• 7
  • 8
2022-08-11, 20:21
Medlem
Sonny00s avatar
Jag tycker att TS verkar vara en riktigt go och cool tjej. Att krita hos affärer och liknande tyder på ett förtroendeingivande och vinnande sätt. Det är inte alls samma sak som att lyxkonsumera med hjälp av kreditkort.
Citera
2022-08-11, 20:23
Medlem
Förr, för väldigt länge sedan så gick det bra att krita. Vill minnas att jag gjorde det någon gång som mamma skickade mig att småhandla och pengarna inte riktigt räckte. Var bara att skriva upp namn på en lapp med beloppet som sedan lades i butikens kassaskrin.

Måste ju ha varit runt 10 år och kreditvädig...

Edit: Hörde för ett par år sedan när lokala pizzerian sålde mat och starkpilsner på kredit till någon stamgäst.
Senast redigerad av Mynicname 2022-08-11 kl. 20:27.
Citera
2022-08-11, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
men det var ju butiker som kände igen mej! det förklarade jag ju. Jag gick ju runt rätt mycket.

Vad säger din förmyndare ?
Är du inlåst på ett hem nu ? Eller vad är det för ställe ? Du får inte ha vassa saker utan vakt såg jag.

Det låter som att du är på ett hem ?
Där får du ju allt serverat som tur är och behöver inte krita längre eller hur Jennifer ?
Citera
2022-08-11, 22:12
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenwhite
Vad säger din förmyndare ?
Är du inlåst på ett hem nu ? Eller vad är det för ställe ? Du får inte ha vassa saker utan vakt såg jag.

Det låter som att du är på ett hem ?
Där får du ju allt serverat som tur är och behöver inte krita längre eller hur Jennifer ?

Jag är i ett "förstärkt familjehem" just nu.

Nej, jag behöver inte krita här nu...

Och ja, jag har ett förbud mot att ha vassa saker.
Citera
2022-08-11, 22:28
Medlem
Basejumpings avatar
Har nog aldrig kritat i butik. Sådana fenomen känns begränsat till väldigt små orter eller till en svunnen tid. Blir kreditkortet om det krisar någon månad.

Hos kranen ligger jag väl på runt 10' i månaden dock .
Citera
2023-07-27, 00:29
Medlem
Eastmancolors avatar
En person jag känner fick dricka starköl på krita upp till 5.000kr hos den lokala O'Leary'spuben. Oklart om han betalat denna kredit men han syns där fortfarande. Såvitt jag förstår är det puben som agerat klandervärt.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-07-27 kl. 00:31.
Citera
2023-07-27, 12:59
Medlem
Roidberts avatar
Det brukar gå bra på den lokala kiosken där jag bor. När jag är ute och leker med min dotter brukar hon gå in och vilja ha någonting. Har ofta varken pengar eller kort på mig då. Men det rör sig om mindre belopp för oss, oftast bara 10-30kr.

Den lokala pizzerian där jag brukar käka 2-4ggr per månad har också låtit mig betala i efterhand någon gång när jag tänker efter.
Senast redigerad av Roidbert 2023-07-27 kl. 13:03.
Citera
2023-07-27, 13:05
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
Jag kan inte få kreditkort eftersom jag har betalningsanmärkningar, det är 11 stycken.

Jag kritar mat, alltså inga dyra saker. Jag tycker om soppa på burk. Sen kritar jag chokladkakor.
Cigg går inte krita alls , inte ens på hemköp. Cigg bommar jag av mamma eller kompisar.

Ser du problemet, du lever över dina tillgångar så mitt råd är att helt enkelt ta tag i din ekonomi istället.
Lägg ner soppa på burk och gör istället storkok hemma så har du halverat kostnaden och det blir godare. Choklad är gott men för dig med dålig ekonomi så är det tyvärr slut på det, det gäller även cigg.
Citera
2023-07-27, 14:17
Medlem
GertBennys avatar
Jag har aldrig i hela livet sett, hört eller stött på någon som kritat. Jag har bara sett det på film och i serietidningar typ. Men tror det var vanligare förr i tiden och då många hade en mer lokal anknytning till sin affär, krog, pub eller vad det var. Samt under en tid då folk i gemen litade mer på varandra. Men det låter som en bra grej att kunna krita tycker jag.
Citera
2023-07-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag har aldrig i hela livet sett, hört eller stött på någon som kritat. Jag har bara sett det på film och i serietidningar typ. Men tror det var vanligare förr i tiden och då många hade en mer lokal anknytning till sin affär, krog, pub eller vad det var. Samt under en tid då folk i gemen litade mer på varandra. Men det låter som en bra grej att kunna krita tycker jag.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men det förekom förr innan man hade kreditkort eller dyligt.
Hände mig ett par gånger på min lokala Pub under 80talet.
Ibland glömde man helt enkelt att betala, då fick man gå dit med checkblocket dan efter.
Men kan tänka mig att TS bor på en mindre ort och är troligen Väl/ö-känd i trakten.
Senast redigerad av SkogsSaab 2023-07-27 kl. 15:02.
Citera
2023-07-27, 15:00
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu vet jag inte hur gammal du är, men det förekom förr innan man hade kreditkort eller dyligt.
Hände mig ett par gånger på minkokala Pub under 80talet.
Ibland glömde man helt enkelt att betala, då fick man gå dit med checkblocket dan efter.
Men kan tänka mig att TS bor på en mindre ort och är troligen Väl/ö-känd i trakten.

Aha ok då förstår jag, det låter som ett bra system och jag är la så pass moderniserad att jag inte reflekterade direkt över att man inte alltid har haft kreditkort eller likande.

Jag är född någon gång på 80 talet och gick inte på krogen eller handlade alls då .
Citera
2023-09-17, 13:08
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
En person jag känner fick dricka starköl på krita upp till 5.000kr hos den lokala O'Leary'spuben. Oklart om han betalat denna kredit men han syns där fortfarande. Såvitt jag förstår är det puben som agerat klandervärt.

Träffade 5.000spännskritaren i fredags som berättade att han fortfarande är skyldig O'Leary's ett lakan. Åtminstone två andra stammisar har liknande skulder hos puben och samtliga har uppfattningen att stället saltat skulden med odrucket öl.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in