2022-08-10, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har föräldrarna bara påtalat eller är det så att det finns fog för det ÅK säger?

Har svårt att se att en ÅK skulle gå på helt okontrollerade uppgifter och hörsägen i samband ett pressmeddelande.

Men uppgiften finns och är det så ska myndigheter granskas imo.

Jag tänker att ett stort problem i dagens Sverige är att det finns en sådan omfattar problematik och så många människor som behöver hjälp att myndigheterna inte har nog med personal att hjälpa alla. I mitt bostadsområde finns det flera familjer från Somalia. Trots orosanmälningar till soc har i vart fall en familj
utsatt samtliga döttrar för omskärelse vid semester i hemlandet. Tror ni att flickorna bor kvar? Ja trots PTSD pga traumat och förstört underliv. Inga åtgärder eller fällande domar..Om inte ens de kan få hjälp kan nog säkert uppgift om någons ålder också försvinna.
Citera
2022-08-10, 00:55
Medlem
Har inte tänkt gå in här på ett tag för att undvika att känslorna svallar igen, såg på nyheterna att de nu kommit fram till att GM är 15+ (vilket vi på fb ändå redan kände på oss) så såg jag att tråden i allra högsta grad är levande, förhoppningsvis är den det ända till flickan kommer tillbaka igen och får ett någorlunda bra liv trots skadorna och traumat hon gått igenom.

Om man är över 15 så ingår väl rättspsykiatrisk vård som straff om GM bedöms ha en allvarlig psykisk störning? Det skulle vara det bästa alternativet då han skulle få mediciner som tar ner han på jorden igen, för som det är nu går han väl omkring som en odetonerad blindgångare och riskerar göra något liknande igen.

Samtidigt skulle allmänheten kunna känna sig lite tryggare framöver.
Citera
2022-08-10, 00:56
Medlem
Har man sett hur "folkbokföringen" fungerar där de kommer från så är det ganska lätt att förstå hur detta med åldern blir fel därnere i Etiopien. Speciellt som det inte har någon egentlig betydelse därnere. Det sitter någon trött kontorist med en trubbig blyertspenna och fyller i papper från en 15 centimeters hög med lösa A4. Det åker omkring papper lite varstans, på golvet, i fönsterkarmar o.s.v. Rent kaos med andra ord. När kontoristen fyllt i hennes ruta skall pappershögen bäras till någon som klistrar på ett kontrollmärke sedan skall högen bäras vidare till någon lika trött som skall stämpla kontrollmärket o.s.v. o.s.v. Samma visa när man skall ha ett pass eller utresevisum. Och det är i huvudstaden Addis Abeba, kan tänka mig det är etter värre där dessa kom ifrån.

Min frus födelseår var ett år fel när vi skulle hem till Sverige. För att inte riva upp himmel och jord åkte vi hem och sedan fixade det härifrån. Det tog nästan två år att gå igenom hela processen att förhöra mor, mormödrar, kvarterspolitiker, "kvartersäldste", och fan och hans mormor för att byta hennes födelseår i Etiopien. I Sverige var det gjort på 5 minuter. (Anledningen att jag ville att hon skulle byta var att hon annars hade fått jobba ett år längre innan hon får pension 35 år senare)

Det händer att folk därnere byter födelseår på barnen för att de skall vara lite äldre när de skall ut i militärtjänst men kanske ännu hellre för att olika gerillagrupper tar ut dem redan när de är 14-15 år.
Citera
2022-08-10, 00:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgiven76-
Jag tänker att ett stort problem i dagens Sverige är att det finns en sådan omfattar problematik och så många människor som behöver hjälp att myndigheterna inte har nog med personal att hjälpa alla.
Så upphaussat att de inte skulle kunna korrigera felaktig och viktig födelsedata tror jag knappast det är.
Det låter däremot allvarligt om en person åberopar ett så allvarligt fel och myndigheter inte gör nåt.
Senast redigerad av develi 2022-08-10 kl. 01:03.
Citera
2022-08-10, 01:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Hur tänker du här?
Om han hade varit 15 på pappret istället för 13, så hade han inte attackerat henne?

Och om afrikanen med obestämd ålder överhuvudtaget inte hade släppts in i Sverige - tror du att den lilla svenska flickan hade mått bättre idag?
Citera
2022-08-10, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Hur är läget med flickan? Hålls hon nedsövd? Har hon fått permanenta hjärnskador? Nån som vet?

(Har läst och läst men det mesta som skrivs är om förövaren och om politik.)

Stod i tidningarna idag/igår att hon är kvar på sjukhus och kmr inte höras i fallet då hon p.g.a skadorna troligen inte minns mycket och är fortfarande så skadad att, ja, nåt sånt skrevs det.
Citera
2022-08-10, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Och om afrikanen med obestämd ålder överhuvudtaget inte hade släppts in i Sverige - tror du att den lilla svenska flickan hade mått bättre idag?

Nu har du nog missförstått vad jag ifrågasatte, angående den jag svarade.
Citera
2022-08-10, 01:46
Avstängd
Citat:
Nu har du nog missförstått vad jag ifrågasatte, angående den jag svarade.

Nej, inte alls - jag upprepar min fråga till dig:

Ja eller nej?
Citera
2022-08-10, 02:51
Medlem
Citat:
Hur mycket tjänar man på att skriva ner ungens ålder?
Är du helt bidragsberoende så är det ett nollsummespel.
Barnbidraget kvittas mot socialbidraget.

Det kan ju vara så att de hört talas om barnbidrag men inte förstått hur soc bidrag fungerar?
Och därför uppger fel ålder

Ett exempel ang bidrag som en politiker tog upp i media var om en afrikansk kvinna med 6 barn
Hon fick ut ca 30 000 i månaden /bidrag
Med socbidrag + barnbidragen

Hur många barn finns det i den här Etiopiska pojkens familj?
Senast redigerad av Anedin 2022-08-10 kl. 02:54.
Citera
2022-08-10, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
NÅGON måste fan känna igen det äckliga odjuret och skriva här vart han befinner sig. Sjukt om nån vet var han bor eller är men håller tyst om det.

Han är ju givetvis på ett SiS-hem, men vilket är en bra fråga. Bärby är det enda låsta ungdomshemmet som har i uppgift att ta emot sexualbrottsmisstänkta pojkar, de brukar dock inte ta emot skolpliktiga.

Det ”hårdaste” SiS:et för pojkar i högstadieåldern har jag för mig är Nereby, så det kanske är där han har blivit placerad. Det ligger utanför Göteborg.

Tänk att han slapp arresten och häktet bara för att det blev fel med hans ålder!
Citera
2022-08-10, 06:59
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av numlun
Hur länge sen var det som de kom till Sverige? Det har relevans eftersom man inte kan ljuga ner åldern alltför mycket utan upptäckt, särskilt ju yngre personen är. Om de ljög på så sätt att han är 13 nu så var ju lögnen när de kom hit att han var 13 minus de år som de har varit här. Så om de har varit här i fem år, så ljög de alltså att han var 8 år när de kom hit. För att det ska vara en lögn för att han ska räknas som barn måste han alltså ha varit minst 15. Man skulle knappast tro att en 15-åring är 8 år, så det skulle tyda på att det faktiskt var ett misstag. Kom de hit för ett år sen (så att de uppgav att han var 12) fastän han var 15 år så blir det lite mer trovärdigt kanske. Ifall de kom hit för två år sen är gränspunkten, då finns en möjlighet att de kommer undan med att han är 11 fastän han egentligen är 15, men det är gränsfall.

Hur länge sen var det som det tidigare överfallet som han utsatte någon för skedde?
Du utgår ifrån att asylaktivister/andra svartskallar på Migrationsverket skulle vara hederliga, sen utgår du ifrån att någon skulle våga säga något om det i efterhand, när verkligheten är att dessa skulle bli uthängda som nazister i Aftonbladet.
Citera
2022-08-10, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det kan ju vara så att de hört talas om barnbidrag men inte förstått hur soc bidrag fungerar?
Och därför uppger fel ålder

Ett exempel ang bidrag som en politiker tog upp i media var om en afrikansk kvinna med 6 barn
Hon fick ut ca 30 000 i månaden /bidrag
Med socbidrag + barnbidragen

Hur många barn finns det i den här Etiopiska pojkens familj?

Varför skriver du ut socbidrag och barnbidrag? Du kan ju inte lägga ihop de två sakerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in