Citat:
Ursprungligen postat av
MissDecibella
Var det inte så att soc/skola/polis inte fick lov att kontakta varandra, och detta pga hans då låga ålder, sekretess osv (dvs felaktigt utpekad som minderårig)?
Och att han därför kunnat gå under radarn så pass länge som han gjort?
I tidigare artiklar har ju socialförvaltningen hävdat att dom skött detta korrekt, ingen har felat, att allt skötts enligt gällande lagar och regler osv.
Är inte alls insatt i hur regelverket fungerar, men visst var det så?
Ja, sekretess gäller mellan myndigheterna. Den kan upphävas med föräldrarnas tillstånd.
Skolan har anmälningsplikt gentemot socialtjänsten. Men man kan väl anta att skolan inte skickat någon orosanmälan till soc efter han antastade andra elever på skoltid, eftersom soc påstår sig inte gjort några fel. Det säger dom väl iof alltid.
Förra sommaren fick soc in en polisutredning där A*ushi pekades ut som gm för att allvarligt brott. Oavsett tidigare förseelser så fick här soc info om att en pojke gjort sig skyldig till att ha försökt slita ner en kvinna på marken medans han höll sin andra hand innanför sina byxor. Detta är inget pojkstreck eller något man kan se mellan fingrarna med bara för att han har en funktionsnedsättning enligt min mening.
Jag har ingen aning om hur soc utredning såg ut och vilka ev åtgärder som vidtogs. Kan bara konstatera att inga större förändringar gjordes. När hans kanske enda trygga punkt (skolan) slutade för sommaren slog bomben ner. Förra året när skolan slutade slog en mindre bomb ner.
Om man hade gjort en ordentlig utredning om pojken är jag säker på att man redan förra året upptäckt att han lider av minst 1 allvarliga störning.