2022-07-10, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ravenraven
Ja, jag kände mig tvungen eftersom DET STINKER rasism och fördomar genom hela tråden så, trots att etnicitet (mycket riktigt) är helt ovidkommande, behöver jag uppenbarligen ändå nämna det för att skapa perspektiv och röra om i grytan.
Hittills har ingen svarat på mina frågor, men jävlar vad många troll jag lyckats förarga, vilket tyvärr bekräftar min tes om er. Jag förstår att det nu är mig ni måste hata och gå till angrepp mot, men vet du... Ni gick rakt in i fällan som provoceras när någon svartmålar era vita män genom att enbart säga sanningen.
Det är ju snarare du som gått i fällan. Läser man mellan raderna på ditt första inlägg så förstår man att det rör sig om en icke svensk kille. Du har nu bidragit med värdefull information i jakten på GMs ursprung, tack.
Citera
2022-07-10, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Jag undrar varför du själv inte gjorde en orosanmälan när du såg problemen? Du har också ett ansvar.

Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Nej det som sticker i mina ögon är hur du skriver några rader om flickan och sedan skriver en lång text för att förstå gärningsmannen och hur han kommit in i puberteten och ville ha flickan och han gick för långt eftersom att samhället svikit honom och det i princip inte var hans fel. Ursäkterna för vad han gjort, det är oväsentligt. Nu måste han bort från gatan.

Du verkar ju mer upprörd över den förklarliga stämningen och reaktionerna hos folk, snarare än det faktum att hon ligger med slangar och kämpar för livet. Nej, jag förstår att det inte är så, men det är så det framstår.

Du frågar hur man kan avvärja sånt här. Vad föreslår du, nu när han är omhändertagen? Svaret är ju enkelt, att han låses in, endast då kan vi garantera att han inte gör samma sak igen mot någon annans dotter. Men så kommer ju inte ske, han kommer inte låsas in och det vet vi båda två.

Du har helt rätt att samhället misslyckats i det att han fått röra sig fritt trots varningssignalerna. Men det stärker ju bara argumentet ännu mer att han trots sin ålder borde låsas in.

Dig är jag egentligen helt överens med!
Jag anser också att han ska bakom lås och bom.
Och tack för att du förstår vad som givetvis gör mig mest upprörd av allt. Jag kanske inte var tydlig nog i mitt första inlägg, men jag anser att såna här svin saknar existensberättigande, men någonstans är det ett faktum att sådana här saker fortfarande sker och jag tycker väl att det är dit en diskussion bör leda; varför fortsätter sånt här att ske? Vad kan vi göra?
Personligen tänker jag att en del i det är att ta reda på varför sånt här händer är att se mönster, och något återkommande i såna här fall, är just att samhället tittat åt ett annat håll. Jag utgick från fallet Gabriel Fernandez när jag insåg att det kan röra sig om denna pojke. Men när jag ställde frågan gällde det inte bara den här pojken, utan även de förövare som ännu inte begått sina brott.

Och jag invände mig mot hur illa vissa i tråden faktiskt pratar om flickan, nu även hennes mamma och hur många hellre fokuserar på att spekulera härkomst och allt känns bara så absurt eftersom en liten liten del i vad vi kan göra, är ju att åtminstone visa familjen respekt.
Citera
2022-07-10, 03:39
Medlem
Citat:
Först och främst så vill jag säga att jag lider med de anhöriga och flickan. Mina tankar går till dem och jag önskar att allt går så bra det bara kan gå under dessa tragiska omständigheter.

Jag tror att det är fler än jag som känner med dem och som aldrig föreställt sig att skapa ett konto här eftersom FB är förknippat med människor som saknar hänsyn och empati. Och tyvärr kan detta ännu en gång bekräftas när folk samvetslöst gnuggar in det vidriga brottet med alltifrån att lägga skulden på offret till spekulationer som delvis är irrelevanta, men framförallt, verbalt grafiska på ett totalt onödigt sätt. Ännu en gång visar Flashbackfolket (dock inte alla) vad de går för!
Men det kanske är just därför som jag motvilligt kliver in med ett nyskapat konto – för att inte låta det faktiska brottet, och syftet att få klarhet med vad som hänt, överskuggas av rasism och hat, samt uppenbar ovisshet. Så om fler icke-medlemmar läser, kanske ni vill hoppa på tråden med mig och istället fylla den med relevant fakta eller bara något mer medmänskligt?

Med stor sannolikhet råkar jag även veta vem den misstänkte pojken är och etniciteten är ovidkommande! För OM det är han som även fler verkar syfta på, är det ett fruktansvärt brott I FLERA LED och där det som sagt inte har med kultur och ursprung att göra...utan istället har samhället (som bär ett stort ansvar) svikit, då hans omfattande problematik (vet ej diagnoser, men efter att ha träffat honom skulle jag definitivt säga någon form av utvecklingsstörning kombinerat med autism) bör vara tidigare känd hos flera instanser, och där det gång på annan kunnat konstateras att föräldrarna inte klarat av att ta fullt ansvar för pojken, vilket är förståeligt...
Så med det sagt borde ju åtgärder satts in för länge sedan, för såvitt jag vet, har man ju iallafall inte omplacerat honom. Har man kontaktat soc? If so, vad har soc gjort? Uppenbarligen inte tillräckligt! Och om inte soc varit inkopplade är det också ett stort jävla frågetecken till skolan som är skyldiga att rapportera.
Sedan med tanke på hans tidigare beteenden (känner ju bara till en bråkdel men han har även utsatt sig själv för stora risker) borde han haft en följeslagare med sig 24/7.

Den pojken har enligt en källa aldrig tidigare visat aggressivt beteende (däremot skadegörelse genom oaktsamhet, stöld och ett gränslöst intresse för flickor - det sistnämnda är rykten, men det andra ovannämnda är av egen erfarenhet) så jag tänker på varför det nu eskalerade till ett sådant våldsdåd. Vad kan det bero på?

Några tankar är att han kommit in i puberteten och inte vet hur han ska hantera de känslor och drifter som uppstår och ingen har funnits där för att vägleda en VÄLDIGT vilsen grabb,
en annan tanke är att han kan ha fått någon medicinsk behandling men som har gett biverkningar som utlöst aggressioner eller så har det bara gått för länge utan att han blivit sedd och beviljats insatser, trots sina uppenbara och omfattande behov, och där han blir sjukare och mer utstött av omvärlden till den dagen att det brister totalt och går ut över en liten oskyldig flicka.
Jag hoppas innerligt att han inte vistas på helt fri fot - någonsin igen.

OT: Oavsett, kan jag tillägga till er som är besatta av ursprung, att jag själv (och flera andra barn) blev utsatta för en utvecklingsstörd man som egentligen skulle haft tillsyn vid utevistelse, men pga resursbrist och oengagemang, fick han vandra fritt bland oss barn och göra vad han ville med oss i buskarna. Jag 6 år. Han 18, svensk och vägde över 100 kg. Ett av barnen blev totalt traumatiserat och aldrig sig lik, och flera familjer flydde orten. Sedan har även två andra vuxna män förgripit sig på mig - även de svenska! Detta trots att jag bodde i en av Sveriges mest invandrartäta förorter. Vad är oddsen, huh? Så ni som är så djävulst främlingsfientliga och ser ett kolossalt samband mellan dessa dåd och utländsk härkomst, vad för egna ERFARENHETER baseras det på?

Och för övrigt så är Moröbacke inte ett sånt rövhål som alla vill få det att framstå som. Det bor även fungerande människor där, människor som varken är det ena eller det andra. Även på de gator som benämns som sämre. Och många av de som tillhör boenden är människor som är i behov av extra stöd i vardagen eftersom deras kognitiva och fysiska färdigheter, av olika anledningar, är klart försämrade. Detta gör dem inte benägna till det som nu har skett.

Du nämner att du ”tror” att han inte blivit sedd och att skolan ska reagera, då undrar jag bara, VAD har man föräldrar till??
Det är främst deras ansvar att ta hand om och ombesörja att barnet mår bra.
Varför ser inte dom barnet och söker den hjälpen som han uppenbarligen behöver.
Som förälder kan man inte bara ge upp.
Man måste stå på sig tills man får hjälpen.

Varför har inte DU själv gjort en orosanmälan?

Jag skulle bli förvånad om du fortfarande är 6 år, Sverige ser inte längre ut som när du var liten.

Mitt råd till dig är att du går in och läser denna länk.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-fodda_H91183
Citera
2022-07-10, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Jag undrar varför du själv inte gjorde en orosanmälan när du såg problemen? Du har också ett ansvar.

Det är en befogad fråga och jag önskar att jag gjorde det, samtidigt som jag själv hade för lite information för att göra en anmälan. Jag tog kontakt med skola och föräldrar. Jag har som sagt träffat barnet en gång för flera år sedan och då rörde det sig inte om något i närheten av vad som skett. Och tyvärr verkar inte orosanmälningarna ha lett någonstans, vilket är en del av min frustration. Men pga all uppståndelse vill jag betona även här att felet ligger hos förövaren, men att vi (även jag) kanske behöver börja ta mer kollektivt ansvar när något inte verkar stå rätt till för att förebygga. Men som sagt, frustrationen ligger i att, även om vi gör det, kanske inte myndigheterna tar sitt. Jag hoppas innerligt att de gör de nu och inte släpper honom utan uppsikt, utan istället eftersträvar inlåsning.
Citera
2022-07-10, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytsmygaren
Du nämner att du ”tror” att han inte blivit sedd och att skolan ska reagera, då undrar jag bara, VAD har man föräldrar till??
Det är främst deras ansvar att ta hand om och ombesörja att barnet mår bra.
Varför ser inte dom barnet och söker den hjälpen som han uppenbarligen behöver.
Som förälder kan man inte bara ge upp.
Man måste stå på sig tills man får hjälpen.

Varför har inte DU själv gjort en orosanmälan?

Jag skulle bli förvånad om du fortfarande är 6 år, Sverige ser inte längre ut som när du var liten.

Mitt råd till dig är att du går in och läser denna länk.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-fodda_H91183

Föräldrarna har ju givetvis det yttersta ansvaret men uppenbarligen klarade de inte av att ta det, vilket verkar ha framkommit till myndigheterna och det är väl då deras uppgift att plocka ungen eller ge extra stöd i hemmet och skolan. Och vem vet - de kanske har stångat sig blodiga för att få den hjälp som behövdes? Här kan vi återigen bara spekulera och jag vill betona att det inte är säkert att det är denna grabb, men baserat på en del i tråden och lite annan information, drar jag den slutsatsen. Det känns rimligt och skulle det visa sig att den jag har i åtanke är oskyldig kommer jag fortast möjligt kontakta Skellefteå kommun för en utförlig anmälan.

Nej, jag är inte längre sex år gammal, men jag vet förstås även de som blivit utsatta i nutid. Jag är ganska säker på att all statistik gällande t.ex. pedofili pekar mot att en anhörig är överrepresenterad som GM. Med det sagt kan vilka som helst drabbas.

Jag ska ändå ta till mig din information och läsa på.
Citera
2022-07-10, 03:54
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Föräldrarna har ju givetvis det yttersta ansvaret men uppenbarligen klarade de inte av att ta det, vilket verkar ha framkommit till myndigheterna och det är väl då deras uppgift att plocka ungen eller ge extra stöd i hemmet och skolan. Och vem vet - de kanske har stångat sig blodiga för att få den hjälp som behövdes? Här kan vi återigen bara spekulera och jag vill betona att det inte är säkert att det är denna grabb, men baserat på en del i tråden och lite annan information, drar jag den slutsatsen. Det känns rimligt och skulle det visa sig att den jag har i åtanke är oskyldig kommer jag fortast möjligt kontakta Skellefteå kommun för en utförlig anmälan.

Nej, jag är inte längre sex år gammal, men jag vet förstås även de som blivit utsatta i nutid. Jag är ganska säker på att all statistik gällande t.ex. pedofili pekar mot att en anhörig är överrepresenterad som GM. Med det sagt kan vilka som helst drabbas.

Jag ska ändå ta till mig din information och läsa på.

Tack för allt du berättat och delat med dig.

Jag beklagar det du blivit utsatt för.
Senast redigerad av smokeonthewater 2022-07-10 kl. 04:01.
Citera
2022-07-10, 04:05
Medlem
Så som det här barnet ser ut i sjukhussängen så tycker jag att vi kan sluta fokusera på fel saker så som etnicitet. Det hon varit utsatt för är lika fel, vem som än gjort det. Att ens kunna utsätta ett barn för något sådant, det finns inget friskt i den personen!
Citera
2022-07-10, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av considering
Så som det här barnet ser ut i sjukhussängen så tycker jag att vi kan sluta fokusera på fel saker så som etnicitet. Det hon varit utsatt för är lika fel, vem som än gjort det. Att ens kunna utsätta ett barn för något sådant, det finns inget friskt i den personen!

Det är inga spekulationer. GM är afrikan.
Citera
2022-07-10, 04:10
Medlem
Citat:
Det är en befogad fråga och jag önskar att jag gjorde det, samtidigt som jag själv hade för lite information för att göra en anmälan. Jag tog kontakt med skola och föräldrar. Jag har som sagt träffat barnet en gång för flera år sedan och då rörde det sig inte om något i närheten av vad som skett. Och tyvärr verkar inte orosanmälningarna ha lett någonstans, vilket är en del av min frustration. Men pga all uppståndelse vill jag betona även här att felet ligger hos förövaren, men att vi (även jag) kanske behöver börja ta mer kollektivt ansvar när något inte verkar stå rätt till för att förebygga. Men som sagt, frustrationen ligger i att, även om vi gör det, kanske inte myndigheterna tar sitt. Jag hoppas innerligt att de gör de nu och inte släpper honom utan uppsikt, utan istället eftersträvar inlåsning.
Det svaret respekterar jag. Fler måste agera på konstigheter.
Citera
2022-07-10, 04:12
Medlem
Personen som gjort detta ska inte få vara ute i samhället. Är det en invandrare ska han utvisas och sitta i ett värre fängelse än Sverige .
Är det en svensk medborgare ska han sitta i fängelse hela livet.
Alla tankar går åt offret och hennes anhöriga ❤️
Citera
2022-07-10, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Det är inga spekulationer. GM är afrikan.

Ja det är han säkert, men det behöver inte fortsätta vara en diskussion då ni redan kommit fram till svaret. Just nu finns det viktigare saker att fokusera på, vi får alla hålla hoppet uppe för att flickan klarar sig.
Citera
2022-07-10, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iminlilahelikopter
Kan du dela med dig av inlägget här, du behöver inte nämna namn eller så

Kanske finns postat på flera ställen, men på instagram skriver bo’s mamma att hon kommer vara fortsatt nedsövd till måndag och att det är en lång väntan.
Ett tidigare inlägg berättar att flickan för tre dagar sen skulle ha sin sista dag på fritids innan det var dags för riktigt sommarlov
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in