2022-07-08, 15:18
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Låter som ett dåligt förslag. Det här kommer enbart störa den vanliga verksamheten vilket kommer påverka arbetsmarknaden negativt då företag kommer knuffa undan instegsjobben för att ersätta med gratis arbetskraft, vilket istället kommer att göra så att färre får fast anställning och fler hamnar i ekonomisk osäkerhet. Därefter kommer fler tvingas slösa år på att genomgå utbildningar som bidrar till 0 i produktionsnytta mer än att skapa arbetstillfällen för att utbilda dessa. Ett ekosystem av hittepåjobb som dränerar statskassan och ger 0 mervärde.
Jag hjälpte ett tag en förening i Malmö. De fick för sig att de skulle ta in 5 svenska arbetslösa. Detta var för 10 år sedan. De fick 100% lönebidrag för dem och tänkte att de skulle kunna tillföra något, fanns massor med icke lönsamma uppgifter typ att registrera saker, tala med folk osv.

Så föreningen valde ut tre pers. Alla helsvenska, medelålders typ 40-50 år. En var operasångerska t.ex. Så trevliga och normala på anställningsintervjun. Men de kunde bara inte jobba. De kom inte, skötte inget, gjorde allt fel, var sjuka jämnt, klagade på sina uppgifter, var aggressiva. Alla tre stannade ett helt år och när de gick kunde man inte se att de ens varit där, de hade inte utfört någonting bra. Extrema svenska losers. Det är sanningen bakom de 5% som ständigt går arbetslösa. De kan knappt kratta löv.
Senast redigerad av Barents 2022-07-08 kl. 15:21.
Citera
2022-07-08, 15:22
Medlem
[quote=Doraemon-FTW|80818684]Du har helt galet fel.
De flesta jobben kräver inte alls några större kunskaper i svenska. Finns massor av städjobb och instegsjobb inom bygg och annat som inte kräver att man har doktorerat i svenska. De flesta arbetssökande kan göra sig förstådda och förstå tillräckligt.

Däremot har det gjort otaliga undersökningar där man har skickat in likvärdiga CV:n till arbetsgivare, ett med svenskklingande namn och ett med utländskt. Meriterna har varit desamma, endast namnet har skilt dem åt. En förkrossande majoritet arbetsgivare kontaktar bara det svenskklingande namnet. Vi har alltså ett enormt problem med diskriminering på arbetsmarknaden.

Jag har tidigare föreslagit att arbetsgivare ska bötfällas om de väljer att inte anställa invandrare trots att dessa har likvärdiga meriter kontra svensken som söker samma jobb. I gengäld kan man också ge bonus till de arbetsgivare som väljer invandraren främst.[/QUOT

Varför måste svenskar anställa invandrare? Är det inte så att de flesta småföretagare är invandrare Titta runt i olika städer och se vilka det är som driver företag.
Jourlivs, frisörer, pizzerior, tobaksaffärer.

Ser du någonsin en invandrare anställa en svensk?

Men svenskar förväntas anställa invandrare.

Har du någonsin varit inne på ett McDonalds som drivs av exempelvis indier?

Dom anställer inte en enda svensk. Nästan inte en enda svensk ungdom blir anställd på ett McDonalds som drivs av invandrare

Men på McDonaldsrestauranger som drivs av svenskar ställs krav på mångfald.

Varför anses det ena vara diskriminering men inte det andra?
Citera
2022-07-08, 15:28
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Sänk lönerna så blir det fler jobb för arbetslösa att ta. Utbud och efterfrågan. Det vore bättre än skapa socialbidrags-hjon.
Det vore ett sätt.

Ett annat sätt vore att avskaffa det anställningsskydd vi har idag.

Om du presterar dåligt får du sänkt lön med eller sparken. Om du fick sänkt lön och ändå inte presterar: ytterligare sänkt lön eller sparken.

Om du presterar bra får du mer lön (vilket inte tillåts idag).

Ökad lönespridning alltså. Helt upp till arbetstagaren och arbetsgivaren. De bestämmer lönenivån.

Är du oönskad av vilken anledning som helst så får du gå.

Det är ett exempel på hur arbetsgivare skulle våga satsa på ett oskrivet kort. Tex invandrare. Om denne inte duger kan man göra sig av med han enkelt.

Duktig personal, nyckelpersoner, kan tjäna det dubbla jämfört med andra.

Detta är sånt som behövs om man vill få in folk utan att ha superfina vitsord. Samt att behålla nyckelpersoner.

Men detta går inte. Vi har svenskt fack. Minimilönenen är väldigt hög. Och det är omöjligt att bli av med ett stolpskott. Stjärnorna blir konsulter eller söker sig utomlands.

Den svenska sossemodellen hindrar chanstagande med invandrare och jagar bort stjärnorna.

Svenska företag ska bara bestå av medelmåttor. Inga stjärnor. Och inga osäkra kort.
Citera
2022-07-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Sänk lönerna, det är alltid högerns lösning på allt.
Inte för direktörer och marknadstrateger dock.
Där behövs det skyhöga löner för att det ska vara motiverande att sitta på en kontorsstol med ac istället för att stå och slita ut kroppen nånstans

+1 Dumma svinen berättar inte att en marknad är fri .. och om dom inte äger den som plantageägaren så sätter de fria marknadskrafterna priset .. Finns det ett överutbud av säg tomater så har ni kanske sett på Alis marknadsstånd att Tomaterna kostar 15 kr kg ena dagen och 20 nästa dagen
Alla dagar halva priset än COOP som svajar kring 35 - 40 kr / Kg Dom tomater som inte säljs ruttnar eller sjunker än mer för att kanske kan prutas ner till 8 kr / kg innan stängning

Så vad de fina ekonomexperterna gör som vilken " Snake Oil Salesman " " Väskdängare " som helst
Är ett bedrägeri med nylackade naglar och vita skinande tänder på fex Moderaternas Talesperson som säkert hyr svart arbetskraft för att skruva upp Postlådan för skattebedrägeriet.

Är att glömma berätta att den Arbetsplatskriminaliteten på Byggen eller i Städbranschen som rullar på med fn Ukrainska papperslösa tidigare var det Negrar som städade Hamburger restauranger på natten tom med på TV

https://www.svd.se/a/be92437d-603f-3...errestauranger

Lite vanvördigt hur skall dom försörja sig själva om dom inte kan jobba svart ..
Sedan är det ej heller så att " Tbe Ruling Classes " Berättar vad som händer på socialbyrån det förekommer ett politiskt bondfångeri där man låtsas att bara man tar i handtaget rullar pengarna ut som vid en jackpott i en enarmad bandit .. Där glömmer dom berätta hur många dom hungrar ihjäl per år
Där man regelmässigt skyller på missbruks problem eller nervproblem när det i själva verket är en desperat framprovocerad aktion pga av att Pengarna aldrig kom
Folk måste jobba svart annars överlever dom inte med familjen

Dumma svinen med nylackade naglar berättar inte heller vem som köper knarket horor och svart Arbetskraft och då talar jag inte om Dumma Blondinen där knegaren blev skickad till var det Nicaragua
Skicka arbetskraftsköparen nästa gång kommer vi till en Lösning eller ännu bättre skicka båda till en neger kung ngn stans i Västafrika

https://sverigesradio.se/artikel/sto...de-till-rwanda

Det har man inte hört på ett tag " Solidaritet " " Hederlighet " men så åker också nu den peruk blondinen som kom ut som Fascist snart hör vi om steriliseringar igen med Styv höger arm
Fast med Kommunisterna i Regeringen varför inte JM han klarar ändå inte jobbet -- loser

För h..e öppna med Erdogan typ
OK OK om vi spinner vidare på detta skeppa folk .. säg såhär som igång du kan få vem du vill under förutsättningen att var tredje är en skum arbetsgivare Som vi väljer .. med Kontoret på Fickan No Questions asked eller varannan .. Reinfeldt först likhet inför lagen .. kanske går vi tyst i dörrarna med detta ---ser fram emot gott samarbete
Vi betalar de Orange Overallerna.
Citera
2022-07-08, 15:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
prova att leva på 10000 Det det går att överleva på men inte mer. 12000 är det bra? Va vilken värld lever du i? En uska tjänar ca 24000 och det blir ändå inte fett. Jobba som en slav kommer inte minska kriminaliteten. Om du säljer knark och tjänar minst 5 gånger så mycket är nog lockelsen ännu större.

Det finns inte utrymme för hur många som helst att "sälja knark för att tjäna 5 gånger så mycket".

Så väljer man den vägen kommer man att utsättas för ökande konkurrens med sjunkande lönsamhet, ökade risker att utsättas för (dödligt) våld och dessutom exponeras man för brottsförebyggande åtgärder och riskerar (förhoppningsvis) att bli inspärrad och utvisad.
Citera
2022-07-08, 15:46
Läst nästan alla sidor och inte en jävel som kommit till slutsatsen:ut med packet

Bra början iaf att skicka hem människor som inte kan försörja sig själva.
Senast redigerad av Hinku 2022-07-08 kl. 15:49.
Citera
2022-07-08, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vilket jag tidigare sagt. Språket är väldigt avgörande på svensk arbetsmarknad..

Det handlar inte bara om språket arbetsmarknaden för ikke arbetare är mer komplex en så. Det är en marknad i det dolda där man faktiskt sätter människor väldigt långt ifrån arbetsmarknaden även om detta inte var den riktiga avsikten
Citera
2022-07-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Läst nästan alla sidor och inte en jävel som kommit till slutsatsen:ut med packet

Om man börjar ställa krav och ger valmöjlighet kanske folk drar frivilligt.
Citera
2022-07-08, 16:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku

Det är även infödda svenska som går på försörjningsstöd utan att de är missbrukare. Du kan inte utvisa svenskar.
Citera
2022-07-08, 16:08
Medlem
Dopaminas avatar
Modernt slaveri och exploatering av redan utsatta människor.

Själv på försörjningsstöd och jag skulle bli hjälpt av att få studera ikapp mina missade HP som orsakades av psykiatrisk ohälsa, där sjukskrivning mot CSN uteblev från psykiatrin, så att jag kan fortsätta ta lån för resterande del av universitetsutbildningen. Inte bli utmattad i något låtsasprogram som inte har med min framtid att göra överhuvudtaget. En sådan insats missgynnar både mig som individ och samhället i stort.

Jag tycker att socialtjänsten borde fråga sig själva vad de kan göra för den enskilda individen istället för att syssla med flummiga insatser som bara gagnar giriga arbetsgivare. Slaveri är vad det är. Inget annat än förtäckt slaveri.

Angående missbruk kan läkarna börja förskriva narkotika och låta folk jobba istället för att tjafsa med samhällsmedborgare. I Vancouver där knarkomater placerades ut började knarkarna söka jobb och fixa upp sina liv på egen hand. Ge knarkarna sitt knark! Att det ska vara så svårt?
Senast redigerad av Dopamina 2022-07-08 kl. 16:16.
Citera
2022-07-08, 16:22
Medlem
Fas 3 igen eller slavarbete?
Citera
2022-07-08, 16:25
Medlem
Enzymes avatar
När jag hade försörjningsstöd var jag full eller bäng typ varje dag. jag blev placerad på arbetsträning en sommar men dom skicka hem mig efter 3 dagar för jag var full. Har idioterna inte tänkt på att många med försörjningsstöd inte fixar ett vanligt kneg? Jävla verklighetsfrånvända politiker. Typ som moderater som tror en pundare bara kan "Ta ett jobb" Bättre att sänka kraven och göra det lättare för företag att testa en anställd. Är inte rimligt att det krävs 3 intervjuer och massa referenser för att flippa burgare. Detta blir bara slavkontrakt!!!! Alternativt så skulle folk som värjer sysselsättning få lite mer i bidrag för att skapa incitament.
Senast redigerad av Enzyme 2022-07-08 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in