2022-07-07, 20:55
Medlem
borrizs avatar
[quote=bortmedfifittor|80806234

Vi har råd att mista 140k, så vilket alternativ är bäst?

[/QUOTE]
Du menar de 140k när ni säljer den gamla lägenheten med förlust?
Hur har du tänkt hamntera förlusten?
Har du möjlighet att täca upp med befintligt kapital, eller kör du på ett blancolån?

Glöm bara inte att osäkerheten är stor och ingen vet hur ränteläget ser ut om några år
Citera
2022-07-07, 20:59
Medlem
Lycka till……..
Citera
2022-07-07, 21:22
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Tjänar nej.
Det är mer en grej att minimera förlusten.
Alla fastighetsägare är förlorare nu, de som inte behöver nånstans att bo har ju dock möjligheten att sälja på stört för att hålla nere förlusten.

Bästa sättet att minimera förlusten tror jag är att bo kvar.
Citera
2022-07-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Men TS bor väl inte där?
Sover mellan föräldrarna?
Citera
2022-07-07, 21:40
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Sälj direkt och köp ingen ny till hösten.
Köp aktier på ett ISK -konto istället när börsen bottnar. Är du tuff hedgar du med bear fram till dess.
Fastigheter har för dyra avgifter för att vara bra investeringar, för dålig värdeökning också.
Nej kör på ISK som har en låg schablonskatt, inga uppläggningsavgifter, inget mäklararvode ingen fastighetsskatt och ingen vinstskatt.
Snabba affärer också om nåt drastiskt händer.

Vart menar du att jag ska bo medan jag väntar på att 3 millar ska växa till sig på en osäkerhet börs?

Citat:
Ursprungligen postat av har
Jag tycker du ska sälja om du kan stå utanför marknaden längre än några månader. Särskilt om du ändå vill flytta innanför tullarna oavsett framtida marknadsläge. 140.000 är en relativt liten förlust för att byta till något man är mer nöjd med under rådande läge.

Jag kan stå utanför marknaden minst 6 mån, helst inte förstås. Du menar att du förväntar dig att priserna går mer och mer ner och jag kan förlora mer på att inte sälja nu?

Citat:
Tjänar nej.
Det är mer en grej att minimera förlusten.
Alla fastighetsägare är förlorare nu, de som inte behöver nånstans att bo har ju dock möjligheten att sälja på stört för att hålla nere förlusten.

Tror du verkligen det finns någon allas som inte behöver nånstans att bo? Vad är detta för resonemang?

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du menar de 140k när ni säljer den gamla lägenheten med förlust?
Hur har du tänkt hamntera förlusten?
Har du möjlighet att täca upp med befintligt kapital, eller kör du på ett blancolån?

Glöm bara inte att osäkerheten är stor och ingen vet hur ränteläget ser ut om några år

Ja, de 140k menar jag. Vi har möjlighet att täcka upp dessa pengar, ja. Ränteläget är inte ett bekymmer ur ett kostnadsperspektiv för mig personligen.

Citat:
Ursprungligen postat av InnesI

Ja, det blir varken vinst eller förlust att bo kvar, så det är inget att minimera eller maxa direkt.

Citat:
Men TS bor väl inte där?
Sover mellan föräldrarna?

Jag bor i min nuvarande lgh.
Citera
2022-07-07, 22:14
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Ja, alltså den är byggd 2015. Menade inte att lånen är helt avbetalda utan att föreningen har så pass god ekonomi att man löpande betalar av stora delar av lånen varje år. Iaf de 5 åren jag suttit i styrelsen.

Vanligtvis brukar så pass unga föreningar ha väldigt höga lån samt väldigt låga räntor.
Hur kommer föreningens ekonomi se ut om räntan på lånen kommer ligga över 5%?
Rent generellt är det nog läge att försöka hitta en äldre förening med låg belåning.

Just my 5c
Citera
2022-07-07, 22:22
Citat:
Kära Sthlmare, vad rekommenderar du, sälja till underpris nu eller vänta och hoppas att marknaden inte tokrasar? Vänta ut 2 år? Inte sälja, inte köpa?

Sälj. Jag tror de kan bli svårt att ens få alldagliga lägenheter utan något särskilt sålda till hösten.
Flyttströmmen kommer lugna sig så pass mycket och ett överflöd av lägenheter kommer finnas att välja mellan.
Inflödet av flyktingar kommer inte påverka som nån trodde.
Citera
2022-07-07, 22:40
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Vanligtvis brukar så pass unga föreningar ha väldigt höga lån samt väldigt låga räntor.
Hur kommer föreningens ekonomi se ut om räntan på lånen kommer ligga över 5%?
Rent generellt är det nog läge att försöka hitta en äldre förening med låg belåning.

Just my 5c

Det sista håller jag definitivt med dig om, det kommer en av de avgörande faktorerna vid köp.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Sälj. Jag tror de kan bli svårt att ens få alldagliga lägenheter utan något särskilt sålda till hösten.
Flyttströmmen kommer lugna sig så pass mycket och ett överflöd av lägenheter kommer finnas att välja mellan.
Inflödet av flyktingar kommer inte påverka som nån trodde.

Nu är det här ingen alldaglig lägenhet utan är i toppskick på högsta våningen med utsikt mot himlen och trädtopparna och sol hela dagen, men jag fattar vad du menar. Just överflödet av lgh till hösten är en risk. Och vi köpte de facto denna till överpris redan 2017, tyvärr till följd av min mors dåliga affärssinne.

Jag är givetvis inte bakom flötet och skulle tro på att asylsökande på något vis skulle påverka klicken som säljer och köper bostad i Stockholm.

Tack!
Citera
2022-07-07, 22:44
Medlem
Citat:
Det sista håller jag definitivt med dig om, det kommer en av de avgörande faktorerna vid köp.

Nu är det här ingen alldaglig lägenhet utan är i toppskick på högsta våningen med utsikt mot himlen och trädtopparna och sol hela dagen, men jag fattar vad du menar. Just överflödet av lgh till hösten är en risk. Och vi köpte de facto denna till överpris redan 2017, tyvärr till följd av min mors dåliga affärssinne.

Jag är givetvis inte bakom flötet och skulle tro på att asylsökande på något vis skulle påverka klicken som säljer och köper bostad i Stockholm.

Tack!
Fast mamma och pappa kanske behåller den ändå och inte slutar hoppas att du ska komma ur dubbelsängen.
Om de får ta en förlust i ekonomiska medel så är det nog i långa loppet en vinst för dem, dig och samhället ändå.
Citera
2022-07-07, 22:57
Medlem
DVikings avatar
Intressant case ur ett förlust-aversions-psykologiskt perspektiv, mindre intressant som tråd om "investeringar".

Du tjatar om dina/era 140k i förlust hela tiden. Skit i det och slå ut det som en kostnad över de 60 månader du bott i lägenheten. Känns det bättre nu?

Kan du sälja av nyproduktion i Solna som köptes 2017 till nästan samma pris idag så är det nog en bra exit från en i grunden dålig "affär". Eftersom du inte verkar vara så kinkig med exakt var du bor (du nämner t.ex. Slöddermalm som ett alternativ till Solna, Qué?) så kommer du med stor sannolikhet kunna hitta något bättre boende till fint pris framåt hösten.

Samtidigt ska du såklart bo kvar där du bor nu om du trivs och inte försöka spekulera på bostadsmarknaden i Stockholm via tips från Flashback.
Citera
2022-07-07, 23:36
Medlem
gratrunkarns avatar
Jag skulle lett göra det om jag hade bostadsrätt. Priserna på bostad kommer sjunka minst 45%. Jag känner 4 mäklare, de säljer sina egna bostäder nu, panik. Dem säger det är panik nu. Alla vill sälja jättedyrt.
Citera
2022-07-07, 23:40
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Intressant case ur ett förlust-aversions-psykologiskt perspektiv, mindre intressant som tråd om "investeringar".

Du tjatar om dina/era 140k i förlust hela tiden. Skit i det och slå ut det som en kostnad över de 60 månader du bott i lägenheten. Känns det bättre nu?

Kan du sälja av nyproduktion i Solna som köptes 2017 till nästan samma pris idag så är det nog en bra exit från en i grunden dålig "affär". Eftersom du inte verkar vara så kinkig med exakt var du bor (du nämner t.ex. Slöddermalm som ett alternativ till Solna, Qué?) så kommer du med stor sannolikhet kunna hitta något bättre boende till fint pris framåt hösten.

Samtidigt ska du såklart bo kvar där du bor nu om du trivs och inte försöka spekulera på bostadsmarknaden i Stockholm via tips från Flashback.

Bra råd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in