2022-10-06, 15:18
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kxft
”Hedde” = satte/la dit

Aha, tänkte att det kunde vara nåt dialektalt på ordet ”hade”.
Där ser man.
Citera
2022-10-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Från Aftonbladets artikel;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...s-ord-i-forhor

.. ”Jag bara slog”, säger pojken i förhör.
Pojken berättar att han slog flickan med en pinne. Han ska även ha försökt strypa flickan med skosnören.
”Jag bara tog på dem och hedde på hennes hals” , säger han i förhör.
Han berättar att han knöt skosnörena. När förhörsledaren frågar varför har han ingen förklaring.
”Jag vet inte”.
Han säger att flickan ramlade på marken. Han har i det läget inte heller svar på varför han slog flickan.
”Jag vet inte”.
”Säg det du vet”.
”Jag vet inte”..

Vad f*n menar han med ”hedde på hennes hals”..?

I Norrland säger man he, hedde och hett istället för många andra ord. Som lägga, placera, stoppa dit, gå m.m.m. Som tex istället för att säga ”jag la den på köksbordet” så säger en norrlänning ”jag hedde den på bordet”. Så när pojken uttryckte att han hedde skosnöret runt hennes hals så menar han att han helt enkelt placerat dit det på ett eller annat sätt
Citera
2022-10-06, 15:23
Medlem
Fibonaccitals avatar
Lite från Expressen:

Till de första poliserna på plats säger den misstänkte 15-åringen att han hittat flickan när han gick in i skogen för att kissa efter att ha spelat fotboll i närheten. En av poliserna noterar ett sår på pojken högra smalben. Poliserna beslutar att hålla 15-åringen under uppsikt.

– Han undrar om hon kommer att överleva och jag säger att det vet vi inte, berättar en av poliserna på brottsplatsen i förhör.

Kvart i tio kvällen efter ringer pojkens pappa till polisen för att berätta att sonen erkänt att han begått brottet.

Flickan har inte kunnat höras i utredningen på grund av sina svåra skador. I utredningen framgår det att den 9-åriga flickan utsattes för mycket grovt våld som bland annat orsakade hjärnskador av syrebristen. Det rör sig om livshotande skador som kommer att leda till bestående men.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...en-slog-henne/
Citera
2022-10-06, 15:27
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sany25
I Norrland säger man he, hedde och hett istället för många andra ord. Som lägga, placera, stoppa dit, gå m.m.m. Som tex istället för att säga ”jag la den på köksbordet” så säger en norrlänning ”jag hedde den på bordet”. Så när pojken uttryckte att han hedde skosnöret runt hennes hals så menar han att han helt enkelt placerat dit det på ett eller annat sätt

Tack för den förklaringen. Jag trodde först han menade Knöt snöret run halsen.

Där ser man..

Som i skånskan: Mölla (Väderkvarn) och Rullebör (skottkärra).
Citera
2022-10-06, 15:30
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sany25

Aha, har aldrig hört, och då har jag ändå en norrlänning ingift inom närmsta familjen.

Edit; svenskan verkar i övrigt inte vara på topp

”.. Han säger att det inte känns bra att tänka på det han gjorde.
– Jag ångrade mig det inte bra alltså att försöka döda någon..”

Från Expressens senaste artikel.
Senast redigerad av MissDecibella 2022-10-06 kl. 15:33.
Citera
2022-10-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag trodde först han menade Knöt snöret run halsen.
Ja, det är precis det det betyder.
"Hedde" = Placera
"Knöt" = göra en knut.

Om skosnöret placerats runt halsen och sedan har en knut gjorts så antar jag att man inte menar att skosnörena satt på skorna när knuten knöts, för det vore ganska irrelevant i fallet, eller hur?

Citat:
Aha, har aldrig hört, och då har jag ändå en norrlänning ingift inom närmsta familjen.
Jo, för "Norrland" är ju så litet och samma dialektala skillnader är detsamma i hela "Norrland". Ingen skillnad alls mellan dialekter i Gävle, Östersund och Piteå - same shit?
Citera
2022-10-06, 15:57
Medlem
Överföll kvinna redan som 11-åring

”Han har erkänt överfallet – och en annan attack mot en vuxen kvinna ett år tidigare.”

https://www.expressen.se/nyheter/kri...m-ignorerades/
Citera
2022-10-06, 15:59
Medlem
Bästa vore väll att bara avsluta den här sjuka människans liv?
Citera
2022-10-06, 16:03
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Från Aftonbladets artikel;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...s-ord-i-forhor

.. ”Jag bara slog”, säger pojken i förhör.
Pojken berättar att han slog flickan med en pinne. Han ska även ha försökt strypa flickan med skosnören.
”Jag bara tog på dem och hedde på hennes hals” , säger han i förhör.
Han berättar att han knöt skosnörena. När förhörsledaren frågar varför har han ingen förklaring.
”Jag vet inte”.
Han säger att flickan ramlade på marken. Han har i det läget inte heller svar på varför han slog flickan.
”Jag vet inte”.
”Säg det du vet”.
”Jag vet inte”..

Vad f*n menar han med ”hedde på hennes hals”..?

Hedde låter som barn säger i norrland, "satte på dem" är väl närmsta översättningen.
edit, ser att det redan förklarats.
Citera
2022-10-06, 16:06
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av migge1985
Du är uppenbarligen handikappad. För tredje gången nu: ingenting rättfärdigar detta brott. Min fråga var om det var helt oprovocerat han gjorde detta eller inte, då jag knappt vet vad som hänt. Förstår du nu?

Uppenbarligen finns det enligt dig saker som rättfärdigar detta brott, helvete vilken sjuk jävel du är.

Han var troligen provocerad av de vita svenskarnas rasistiska existens.
Citera
2022-10-06, 16:09
Medlem
sunny5s avatar
Fup? Någon?
Citera
2022-10-06, 16:18
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Fup? Någon?

Har du kollat första inlägget?

Fup kommer när det blir domstolsrättegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in