Citat:
Om barnet som ej är fyllda 15 uppvisar tendenser att vara våldsam eller ha ett våldsamt beteende eller komma från ett SiS, kan socialtjänsten åter placera barnet på ett SiS. LVU paragraf 2, omhändertagen pga destruktivt eget beteende tror jag väger in här.
Är själv i branschen, hade en flicka en kort period boendes på det Hvb jag jobbar på. Hon fick en chans att slippa SiS.
Det slutade med några slängda rasistkort, misshandel av några personal, några andra skrämda i huset boende och polistransport till annat SiS efter några veckor.
Så mycket var den chansen värd enligt henne.
Är själv i branschen, hade en flicka en kort period boendes på det Hvb jag jobbar på. Hon fick en chans att slippa SiS.
Det slutade med några slängda rasistkort, misshandel av några personal, några andra skrämda i huset boende och polistransport till annat SiS efter några veckor.
Så mycket var den chansen värd enligt henne.
Tidigare i tråden så har långa utläggningar gjorts gällande LVU och LSS (av personer som kan betydligt mycket mer än jag) och summa summarum har varit att lagarna är skrivna på sådant sätt att man endast kan omhänderta barn som utsätts för fara eller utsätter sig själv för fara, inte barn som är en fara för andra än denne själv.
Det är extremt kortfattat och de ursprungliga inläggen var väldigt långa och förklarande och refererade direkt till olika lagtexter osv. Finns att hitta längre bak i tråden.
Menar du att det inte stämmer och att det finns lagstöd för att omhänderta barn som inte själva riskerar att fara illa men som däremot är fara för andra? OM så är fallet så borde ju detta gjorts i detta fall redan vid första eller åtminstone andra incidenten av våld. OM så INTE är fallet så borde lagen verkligen ses över då det i så fall är ett stort problem att barn som utgör risk för våldsbrott inte kan hanteras på lämpligt sett - vilket får konsekvenser som detta fall.