2022-10-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det som åldersbestämningen kom fram till (både med tänder och knäledsröntgen) var att han snarare är över 15 år men under 18 år.

Att man valt att tro på att han är 15 år grundar sig nog mycket på en samlad bedömning av föräldrarnas tidiga uppgifter om hans ålder (som jag tror är ren lögn från början till slut) samt att han även hamnar i det åldersspannet i undersökningen.

Men jag håller med att han framstår som äldre än 15 år. Både hans utvecklade fysiskt som hans tidigare val av offer (vuxen kvinna) vid första attacken i tunneln gör att jag misstänker att han är närmre 18 år än 15 och då gissningsvis runt 17år.

Straffmässigt… skiljer det om man är 15,16,17? Går gränsen vid 18 år? Får en 15 åring samma straff som en som är 17 år och 11 månader?
Citera
2022-10-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Straffmässigt… skiljer det om man är 15,16,17? Går gränsen vid 18 år? Får en 15 åring samma straff som en som är 17 år och 11 månader?

Gränsen går från att man fyller 15 år fram tills man fyller 21 år. Där mellan får man lindrigare straff än vuxna över 21 år. Korta svaret på din fråga är nej.

Men ju äldre man blir desto mer liknar straffen de som vuxna får.
Senast redigerad av viperstyle 2022-10-21 kl. 12:51.
Citera
2022-10-21, 13:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Tror flickan börjar piggna till... Dom vill skydda henne. Från media
Var har du läst/ hört det?

Det är nog tyvärr önsketänkande. Många (kanske rentav de flesta?) har svårt att ta in att en person, som de invandringsansvariga partierna har fört in i landet, oåterkalleligen slår sönder livet för en intet ont anande liten flicka och hennes föräldrar.
Citera
2022-10-21, 14:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fruktansvärd och vidrig utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är nog tyvärr önsketänkande. Många (kanske rentav de flesta?) har svårt att ta in att en person, som de invandringsansvariga partierna har fört in i landet, oåterkalleligen slår sönder livet för en intet ont anande liten flicka och hennes föräldrar.

Tyvärr är det nog ett önsketänkande men man kan i a f hoppas att så sker.

Ja en oskyldig liten flicka och hennes föräldrar har blivit drabbade av detta monster och blivit offrade på mångkulturens altare. Fruktansvärt hur det har blivit i det här landet.
Citera
2022-10-21, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Var det inte så att soc/skola/polis inte fick lov att kontakta varandra, och detta pga hans då låga ålder, sekretess osv (dvs felaktigt utpekad som minderårig)?
Och att han därför kunnat gå under radarn så pass länge som han gjort?

I tidigare artiklar har ju socialförvaltningen hävdat att dom skött detta korrekt, ingen har felat, att allt skötts enligt gällande lagar och regler osv.

Är inte alls insatt i hur regelverket fungerar, men visst var det så?

Ja, sekretess gäller mellan myndigheterna. Den kan upphävas med föräldrarnas tillstånd.

Skolan har anmälningsplikt gentemot socialtjänsten. Men man kan väl anta att skolan inte skickat någon orosanmälan till soc efter han antastade andra elever på skoltid, eftersom soc påstår sig inte gjort några fel. Det säger dom väl iof alltid.

Förra sommaren fick soc in en polisutredning där A*ushi pekades ut som gm för att allvarligt brott. Oavsett tidigare förseelser så fick här soc info om att en pojke gjort sig skyldig till att ha försökt slita ner en kvinna på marken medans han höll sin andra hand innanför sina byxor. Detta är inget pojkstreck eller något man kan se mellan fingrarna med bara för att han har en funktionsnedsättning enligt min mening.

Jag har ingen aning om hur soc utredning såg ut och vilka ev åtgärder som vidtogs. Kan bara konstatera att inga större förändringar gjordes. När hans kanske enda trygga punkt (skolan) slutade för sommaren slog bomben ner. Förra året när skolan slutade slog en mindre bomb ner.

Om man hade gjort en ordentlig utredning om pojken är jag säker på att man redan förra året upptäckt att han lider av minst 1 allvarliga störning.
Citera
2022-10-21, 15:54
Medlem
I vilken årskurs gick han i? Kan det vara så att han inte gick i grundskolan längre och det var därför skolan inte har gjort en anmälan på senare tid?
Citera
2022-10-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Var det inte så att soc/skola/polis inte fick lov att kontakta varandra, och detta pga hans då låga ålder, sekretess osv (dvs felaktigt utpekad som minderårig)?
Och att han därför kunnat gå under radarn så pass länge som han gjort?

I tidigare artiklar har ju socialförvaltningen hävdat att dom skött detta korrekt, ingen har felat, att allt skötts enligt gällande lagar och regler osv.

Är inte alls insatt i hur regelverket fungerar, men visst var det så?

Visst måste soc få kontakta skolan. Kanske
inte i syfte att ”varna” men de får kontakta skolan om det tex kommer in en orosanmälan och de vill utreda hur hen har det där..
Senast redigerad av Atlas21 2022-10-21 kl. 18:21.
Citera
2022-10-21, 18:36
Medlem
När faller domen?
Citera
2022-10-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillaMonsterMy
I vilken årskurs gick han i? Kan det vara så att han inte gick i grundskolan längre och det var därför skolan inte har gjort en anmälan på senare tid?

Han gick grundsär vad jag förstått pga sin funktionsnedsättning

Han försökte slita in en flicka på toaletten på moröbackeskolan och därefter blev han flyttad till en annan skola

Han var ju 13 enligt pappren innan åldersbestämningen så grundskola gick han väl definitivt
Citera
2022-10-21, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
När faller domen?

Kom inte den häromdagen? Jag tyckte då att jag läste att han döms för mordförsök och grov våldtäkt mot barn 🤔 han erkände ju våldtäkt på slutet men nekar till mordförsök

Men han ska göra en p7 för straffbestämning
Citera
2022-10-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan565
Kom inte den häromdagen? Jag tyckte då att jag läste att han döms för mordförsök och grov våldtäkt mot barn 🤔 han erkände ju våldtäkt på slutet men nekar till mordförsök

Men han ska göra en p7 för straffbestämning

P7 är redan gjord. Nu ska han genomgå en stor psyk.undersökning.
Citera
2022-10-22, 11:45
Medlem
bulletproofsouls avatar
Tydligen blev det lilla monstret misshandlad av andra intagna på det HVB hem han vistades på. Bra initiativ där av de övriga boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in