2022-07-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Nu har jag studerat på universitetet och jobbat samtidigt som jag var statligt ADHD-medicinerad. När de knep medicinerna miste jag mina sysselsättningar på grund av ADHD, ångest och depression.

Inte ens arbetsförmedlingen vill sysselsätta mig pga mitt aggressiva humör utan droger i kroppen. Agiterad depression vill du nog inte möta i samhället. Jag har råkat skrämma livet ur många utan att förstå det själv.

Hint, socialtjänsten föredrar mig narkotikapåverkad.

När du skriver sådär förnekar du att det finns personer med allvarliga psykiska sjukdomar och svårare funktionsnedsättningar.

Jäklar, blev du av med adhdmedicinen! Bedrövligt!!!! Dagens psykiatri….
Håller helt med att den hjälper enormt mot agressivitet-när jag tagit min medicin är jag världens snällaste och helt icke konfrontativ och ser väldigt sympatiskt på mina medmänniskor, när den har verkar ut ser jag åter världen i svart och vitt, det är jag mot idioterna och jag har gjort min familj och vänner rejält illa ( ej fysiskt!) många gånger med min agressiva stil och ton som inte går att hejda. Vilket ökar ens dåliga mående än mer. Så att neka någon med uppenbar diagnos adhdmedicin är sannerligen inte att gynna ett tolerant och konfliktfritt samhälle-vare sig inom familj eller ute ibland andra. Lycka till!
Citera
2022-07-08, 23:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Vi borde till att börja med utvisa folk utan medborgarskap.
Sen utlänningar som fått medborgarskap som man makulerar(när nationellt sinnade har makten) medborgarskapen som socialdemokraterna och borgerliga partier låtit ske får ses som ogiltiga.
Kommer nog bli en 1-1,5 miljoner ickevita som utvisas.

Det är en diskussion i en annan tråd. Nu handlar det om förslaget att införa arbetsplikt för försörjningsstöd.

Det är ett fullständigt absurt förslag eftersom försörjningsstöd baserar sig på att ge ett minimibidrag för ekonomiskt utsatta utan tillräcklig försörjning. Att på dessa premisser kräva att någon ska utföra en heltidssysselsättning utan att ge en högre ersättning är utsugning.

Det bör observeras att den största delen i ersättning som ges är tillägg för att personen har ett eller flera barn. Här accelererar bidraget rejält, men antagligen finns det väl någon tanke bakom att barn ska ha en dräglig tillvaro. Det låter även här helt absurt att en förälder ska beläggas med aktivitetsplikt för att få försörjningsstöd för minderåriga.

Hela systemet med försörjningsstöd och de olika tilläggen är ogenomtänkt. En aktivitetsplikt är definitivt inte en lösning på något sätt.
Citera
2022-07-08, 23:34
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är en diskussion i en annan tråd. Nu handlar det om förslaget att införa arbetsplikt för försörjningsstöd.

Det är ett fullständigt absurt förslag eftersom försörjningsstöd baserar sig på att ge ett minimibidrag för ekonomiskt utsatta utan tillräcklig försörjning. Att på dessa premisser kräva att någon ska utföra en heltidssysselsättning utan att ge en högre ersättning är utsugning.

Det bör observeras att den största delen i ersättning som ges är tillägg för att personen har ett eller flera barn. Här accelererar bidraget rejält, men antagligen finns det väl någon tanke bakom att barn ska ha en dräglig tillvaro. Det låter även här helt absurt att en förälder ska beläggas med aktivitetsplikt för att få försörjningsstöd för minderåriga.

Hela systemet med försörjningsstöd och de olika tilläggen är ogenomtänkt. En aktivitetsplikt är definitivt inte en lösning på något sätt.
Nu är du ute och sneseglar. Försörjningsstödet är inget man ska kunna skryta med. Du vet, min karriär är att jag började knarka och skaffade sju barn - så nu är min framtid tryggad.
Citera
2022-07-08, 23:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Nu är du ute och sneseglar. Försörjningsstödet är inget man ska kunna skryta med. Du vet, min karriär är att jag började knarka och skaffade sju barn - så nu är min framtid tryggad.

Vem fan skryter om försörjningsstöd? Uppenbarligen läste du inte vad jag skrev.
Citera
2022-07-08, 23:40
Medlem
Citat:
Regeringen vill ge ytterligare stöd till individer med ekonomiskt bistånd att närma
sig arbetsmarknaden
och tillsätter därför en utredning...
Verklighetsfrånvänt ljug som vanligt. Varför inte bara erkänna att man skitit i det blå skåpet när man la ner typ hela industrin i Sverige och sen tog hit 2 miljoner människor? Det ansvaret kan man inte lägga på arbetslösa.

Närma sig arbetsmarknaden... arbetsmarknaden har aldrig varit närmare med all teknologi som finns nu. Så lätt var det att plocka isär.
Citera
2022-07-08, 23:43
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Vem fan skryter om försörjningsstöd? Uppenbarligen läste du inte vad jag skrev.
Välkommen till verkligheten. Det finns folkslag som bara älskar att skryta om det.
Citera
2022-07-08, 23:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Välkommen till verkligheten. Det finns folkslag som bara älskar att skryta om det.

Det är en annan diskussion. Läs mitt inlägg eller ge fan i det och citera mig inte i så fall med OT.

Aktivitetsplikten är en helt felaktig tanke. Se över systemet i stället.
Citera
2022-07-09, 00:24
Medlem
Citat:
Det är en annan diskussion. Läs mitt inlägg eller ge fan i det och citera mig inte i så fall med OT.

Aktivitetsplikten är en helt felaktig tanke. Se över systemet i stället.

Vilket jävla system?
Citera
2022-07-09, 00:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Vilket jävla system?

Bidragssystemet naturligtvis, där försörjningsstödet är en del.
Citera
2022-07-09, 00:53
Medlem
Citat:
Bidragssystemet naturligtvis, där försörjningsstödet är en del.

OK. DET systemet.

Ursäkta, jag är så dålig på detta. Jag är panchis, svensk, blåögd, har inte fått nåt bidrag överhuvudtaget i hela mitt liv. Men tydligen, efter att ha läst tråden, så är det kutym?
Citera
2022-07-09, 00:55
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Jag vet inte riktigt vad man ska säga om det här förslaget då det finns så mycket inom socialtjänsten som bör ses över för att det ska fungera på ett vettigt sätt.

Har själv fått ekonomiskt bistånd men det var säkert 20år sedan och endast vid ett tillfälle. Som jag minns det ringde jag soc och förklarade mitt ärende som var att jag behövde ekonomiskt stöd då jag hade skadat mig och försäkringskassan dröjde nån månad innan jag fick första utbetalningen. Fick träffa en handläggare samma dag eller möjligtvis den nästkommande men fort gick det.
När jag gick därifrån hade jag ett utbetalningskort på några tusen trots en hyfsat fin bil (en 5år gammal A6:a) samt bostadsrätt. Handläggaren hjälpte till att fylla i ansökan och tipsade om vad jag skulle söka för pengar.

På senare år har jag endast haft kontakt med socialtjänsten genom min yrkesroll och kan säga att det inte fungerar på samma sätt idag. Att man ska lämna in kontoutdrag ser jag inget konstigt med, inte heller att det ska sträcka sig 3månader tillbaks i tiden. Dock tycker jag det är fel att varenda inkomst räknas och att det ofta inte tas någon hänsyn till var inkomsten kommer ifrån eller varför. T.ex kanske man har nån snäll släkting som lånat ut pengar och swishat så att hyran som redan är försenad en månad. Kanske har någon swishat en femhundring då och då till mat eller kanske en tusenlapp till busskort, då blir det knepigt trots att man inte söker ekonomiskt bistånd retroaktivt. Ogillar skarpt att soc tycks uppmana till mygel och att bland det första jag säger till mina klienter (om nu ekonomiskt bistånd är vad som är på tapeten) att absolut inte använda sig av egna bankkonton om ens föräldrar vill hjälpa till eller om man tvingas låna pengar av nån bekant då dessa pengar kommer räknas oavsett om de redan gått åt till att betala gamla skulder och räkningar.

Vidare är det problematiskt att de olika enheterna är skilda från varandra. Samt bristen på verklighetsförankring.

För att ta ett exempel: Säg att vi har någon med ett alkoholmissbruk. Livet har ändå fungerat bra men så en dag blir personen av med jobbet. Personen kanske har en historik inom missbruksvården och därav fått kontakt med soc genom orosanmälan och dylikt.

Handläggaren på vuxenenheten öppnar ett ärende och klienten genomgår en utredning som gör att handläggaren anser att en kortare period på ett behandlingshem är nödvändigt. Problemet nu är bara att enheten som har hand om ekonomiskt bistånd nekar klienten med hänvisning att det finns tillgångar i form av exempelvis en bostadsrätt och anser därför att den ska avyttras och att pengar från bostadsförsäljningen ska bekosta behandlingshem. Rådrum enligt lag tar de är något den sökande själv bör ha tvärkoll på och vid fler än ett tillfälle har jag varit med om att rådrum endast beviljad om klienten initierat en försäljning. Även om bostadsrätten består av en etta med 2000kr i avgift och lån som kanske kostar ytterligare 1000kr/månad i ränta.

Trots att en enhet anser att personen i fråga skulle bli hjälpt bäst av att komma ifrån vardagen och aktivt ta tag i problematiken. Trots att den handläggaren samt sjukvård i övrigt anser att det är den bästa lösningen och kanske till och med avråder klienten att skaffa sig ett nytt jobb är det inget enheten som har hand om ekonomiskt bistånd behöver ta hänsyn till, de har sina regler att följa och de reglerna kan vara otroligt fyrkantiga. Bland annat genom att de kan kräva att personens bostad i första hand ska avyttras trots att det inte finns hyresrätter att tillgå. Nu är det inte riktigt det frågan gäller, men ändock ett exempel som visar på ett stort problem då många bor i bostadsrätt pga att det saknas hyresrätter i främst storstadsregionerna.

Kan tycka att det är bra att soc hjälper till att hjälpa folk med sysselsättning. Men det gör dom redan, problemet är att även det är en process och inget som ordnas fram bara sådär då det i regel är folk som själva av olika skäl har svårt att ta sig tillbaka in på arbetsmarknaden. Det blir lätt parkförvaltning inom kommunal regi eller liknande jobb som erbjuds efter mycket om och men, då även de jobben är begränsade. Därav ställer jag mig tveksam till det där med krav utan anser att man måste se till omständigheterna i varje fall. Somliga är tyvärr oanställningsbara och några kanske på sin höjd max klarar att jobba endast ett par timmar 2-3dgr/vecka. Det är självklart viktigt att hjälpa dessa människor, men kanske inte med tvång. Majoriteten av de jag hjälpt i olika kontakter med olika myndigheter brukar bli jäkligt glada när de erbjuds sysselsättning, så problemet är inte att folk utnyttjar systemet så som många tror. Det handlar inte heller om de fantasisummor många tycks tro utan det är riksnormen som gäller plus ytterligare nån tusenlapp på sin höjd till busskort och liknande.

De som fuskar med bidrag, arbetar svart osv utelämnar jag från diskussionen då jag anser att de inte ska ha ett öre oavsett om de tvingas till motprestation eller ej.
Citera
2022-07-09, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Problemet är att de saknar kompetens. Arbetsmarknaden skriker efter kompetens och kunskap, vilket inte är vad vi importerat. Vi har över en miljon extra människor i landet som aldrig kommer kunna utföra något annat än mycket lätta jobb, jobb som inte existerar.

Men de är som sagt inte här för att jobba eller tillföra något, utan deras uppgift är att kaosa och splittra samhället, dock är det en annan diskussion.
Det finns betydligt fler enkla jobb än låtsasakademikerjobb. Akademikersektorn är en stor fet böld på det svenska samhället. Det dränerar skattebetalarna, alltså vi som jobbar på riktigt, på större belopp än alla muhammed gör. Dock är ju muhammeds en stor anledning till att staten kan motivera alla låtsasjobb. Tar du bort blatteindustrin från Sverige är det säkert 500 000 myglare som Får sadla om till "enkla jobb".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in