Citat:
Ursprungligen postat av
Ronkmonken
Sälj direkt och köp ingen ny till hösten.
Köp aktier på ett ISK -konto istället när börsen bottnar. Är du tuff hedgar du med bear fram till dess.
Fastigheter har för dyra avgifter för att vara bra investeringar, för dålig värdeökning också.
Nej kör på ISK som har en låg schablonskatt, inga uppläggningsavgifter, inget mäklararvode ingen fastighetsskatt och ingen vinstskatt.
Snabba affärer också om nåt drastiskt händer.
Vart menar du att jag ska bo medan jag väntar på att 3 millar ska växa till sig på en osäkerhet börs?
Citat:
Ursprungligen postat av
har
Jag tycker du ska sälja om du kan stå utanför marknaden längre än några månader. Särskilt om du ändå vill flytta innanför tullarna oavsett framtida marknadsläge. 140.000 är en relativt liten förlust för att byta till något man är mer nöjd med under rådande läge.
Jag kan stå utanför marknaden minst 6 mån, helst inte förstås. Du menar att du förväntar dig att priserna går mer och mer ner och jag kan förlora mer på att inte sälja nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ronkmonken
Tjänar nej.
Det är mer en grej att minimera förlusten.
Alla fastighetsägare är förlorare nu, de som inte behöver nånstans att bo har ju dock möjligheten att sälja på stört för att hålla nere förlusten.
Tror du verkligen det finns någon allas som inte behöver nånstans att bo? Vad är detta för resonemang?
Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Du menar de 140k när ni säljer den gamla lägenheten med förlust?
Hur har du tänkt hamntera förlusten?
Har du möjlighet att täca upp med befintligt kapital, eller kör du på ett blancolån?
Glöm bara inte att osäkerheten är stor och ingen vet hur ränteläget ser ut om några år
Ja, de 140k menar jag. Vi har möjlighet att täcka upp dessa pengar, ja. Ränteläget är inte ett bekymmer ur ett kostnadsperspektiv för mig personligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Bästa sättet att minimera förlusten tror jag är att bo kvar.
Ja, det blir varken vinst eller förlust att bo kvar, så det är inget att minimera eller maxa direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ronkmonken
Men TS bor väl inte där?
Sover mellan föräldrarna?
Jag bor i min nuvarande lgh.