2022-07-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allics
Om barnet som ej är fyllda 15 uppvisar tendenser att vara våldsam eller ha ett våldsamt beteende eller komma från ett SiS, kan socialtjänsten åter placera barnet på ett SiS. LVU paragraf 2, omhändertagen pga destruktivt eget beteende tror jag väger in här.

Är själv i branschen, hade en flicka en kort period boendes på det Hvb jag jobbar på. Hon fick en chans att slippa SiS.
Det slutade med några slängda rasistkort, misshandel av några personal, några andra skrämda i huset boende och polistransport till annat SiS efter några veckor.
Så mycket var den chansen värd enligt henne.

Tidigare i tråden så har långa utläggningar gjorts gällande LVU och LSS (av personer som kan betydligt mycket mer än jag) och summa summarum har varit att lagarna är skrivna på sådant sätt att man endast kan omhänderta barn som utsätts för fara eller utsätter sig själv för fara, inte barn som är en fara för andra än denne själv.

Det är extremt kortfattat och de ursprungliga inläggen var väldigt långa och förklarande och refererade direkt till olika lagtexter osv. Finns att hitta längre bak i tråden.

Menar du att det inte stämmer och att det finns lagstöd för att omhänderta barn som inte själva riskerar att fara illa men som däremot är fara för andra? OM så är fallet så borde ju detta gjorts i detta fall redan vid första eller åtminstone andra incidenten av våld. OM så INTE är fallet så borde lagen verkligen ses över då det i så fall är ett stort problem att barn som utgör risk för våldsbrott inte kan hanteras på lämpligt sett - vilket får konsekvenser som detta fall.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlar13
Det finns en lag "Lagen om unga lagöverträdare" LUL. Jag ska skriva till Justitieombudsmannen om detta.

Ja, gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Om det är tomt, tyst och släkt i bostaden sedan ett par dagar tillbaka, och det normala förfarandet i sådana här fall är att flytta familjen (och minderårig GM) så är det ett rimligt antagande.

MGM och hans mamma, syskon kan ju ha flyttats till olika platser. De är troligtsvis inte tillsammans.

Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Precis! Det är tajmingen och att överhuvudtaget tänka på pengar. Nån skrev att det var till present till flickan. Utgår från att alla går igång på att jag tar upp detta, men man brukar ha överfallsförsäkring i hemförsäkringen och de allra flesta har olycksfallsförsäkring. Dessa faller ut oavsett eventuellt skadestånd från gärningsaset. Om flickan överlever kommer pengarna räcka till vilka presenter som helst.

Jag håller helt med dig. Men kanske ville mostern att flickan skulle åka Lamborghini.....när hon tillfrisknat.

Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det går att göra en relativt säker åldersbedömning av en 15-årig pojke. Enligt "Om magnetkamera vid
bedömning av ålder: En studie av validiteten i radiologisk undersöknin" så "konstateras att om tillväxtzonerna i handled och/eller knäled är slutna så är pojken 15 år eller äldre."

Brosk-sekvens av knä- och handled
Dock kan följande åldrar avgöras med 95 % säkerhet: "Om både tillväxtzonerna är slutna är pojkar/män >15 år; "

Således, en fysiologisk ålderbedömning går att göra huruvida han är 15 år eller under. Däremot kan det vara osäkrare att göra en radiologisk bedömning huruvida han år 18, d.v.s. vuxen.

Nej, det gör det inte! Kanske om det skiljer en 50 år. Magnetkamera....den lyser väl igenom inälvor/mjukdelar, inte skelett.

Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Av alla liknande våldshandlingar som skett de senaste åren: finns det något exempel där GM blivit tagen av daga? Tror inte att det kommer hända

Finns ett fall i Göteborgstrakten, men BO var vuxen, blev mördad. Efter avtjänat fängelsestraff och utsläppt "försvann" GM och hittades sedan styckad i resväskor på havets botten.

Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Utredningen skrev jag ju.

Vilken utredning, den polisiära eller medicinska?
Citera
Medlem
Samnytt har lagt mer information om monstret och dennes familj.
https://samnytt.se/fick-permanent-up...RTHfVfgwKUMp0U

Pojken är från Etiopien, vilket också är hembörd för en rad etniska grupper, varav många är muslimer. Tydligen fick pojken PUT EN VECKA INNAN ATTACKEN, d.v.s. den 30:e juni.

Familjen anlände sommaren 2017 från Etiopien med även en annan pojke och en flicka. Således, tre barn och modern får ett tre årigt tillfälligt uppehållstillstånd, förutom fadern. När ansökan är beviljad så nedfaller ett barn till, varvid de nu är fyra ungar och ett femte barn i maj i år. Familjen verkar således göka permanent för att skapa en koppling i Sverige där flera barn utgör parasitankar så att familjen blir omöjliga att utvisa.

I Skellefteå ÄR man skeptiska till att han verkligen är 13 år. De tror att han är straffmyndig och egentligen borde ha frihetsberövats. Föräldrar i Skellefteå misstänker att Sossarna kommer att lägga locket på inför valet så att monsterungen får förgripa sig på fler offer.
Citera
2022-07-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, gör det.

Nej, det gör det inte! Kanske om det skiljer en 50 år. Magnetkamera....den lyser väl igenom inälvor/mjukdelar, inte skelett.

Är du dum på riktigt. Det är en utredning gjorde för Socialstyrelsen och DET ÄR DERAS SLUTSATS.

Det går att göra en relativt säker åldersbedömning av en 15-årig pojke. Enligt "Om magnetkamera vid
bedömning av ålder: En studie av validiteten i radiologisk undersöknin" så "konstateras att om tillväxtzonerna i handled och/eller knäled är slutna så är pojken 15 år eller äldre."

Brosk-sekvens av knä- och handled
Dock kan följande åldrar avgöras med 95 % säkerhet: "Om både tillväxtzonerna är slutna är pojkar/män >15 år; "

Således, en fysiologisk ålderbedömning går att göra huruvida han är 15 år eller under. Däremot kan det vara osäkrare att göra en radiologisk bedömning huruvida han år 18, d.v.s. vuxen.
Citera
2022-07-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det finns visst lagstöd!

Socialtjänstlagen är väl en "ramlag", en nationell lag, som gäller över hela landet. Men sedan finns det då SKR, Statens Kommuner och Regioner, (där psykiatrisamordnaden mördades i Almedalen, Gotland för någon vecka sedan) som har egna kommunallagar och FÖRORDNINGAR. dessa "kommunala "förordningar" verkar i vissa kommuner bli ställda över den nationella lagen, oftast p g a att spara pengar genom att neka dem hjälp, stöd och insatser som de faktiskt har rätt till!!

Så, ja, det mesta inom Socialtjänsten är numera upp till batikhäxornas m.fl. personliga godtycke, och de "sociala utredningar som görs om barn och andra hjälpbehövande är ofta fyllda av rent skvaller och okunskap!

Nej, det finns yngre diagnosbarn som visar onormalt intresse för sex lågt ner i åldern, ex olämpligt tafsande på okända och även kända.

Nej, det tror jag inte, det blir mycket svårare för ens hjärna när en person/barn är mycket storväxt men hjärnan/mental utveckling är mycket yngre......
Källa på detta? Jag viker mig naturligtvis för vetenskap och beprövad erfarenhet.
Citera
2022-07-12, 16:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det finns olika bud i tråden, om socialtjänsten kan tvångsomhänderta någon ej fyllda 15 år, som INTE är en fara för sig själv - utan *enbart* är farlig för andra. Vad har du för uppfattning om det?

Borde inte en som allvarligt provocerar andra vara lika farlig för sin egen hälsa och utveckling som en unge som exempelvis knarkar eller prostituerar sig?

Alla som barnet attackerar och provocerar kan ju inte givet vara pacifister tänker jag.
Citera
2022-07-12, 16:35
Medlem
Citat:
Pojken är från Etiopien, vilket också är hembörd för en rad etniska grupper, varav många är muslimer.
Jaha, det är att skylla på islam igen. Lite märkligt då muslimer är i minoritet i Etiopien. 31% mot 67% kristna. Samnytt trycker på samma gamla knappar och idioterna sväljer betet.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är "en fruktansvärd och förkastlig människosyn" att tillskynda en invandringspolitik, som har dessa konsekvenser. Är det verkligen så obegripligt för dig, att normala människor inte tillstyrker en import av våldbrottslingar?
Han var väl inte mer än 6-8 år när han kom till Sverige, och inte någon våldsbrottsling, utan ett utvecklingsstört barn. Ingen med en sund människosyn hade förvägrat honom och hans mamma uppehållstillstånd.

Du anser, att det är "sund människosyn" att påföra befolkningen en grotesk brottslighet.

Citat:
Om du sedan anser att hans ursprungsland eller pigmentering har något med hans intellektuella funktionsnedsättning, och utvecklande av våldsamt och sexuellt utåtagerande att göra så är du enbart en dum jävla rasist.

Det är enbart du och likasinnade, som spekulerar om "hans ursprungsland eller pigmentering har något med hans intellektuella funktionsnedsättning" att göra. Däremot har det framhållits i tråden, att inavel ökar risken för efterblivenhet.

Citat:
Det säger en hel del om dig som väljer att använda den här fruktansvärda händelsen som ett politiskt bollträ, och är dessutom djupt respektlöst mot den drabbade flickan och hennes anhöriga. Det säger också en hel del om desperationen hos rasisterna ute i stugor, kontor och den politiska sfären, för maken till osmakligt populistdrev har jag sällan skådat. Nytt bottenrekord i vidrighet.

Det är djupt respektlöst av dig och likasinnade, att betrakta flickan som någon, som ni självklart kan offra för att förverkliga er s.k. människosyn.
Citera
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Nej. Den enda anledningen att folk skriver som de gör är för att de hatar negrer, och i synnerhet negrer som befinner sig i Sverige. De hatar negrer så till den milda grad att det faktum att killen både är minderårig och utvecklingsstörd bortses från. Det är en fruktansvärd och förkastlig människosyn som vädras i den här tråden i bortåt 300 sidor. Med det sagt menar jag inte att övergreppet inte är horribelt, för det är det.

Killarna som torterade ihjäl det mindre barnet i England var såvitt jag vet inte utvecklingsstörda. Ej heller fick de utstå grundlösa rasistiska påhopp i floder, ty de var vita.
I det fallet så var det med all rätt stora rubriker och dom blev kallade monster med stora bokstäver. Om jag inte minns fel så visades bilder på asen också.
I det här landet så tystas det ner bara för att det är en svart som har gjort det. För jävligt
Citera
2022-07-12, 16:38
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Borde inte en som allvarligt provocerar andra vara lika farlig för sin egen hälsa och utveckling som en unge som exempelvis knarkar eller prostituerar sig?

Alla som barnet attackerar och provocerar kan ju inte givet vara pacifister tänker jag.

Jag ställde precis den frågan tidigare i tråden och fick svar, att då fick man tänja på lagstiftningen.

(FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Citera
2022-07-12, 16:39
Medlem
Citat:
Samnytt har lagt mer information om monstret och dennes familj.
https://samnytt.se/fick-permanent-up...RTHfVfgwKUMp0U

Pojken är från Etiopien, vilket också är hembörd för en rad etniska grupper, varav många är muslimer. Tydligen fick pojken PUT EN VECKA INNAN ATTACKEN, d.v.s. den 30:e juni.

Familjen anlände sommaren 2017 från Etiopien med även en annan pojke och en flicka. Således, tre barn och modern får ett tre årigt tillfälligt uppehållstillstånd, förutom fadern. När ansökan är beviljad så nedfaller ett barn till, varvid de nu är fyra ungar och ett femte barn i maj i år. Familjen verkar således göka permanent för att skapa en koppling i Sverige där flera barn utgör parasitankar så att familjen blir omöjliga att utvisa.

I Skellefteå ÄR man skeptiska till att han verkligen är 13 år. De tror att han är straffmyndig och egentligen borde ha frihetsberövats. Föräldrar i Skellefteå misstänker att Sossarna kommer att lägga locket på inför valet så att monsterungen får förgripa sig på fler offer.

Tack för det första inlägget på länge som först tråden framåt. Känns som att de namn på föräldrar som florerat tidigare kan avskrivas nu då i och med den nya tidslinjen? Men att uppgifterna om att pappan har PUT i Italien kan bekräftas.

Sånt sjukt misslyckande att MGM får PUT efter minst två incidenter av våld mot kvinnor. Vägs sådant inte in när personen inte är straffmyndig? Förstår att inte vara straffmyndig innebär att man inte kan få straff för brott - men Innebär det även att man inte kan nekas belöningar som PUT?
Citera
2022-07-12, 16:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Du månar alltså om förövaren (som ev. är ca 20 år gammal)? Stackars negermonster, han kan ju bli skadad när han skadar andra.

Jag kan lugna dig, en så störd person ger sig bara på svaga offer som han tror att han kan "ta". Vilket han kunde, i fallet med den lilla flickan. Och det gäller för de flesta förövare, så du behöver inte ligga sömnlös i natt och grubbla på om Niklas Hagamannen eller Akilov har det bra eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in