra en sämre senap än slotts det är min åsikt.
Citera
2022-07-08, 01:19
Medlem
Fortfarande inte nån som fattat att det är tjära som gör den bästa senapen?
Mer än finnarna då för tervasenap hittar man bara där.
Det är rökigare än alla olika whiskysorter.
Citera
2022-07-29, 23:12
Medlem
FaxBerlinHTTPs avatar
Precis hemkommen från Estland. Åt mycket kött och korv, men självklart också senapen ”Sinep” till det.

Åhelvete säger jag bara, jag underskattade dess styrka och det bara fräste till i hjärnan som om öronen skulle åka av… vilket jädra drag i smaken.
Jag gillar den starkt, men jag tar lite mindre utav denna på korven. Köpte med 10st tuber och några kilo korv! 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in