2022-07-10, 23:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han är inte straffmyndig. Begår man brott innan man är straffmyndig, dvs 15 år, får man inget straff. Det man kan göra är t ex att ha honom på nåt slags boende under bevakning.

Att inte straffa barn är inte unikt för Sverige. I Polen är man inte straffmyndig förrän man är 17 år. I Belgien, Luxemburg och Portugal 16 år. 15 år gäller i Sverige, Finland, Island, Danmark och Tjeckien.

England 10 år

Irland 12 år

Nederländerna 12 år

Österrike 14 år

En sänkning av straffmyndighetsåldern i Sverige till 10 år vore bra - inte minst för att försvåra för kriminella gäng att använda sig av unga sprigpojkar. Tyvärr tror jag knappast att det blir så.. trots att brottsligheten har helt förändrats.

Det aktuella fallet visar hur olämpligt det är med en straffmyndighetsålder på 15 år. Den här brutale yngligen har kunnat begå övergrepp efter övergrepp utan något resolut myndighetsingripande.
Senast redigerad av Meiji 2022-07-10 kl. 23:51.
Citera
2022-07-10, 23:46
Medlem
Gamebreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
Nej, det är inte så det fungerar riktigt.

Tack för att du orkar sprida kunskap, genuint menat.
Citera
2022-07-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamebred
Kan köpa vad du skriver, men håller soc ansvariga rent personligen. Här borde soc lägga korten på bordet, förklara beslutsgången och redovisa när och hur monstret blev utredd. Känns spontant som det inte har blivit någon riktig utredning kring honom - men det är ju bara min känsla.

Hur som, ärendet borde redovisas och det kvickt! Istället lär det bli en tystnadens borg antar jag - och i det läget borde det fan stå en armé med facklor och högafflar utanför.

Trist att avstånden är som de är i Norrland, annars hade man önskat en stor manifestation.

Jag vet såklart inte hur det kommer att hanteras, det enda jag kan gissa mig till baserat på andra situationer är att det blir en utredning gjort utifrån kring hanteringen. Det BORDE åtminstone bli resultatet om det som det sägs i tråden varit känt av myndigheter att den här personen kunde utgöra en fara för andra.
Citera
2022-07-10, 23:48
Medlem
Det här är nog ett av de värst avskyvärda brott jag läst om. Tortyren på kyrkogården i Solna bleknar nästan i jämförelse mot vad detta stackars barn som nu kämpar för sitt liv går igenom. Vi har inte bara importerat människor som inte ska vara här utan även en ondska som inte går att beskriva i ord här, det gör verkligen ont i hjärtat att läsa i tråden.

Trodde inte att jag skulle bli så här illa berörd, men känner verkligen sympati med de anhöriga i detta fall. Det känns som det finns oerhörda brister i det sociala skyddsnätverket i Skellefteå i och med att man visste om vad han gjort tidigare och kanske kunde ha förhindrat att detta kunde ske.
Citera
2022-07-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamebred
Tack för att du orkar sprida kunskap, genuint menat.

Tackar
Citera
2022-07-10, 23:49
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
England 10 år

Irland 12 år

Nederländerna 12 år

Österrike 14 år

En sänkning av straffmyndighetsåldern i Sverige till 10 år vore bra - inte minst för att försvåra för kriminella gäng att använda sig av unga sprigpojkar. Tyvärr tror jag knappast att det blir så.

Ja med tanke på att invällares ålder sällan stämmer så vore det kanske nödvändigt. En pojke som sägs vara 14 kan vara 16 - 17 i många fall
Citera
2022-07-10, 23:49
Medlem
Yepsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazook
https://imgur.com/a/DNFiAMS

Tack!🙏
Ser ut som att halsen är skadad så någon form av strypning är absolut inte uteslutet från vad jag kan se. Stackar lilla hjärtat!
Citera
2022-07-10, 23:54
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han är inte straffmyndig. Begår man brott innan man är straffmyndig, dvs 15 år, får man inget straff. Det man kan göra är t ex att ha honom på nåt slags boende under bevakning.

Att inte straffa barn är inte unikt för Sverige. I Polen är man inte straffmyndig förrän man är 17 år. I Belgien, Luxemburg och Portugal 16 år. 15 år gäller i Sverige, Finland, Island, Danmark och Tjeckien.

sanning med modifikation. många länder har juvenile correctional proceedings där rättslig prövning sker men inte leder till vanligt "vuxen" fängelse utan ungdomsfängelse. i polen från 13 år, t.ex.
Citera
2022-07-10, 23:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
Nej, det är inte så det fungerar riktigt. Socialtjänsten kan komma med diverse utlåtanden och bestämma om en person över 15 döms till påföljd för ett brott. Men om det som i detta fall är någon under 15 så gäller följande:

"I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan ska vårdnadshavaren ansvara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas. I vårdnadshavarens ansvar kan bland annat ingå att se till att barnet får insatser som han eller hon behöver från t.ex. socialtjänsten eller
hälso- och sjukvården."

Det är med andra ord inget som socialtjänsten kan TVINGA fram lagligt.
Det enda andra alternativet är som sagt ett utlåtande från psykiatrin/BUP eller liknande att ett barn är "För farligt" att ha ute i samhället.

Vad kan göras, när det finns ett "utlåtande från psykiatrin/BUP eller liknande att ett barn är "För farligt" att ha ute i samhället"?
Citera
2022-07-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jag pratar inte om en sexuell relation. Så det har aldrig hänt föräldrar att deras barn har börja umgås med någon som varit på besök hos familjen eller någon som familjen besökt? Det kan också räcka med att MGM bara fått syn på BO i ett sådant sammanhang.

Fast du har ju gjort det tidigare, sluta bara skriva du är ju uppenbart helt sär.

Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Är det mammas och pappas lilla flicka med pirr mellan benen som involverat sig med en utlänning i samma ålder? Sedan ville han penetrera, men hon ville inte? Låter osannolikt att det är ett slumpmässigt överfall. Offer och förövare känner nog varandra sedan tidigare.
Citera
2022-07-10, 23:59
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
sanning med modifikation. många länder har juvenile correctional proceedings där rättslig prövning sker men inte leder till vanligt "vuxen" fängelse utan ungdomsfängelse. i polen från 13 år, t.ex.

Skulle väl kunna vara en poäng även i Sverige, åtminstone när det gäller så pass allvarliga brott som detta. Att man inte låser in 13-åringar i vuxenfängelse är förståeligt men samtidigt behövs det kanske något mellanting mellan det och enbart överlämnande till de sociala myndigheterna.
Citera
2022-07-11, 00:00
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Är det konstaterat att MGM är en neger?
Finns det någon bild på den importerade negern?

Stackars flicka, jag blir innerligt berörd av bilden där hon ligger nedsövd. Föräldrar måste ha bättre koll på sina barn och deras förehavanden.

Det här fallet kommer jag följa med intresse. Jag vill dock gärna se ett foto på den utvecklingsstörda negern.

/ Leif.Jennekvist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in