• 1
  • 2
2022-07-06, 23:08
Medlem
jenniferruless avatar
jag tycker det har blivit mer tjurigt att få krita på sista tiden.

Förut fick jag krita i Ica Maxis förbutik (om jag sa namnet på chefen). Nu är det ny ägare och dom typ garvar åt mig och ber mig gå ut.
Jag får krita på Hemköp fortfarande. Men det har blivit mer tjurigt och det känns som att många inte kritar längre. Jag har kritat till chokladkaka, gulashsoppaburk och tamponger.
Då sa hon : det räcker så.
Förut gick det att ta mer.
Coop gick förut men går ej längre.
Shell-macken är kört också. Gick alltid att krita på natten till en korv och en cola.
Samma folk som gick med på det förr , stänger nu bara nattöppenluckan utan att säga ett ord.

Så nu till ämnet : Vilka butiker kritar ni i och hur mycket får ni krita?

Och upplever ni oxå att det blivit mer tjurigt på sistone?
Citera
2022-07-06, 23:10
Medlem
svampdamps avatar
Varför kritar du?
Citera
2022-07-06, 23:11
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Varför kritar du?

För att det blir glapp mellan pengarna ibland.
Citera
2022-07-06, 23:12
Medlem
Pippipipparpippins avatar
vilket as jag känner mig som, men jag har nog aldrig försökt. Dock kan jag uppskatta att det skulle finnas en sådan möjlighet.
Citera
2022-07-06, 23:14
Medlem
Inte upplever det. Arbetar i butik i kassan och på 3 olika bensinstationer. Aldrig varit med om att jag tillåtit något att handla på ”krita”.

Förrresten, en stamkund som handlade tidningen och ett paket cigg dagligen. Han hade glömt sin plånbok. Däremot så betalade jag kalaset åt honom en gång. Dagen därpå fick jag 200kr rakt ner i fickan + att han betalade sina varor för dagen innan. Aldrig annars.

Men att företag handlar på faktura har jag varit med om. Men inte att någon handlar på krita och att det skriva upp på ett papper.

Kanske beror på hur stor affären är, eller hur många invånare det finns där.
Citera
2022-07-06, 23:18
Medlem
Krita/skriva upp. Jag tror jag gjorde det ca 1996 senast. Helt missat att överhuvudtaget begreppet fanns kvar. Numer förväntas man kanske hantera det med ett kreditkort, på 90talet var väl korthantering med en sån där kortdragare med karbonpapper lite väl mycket tjorv för ett köp på 25 kr.
Citera
2022-07-06, 23:19
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Krita/skriva upp. Jag tror jag gjorde det ca 1996 senast. Helt missat att överhuvudtaget begreppet fanns kvar. Numer förväntas man kanske hantera det med ett kreditkort, på 90talet var väl korthantering med en sån där kortdragare med karbonpapper lite väl mycket tjorv för ett köp på 25 kr.

Ja, men lite svårt för mig att få ett kreditkort. Jag har bara ett vanligt kort.
Citera
2022-07-06, 23:20
Medlem
Dziwnes avatar
Krita? Har jag aldrig gjort. Lilla vän, lär dig göra en budget istället. Att handla på kredit är enbart ocker, räntan kommer knulla dig.
Citera
2022-07-06, 23:21
Medlem
elmhedens avatar
Jag kritar dagligen hos min bank, betalar av en gång i månaden. Har ett smidigt plastkort också som funkar precis överallt. Rätt fantastiskt.

"Krita" görs inte längre, är det någon förvirrad handlare som missat det blir de varse när de inte får pengarna vilket är den oundvikliga följden. Folk utan pengar är utan pengar av en anledning.
Citera
2022-07-06, 23:25
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Krita? Har jag aldrig gjort. Lilla vän, lär dig göra en budget istället. Att handla på kredit är enbart ocker, räntan kommer knulla dig.

va? jag får ju ingen ränta på krita. Jag betalar ju exakt vad det dom skrev upp kostade. Och jag har alltid betala tillbaka.
Citera
2022-07-06, 23:29
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
va? jag får ju ingen ränta på krita. Jag betalar ju exakt vad det dom skrev upp kostade. Och jag har alltid betala tillbaka.

Eh.... Du frågar alltså i random butik om du får krita? Och du tycker det är märkligt att de ber dig dra åt helvete? Jösses...

Antog att du betalade på kredit med ditt betalkort vilket vissa butiker tillåter.
Citera
2022-07-06, 23:31
Medlem
Neksnors avatar
Enda gångerna jag kritat tror jag är i krogmiljö, där jag varit en känd besökare. Orsaker har varit, kortmaskin bråkar, de har stängt kassasystem för kvällen men glömt att jag inte hade betalat samt att jag dagen efter kom på att jag, och personalen, hade glömt något.
Själv har jag i låtit folk krita enstaka gånger av liknande skäl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in