2022-07-09, 23:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Lite mer här om nämnda överfallet vid tunneln.

https://norran.se/nyheter/skelleftea...gligt/lz2k8zql

Sist i artikeln står det om överfallet där en ung person är GM.

I övrigt verkar artikeln handla om någon annan förövare, som har körkort. "När mannen upptäcks av kvinnan så åker han därifrån med bilen."
Citera
2022-07-09, 23:27
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
ja, men helt meningslös kommentar, såhär ser vårt samhälle ut idag o det lär inte Sk nån förbättring, snarare tvärtom.

Istället skriv nåt meningsfullt, en idé, spontant exempel Skellefteå Kommun delar ut överfallslarm (120 dbl) till alla tjejer …. blabla

det finns LVU? barnets egna beteende räcker för LVU. om artikeln handlar om samma neger kunde det här förebyggts.
Citera
2022-07-09, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det finns LVU? barnets egna beteende räcker för LVU. om artikeln handlar om samma neger kunde det här förebyggts.
Ja men vad ska vi göra? Luska fram vilka personer inom kommun socialförvaltning som är ansvariga för att han gått lös, och lyncha dom på guldtorget?

Z
Citera
2022-07-09, 23:33
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues

Skrämmande att tänka att så många offer kunde besparats sitt lidande och sina öden. Det här är ju snarare regel än undantag numera, särskilt vad gäller unga gärningsmän. De lär sig aldrig, det är många politiker, socialsekreterare, läkare och psykologer, nämndemän och domare som har blod på sina händer, de tillåter detta gång på gång och upprepar samma jävla misstag varje gång.
Citera
2022-07-09, 23:43
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Och det skulle tala för att våldet är just sexuellt? Tror inte att det finns några belägg för att den teorin stämmer. Men även om det är så - de allra flesta svarta utövar ju inte den här typen av våld mot flickor, så uppenbart krävs det ju ”något mer”, som antagligen väger tyngre. Typ NPF, taskig uppväxt, låg intelligens - och detta måste ju inte nödvändigtvis utmynna i sexuellt våld (eller förstås våld öht).

Vad vill du framhålla eller invända mot (?) med påpekandet, att "de allra flesta X utöver inte den här typen av våld mot flickor"? Det är förvisso ett korrekt konstaterande för all slags brottslighet och alla populationer. Det finns (så vitt jag vet) ingen population, där alla eller en majoritet brukar våld. Men trots det, så varierar ju brottsligheten starkt mellan olika populationer.
Citera
2022-07-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Skrämmande att tänka att så många offer kunde besparats sitt lidande och sina öden. Det här är ju snarare regel än undantag numera, särskilt vad gäller unga gärningsmän. De lär sig aldrig, det är många politiker, socialsekreterare, läkare och psykologer, nämndemän och domare som har blod på sina händer, de tillåter detta gång på gång och upprepar samma jävla misstag varje gång.

Om du vill ha andra möjligheter så måste lagar ändras, vilket kräver vilja hos de som röstar att isf välja representation som lägger fram sådana lagförslag. Domare kan inte döma en 14-åring till fängelse, det är inte möjligt med de lagar vi har. Psykologer har inget som helst inflytande över vilka straff någon får, ej heller socialsekreterare osv.

Eftersom jag arbetar inom ett fält där lagar kring "psykiskt skadade personer" är en del av vardagen så kan jag med stor säkerhet säga att det inte finns (än så länge) något politiskt förslag att tex sänka straffmyndighet till tex 12 år, eller införa någon sorts fängelser för barn. Det går heller enligt lagen inte att utvisa barn som är svenska medborgare. Vi har inget sådant stöd i lagen överhuvudtaget.
Citera
2022-07-09, 23:53
Medlem
Var kommer uppgifterna ifrån att det är en somsalineger som kukatloss ifrån?
Citera
2022-07-09, 23:59
Medlem
Jonah37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag som är gammal- men jag har ett svagt minne att en ung tjej på kanske 12-14 år blev mördad av en kille i Halland/Skåne för en massa år sedan. Killen vart rätt så kall o tröstade tjejens vänner mm. Sedan åkte han dit på att sten han använt o slagit i huvudet på tjejen hittades o hans DNA gick att finna på den. Denna person har jag för mig vart under 15 år men ansågs så farlig (mordet vart ett rent lust mord) att han sin ålder till trots låstes in på någon klinik. Minns någon detta? O vad hände med denna gosse som idag måste vara en vuxen man i medelåldern?

Undrar om inte detta fall var i Höganäs, i slutet av 90-talet.
Citera
2022-07-10, 00:02
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Ja men vad ska vi göra? Luska fram vilka personer inom kommun socialförvaltning som är ansvariga för att han gått lös, och lyncha dom på guldtorget?

Z
Lite så är det.
LVU innebär på intet vis någon som helst garanti för att barnet mår bättre o över tid blir en reko människa.

Konkreta exempel är tex alla de omyndiga som huseras på SiS anstalter ('ungdomsfängelse') som innan dess bollats fram o tillbaka över hela riket på olika HVB hem enligt LVU.
Finns sevärd svensk dokumentär på SVT om SIS, dessa anstalters klienter samt hur illa de farit.

I den bästa av världar bör HVB, DBT, behandlingshem öht enligt våra tvångsvårdslagar LVU, LPT o tex LVM undvikas pga av de miljöerna som redan sköra personer hamnar i där det vistas etter värre 'kamrater' så att säga.

Fosterfamilj näst efter Familjehem, är IMO o enligt mina upplevelser, bättre.
(Tills dess att föräldrarna kan ta hand om barnen oavsett om det beror på sjukdom, okunskap, tillfällig svacka i livssituation eller exvis utbrändhet föranledd av konstant oroande o sömnlöshet pga barnets leva loppan)
Citera
2022-07-10, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Utgången rubrik: Morö backe Skellefteå

Ny rubrik: Flicka hittad naken i skogen på Morö backe i Skellefteå (2022-07-07)

/Mod

Var finns källa på mitt fetade ? (naken)
OM denna inte finns så borde Rubrik ändras.
Citera
2022-07-10, 00:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Var finns källa på mitt fetade ? (naken)
OM denna inte finns så borde Rubrik ändras.

TS har fått den informationen från dem, som hittade flickan.

(FB) Flicka hittad naken i skogen på Morö backe i Skellefteå (2022-07-07)
Citera
2022-07-10, 00:10
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
Om du vill ha andra möjligheter så måste lagar ändras, vilket kräver vilja hos de som röstar att isf välja representation som lägger fram sådana lagförslag. Domare kan inte döma en 14-åring till fängelse, det är inte möjligt med de lagar vi har. Psykologer har inget som helst inflytande över vilka straff någon får, ej heller socialsekreterare osv.

Eftersom jag arbetar inom ett fält där lagar kring "psykiskt skadade personer" är en del av vardagen så kan jag med stor säkerhet säga att det inte finns (än så länge) något politiskt förslag att tex sänka straffmyndighet till tex 12 år, eller införa någon sorts fängelser för barn. Det går heller enligt lagen inte att utvisa barn som är svenska medborgare. Vi har inget sådant stöd i lagen överhuvudtaget.

Eftersom lagen inte tillåter fängelse för barn, så är det socialtjänsten som fortsatt misslyckas på olika sätt samt andra utredningar som potentiellt borde kunna innebära andra åtgärder för att minimera riskerna. Och ja, en lagändring måste klubbas igenom.

Kan engelsmännen slänga in två 10-åriga sadister i fängelse för att ha tortyrmördat en 2-åring kan väl andra det också? Man måste kunna anpassa sig, samhället förändras, riskbedömning, brott blir råare, nya omständigheter osv. Hur länge ska svenskarna leva kvar i sitt sinnesrubbade daltartillstånd innan de inser att världen förändras och det uppenbarligen inte fungerar?

Det viktigaste är inte minderåriga gärningsmäns rättigheter och deras rätt att röra sig fritt, det viktigaste är allmänhetens säkerhet och att skydda andra minderåriga i det här fallet. Det är en vågskål, vad väger tyngst? Det är det enda som räknas. Och det förstod engelsmännen.

Han har redan bevisat vilken typ av människa han är, vad han är kapabel till och att han rent principiellt inte förtjänar att röra sig fritt i samhället bland andra människor. Priset för hans frihet är alldeles för högt, därav borde han låsas in, och förhoppningsvis blir det möjligt framöver.

Att vi inte kan stämmer inte. Kan man hitta kryphål och tvinga fram lagändringar för 9000 afghaner över en natt borde man kunna hantera andra frågor på samma sätt. Det är bara det att de inte vill.
Senast redigerad av -DaRude- 2022-07-10 kl. 00:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in