2022-07-08, 21:03
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Nu svarade du en knarkare på försörjningsstöd! Skäms du inte? Lär dig skriva bättre än en diagnostiserad dyslektiker med brända hjärnceller och en spruta i armvecket innan du överhuvudtaget häver ur dig något.

Vi har europas typ högsta narkotikadödlighet bland unga och en av de strängaste narkotikastrafflagarna, men du kanske har bott under en sten? Folk behöver mediciner! Förstå det. Medicin. Knark på recept inom högkostnadsskyddet. Så hanteras missbruk. Du tycker att poliser ska umgås med knarkare på socialtjänstens arbetsplikt. Haha..

Det är fan ett under att en arbetsgivare i dagens samhälle betalar för att höra dina åsikter i fikarummet.

Har du knarkat sönder dina få hjärnceller? Den här tråden handlar inte om att röka på, utan om att vi har så många individer, som inte knarkar, som får försörjningsstöd bara genom att finnas till.
Citera
2022-07-08, 21:15
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
in
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Vem tjänar på att ha mycket arbetslöshet , vet du hur mycket dessa olika insatser kostar lönebidrags arbeten som tomt får betalt bidrag bidrag och många statliga som jobbar runt undra hur många som jobbar med varje person som tjänar pengar på dess bidragare? Annars hade redan krav och jobb funnits för folk med minimum . Du får inget jobb utan referenser inte ens ett städ jobb. Om jag ska säga att jg jobbat som lönebidragare och sedan vill ha ett riktigt jobb…. Vem vill anställa mig… med fullbetalning…. Ingen …. Inte ens städjobb….
Jag förstår inte riktigt vad du säger i början.

På slutet förstår jag dock dig mer än väl. Jag är väldigt ledsen för din skull. Jag önskade jag kunde ge vägledande ord. Men det kan jag tyvärr inte. För jag vet inte egentligen hur arbetsmarknaden ser ut idag för yngre.

Inte för att det hjälper dig men när jag kom ut på arbetsmarknaden runt 1990 så fanns det visserligen jobb. Men hade bara en usel gymnasieexamen. Jag hade varit strulig och jag var strulig. Så jag jobbade här och där. Korta hugg. Ett halvår som telefonförsäljare. Jobbade i kommunen med hemtjänst. Halvtid hit, deltid dit. Jag hade lägenhet så jag fick t.o.m. socialbidrag 6 månader för att behålla lägenheten.

Hösten 91 gick allt åt helvete med Sveriges ekonomi och hösten 92 gick reporäntan upp till 500% som många av er märkte eller har hört.

Arbetslösheten efter det var grym. Det var fullständigt stendött på arbetsmarknaden, inte minst för oss utan utbildning och erfarenhet.

Fem år efter jag slutade gymnasiet (med pissbetyg) hade jag fått tillräckligt bra på högskoleprovet, 1,5 (första gången jag gjorde det fick jag 1,1 och sista gången jag gjorde det fick jag 1,8) så jag kunde söka in på universitetslinjer i kvoten ”5 års erfarenhet (vilket gav 0,5 poäng extra) plus högskoleprovresultatet, dvs 2,0 av max 2,5).

Samt att jag behövde komplettera på komvux för att ens vara behörig. Läste engelska och samhällskunskap bl.a.

Jag kom sedan in på den linje jag sökte i första hand på Stockholms Universitet. Det var 1994.

Efter det vände mitt liv. Visst, jag levde fattigt i min etta men det ”var ju bara temporärt, i fyra år”.

Så högskolestudier räddade mig. Jag valde det inte av mitt hjärta utan av tvång. Det var det enda som återstod.

Hoppas du hittar något också som ger liv till dig!
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-07-08 kl. 21:29. Anledning: Lade till att jag behövde komplettera med Komvux
Citera
2022-07-08, 21:20
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Jag sökte försöjningstöd för drygt 10 år sen och då var det aktivitetsplikt, jag var tvungen att klippa gräs och sånt för äldre för att få soc bidraget. det fanns bara en neger där som var tvungen att göra samma sak och han var adopterad från sri lanka.
Så det här förslaget gäller inte aktivitetsplikt utan att aktivitetsplikten även ska gälla icke svenskar.
Det här måste betyda att det är extremt tomt i ladorna.
Citera
2022-07-08, 21:29
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ett tips är att välja privat mottagning till du hittat någon du känner är bra. Och nöj dig inte med vem som helst för vården behöver skärpa till sig med personligt bemötande .

Jag behöver f.n. ingen mottagning, men då jag gjorde fick jag sluta med alprazolam vid ett tillfälle utan nedtrappning för att en läkare tyckte det var knark. Jag hamnade på sjukhus pga detta, och den blev så småningom insatt igen. Sedan valde jag själv att sluta med den, men det var en helt annan sak än att tvingas, med påföljande sjukskrivning etc . Men det är väl lite OT kanske. Jag hade åtminstone inte varit i stånd att arbeta med någon låtsasaktivitet den tiden.
Citera
2022-07-08, 21:38
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Jag håller tyvärr inte med dig, folk behöver sysselsättning och en bra näringsrik fritid och svenska traditioner.Men förstår att du vill legalisera ditt missbruk
Nu har jag studerat på universitetet och jobbat samtidigt som jag var statligt ADHD-medicinerad. När de knep medicinerna miste jag mina sysselsättningar på grund av ADHD, ångest och depression.

Inte ens arbetsförmedlingen vill sysselsätta mig pga mitt aggressiva humör utan droger i kroppen. Agiterad depression vill du nog inte möta i samhället. Jag har råkat skrämma livet ur många utan att förstå det själv.

Hint, socialtjänsten föredrar mig narkotikapåverkad.

När du skriver sådär förnekar du att det finns personer med allvarliga psykiska sjukdomar och svårare funktionsnedsättningar.
Citera
2022-07-08, 21:45
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Har du knarkat sönder dina få hjärnceller? Den här tråden handlar inte om att röka på, utan om att vi har så många individer, som inte knarkar, som får försörjningsstöd bara genom att finnas till.
Vet du reglerna för försörjningsstöd? De som bara finns till är alltid, utan undantag, inskriven på arbetsförmedlingen. Det är krav på 16 sökta jobb per månad + delta i arbetsförmedlingens flumaktiviteter. Har vi inte nog med flum? Arbetsgivarna har inget behov av personerna på försörjningsstöd.

Inför medborgarlön istället och stoppa invandringen. Då kan folk försöka hitta sitt kall i livet utan flum som inte leder någonstans. Det kan knappast vara meriterande att ha utfört "arbetsplikt" på uppdrag av socialtjänsten inom försörjningsstöd. Så fan det ökar chansen till jobb. Vi behöver fler högutbildade i det här landet.
Citera
2022-07-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”Företagssvin”

Du skrev detta mitt i natten så det kanske inte är så betydelsefullt med tanke på det.

Men ”företagssvin” reagerar jag starkt på.

Företagare är privatpersonen som satsar allt de har för sin idé. Är de svin för det? I min bok är de hjältar. Hjältar som skapar saker, tjänster och arbetstillfällen.

Företagare är det som skiljer oss människor idag mot människor för 10000 år sedan.

Endast tack vare deras optimism och frammåtanda har vi nåt hit där vi är. Det sammanfattande ordet för detta är företagaranda.

En del av oss är lata och bekväma och nöjer oss med det vi har. Andra delar inte den synen. De vill gå längre. DET är företagarna.

Vi borde alla vara tacksamma för deras kollektiva företagsamhet sedan 10000 år tillbaka.

Bara de kunde förändra männskligheten.

Jag är ingen företagare själv men jag och alla bekväma människor är i slutänden skyldiga ett stort tack till risktagarna, dvs till företagarna.

Jag håller med dig om att många företagare är "hjältar" men de företagare som jag menar är företagssvin är de företagare som utnyttjar människor med låglöneslavar/praktik/instegsjobb/helt enkelt de företagare som erbjuder anställning som man inte kan försörja sig på!

Och som dessutom klagar på att personalen är lat samtidigt som personalen inte kan försörja sig själva även fast de jobbar dygnet runt!

Samtidigt som företagssvinet plockar ut 8 miljoner i vinst, förstår du vilka det är som skapat vinsten?
Citera
2022-07-08, 22:21
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Alla i Sverige har rätt till något som heter bostads bidrag sen brukar man få pengar för hyra också av socialtjänst på Max 5000 så nej jag drömmer inte kanske du som bara läst och inte vet dom riktiga reglerna.

ICKE!!! Alla har INTE alls rätt till bostadsbidrag. Det bara om du har barn samt pensionärer. Hyran brukar betalas automatiskt genom avtal med bostadsbolaget så de pengarna ser du inte. Jag fick 7200 kr i månaden när jag hamnade i detta pga att A-kassan tog slut och jag hamnade mellan stolarna mellan olika myndigheter för några år sedan. Som tur var lyckades jag kravla mig bort från limbot efter någon tid.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-07-08 kl. 22:29.
Citera
2022-07-08, 22:28
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Jag håller med dig om att många företagare är "hjältar" men de företagare som jag menar är företagssvin är de företagare som utnyttjar människor med låglöneslavar/praktik/instegsjobb/helt enkelt de företagare som erbjuder anställning som man inte kan försörja sig på!

Och som dessutom klagar på att personalen är lat samtidigt som personalen inte kan försörja sig själva även fast de jobbar dygnet runt!

Samtidigt som företagssvinet plockar ut 8 miljoner i vinst, förstår du vilka det är som skapat vinsten?
Jag håller med om att vissa företagare är rövhål.
Tråden om Billerud är intressant just för att det är ett avskräckande exempel på den sämsta typen av företagare.

Men generellt är företagare de som lyfter hela samhället. De som har framåtanda, har tankar, idéer, som skapar välståndet.

Alfred Nobel, LM Ericsson, Gustaf De Laval, alla dessa män som hade visioner och skapade Sveriges välstånd.

På riktigt. De skapade välståndet. Genom uppfinningar och framåtanda. Sossarna tog över och vill fördela välståndet. Men de har glömt vilka som skapade välståndet.

Det var pionjärerna, de ultimata företagarna.

De riktiga Svenska hjältarna.

Vi får inte glömma deras enormt stora betydelse.

Företagare av idag är minst lika betydelsefulla. De skapa arbetstillfällen och välstånd. Det är vad vi behöver. Hjälp dem, underlätta för dem. De skapar arbeten och välstånd på riktigt.

Inte politiker. De säger ”vi skapar ….” Politiker skapar inte ett skit. De kan sno pengar genom skatt och ge till någon. Men det är inte företagsanda.
Citera
2022-07-08, 22:35
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Förslaget riktar sig till människor som hade tackat nej till ett jobb även om de hade blivit erbjuden ett. Det ska vara obekvämt att leva på bidrag år efter år. Men varför ska det behöva ta ett helt år för att utreda saken?! Lätt för regeringen att påbörja alla dessa utredningar före valet, sedan om ett år är allt bortglömt och inget "kontroversiellare" förslag (som t.ex. vinstförbud i friskolor) leder till en reform.
Citera
2022-07-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aarmaanta
Vad innebär "Aktivitetskravet"? Sitta av tid i värdelösa kurser och utbildningar för att snygga till statistiken?

Det KAN förstås bli vad som sker, men allt är bättre än att somaliska kvinnor kan gå hemma år efter år med fin full försörjning av oss andra utan någon som helst krav. Man måste sända ut signalen att Sverige inte längre är det kravlösa bankomatparadiset för Mena att försörja sin klan på. Risken är förstås att kollen på att de deltar på heltid kommer att bli svår om det är privata, =Menaföretag, aktörer som ska anordna det hela. För att det inte ska bli korruption bör det hela övervakas noga och/eller ske i statlig regi. Annars blir det samma bidragsbankomatsystem som med Mena-drivna jobbcoacher inprovata jobbförmedlingar. De pluppar upp som svampar ur jorden nu när Annie lyckades sänka Arbetsförmedlingen. De tre st ( på samma gata) som finns i min hemstad är samtliga jobbförmedlingar ägda av Menainvandrare. Risken för fiffel och båg med ersättningar och aktivitetskontroll är således stor, mygel ligger i Mellanösterns kultur. Bara för den ” arbetssökande” att muta litet och företaget fixar en fin aktivitetsstatistik och inkasserar så den statliga ersättningen medan den sk arbetslöse går till sitt svartjobb plus får bidrag och a-kassa….. Så det behövs rejäl statlig styrning och kontroll för att detta ska funka som det var tänkt. Men allt som ställer krav på Mena är bra!
Citera
2022-07-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
ICKE!!! Alla har INTE alls rätt till bostadsbidrag. Det bara om du har barn samt pensionärer. Hyran brukar betalas automatiskt genom avtal med bostadsbolaget så de pengarna ser du inte. Jag fick 7200 kr i månaden när jag hamnade i detta pga att A-kassan tog slut och jag hamnade mellan stolarna mellan olika myndigheter för några år sedan. Som tur var lyckades jag kravla mig bort från limbot efter någon tid.

Ja, sedan får du inte äga något som är värt över 100 000 kronor, även om det är en skruttig sommarstuga du måste dela med tjugo andra inom släkten… Så många, trots usel inkomst o pension, har inte rätt till bostadsbidrag. Snart får väl bara nyadeln detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in