• 1
  • 2
2022-07-06, 20:19
Bannlyst
Stämmer det att bilen slits fortare av att köras kortare sträckor där motorn inte kommer upp i arbetstemperatur? Vad är anledningen?

Hur långt behöver man köra för att det inte ska vara dåligt?

Jag har en vanlig bensinbil.
Citera
2022-07-06, 20:21
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Stämmer det att bilen slits fortare av att köras kortare sträckor där motorn inte kommer upp i arbetstemperatur? Vad är anledningen?

Motor och växellåda mår bättre om dom får bli ordentligt varma.
I motorn bildad kondens och det blir nån beige smet
I ventilkåpa, slangar och vevhuset
Citera
2022-07-06, 20:30
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn10
Motor och växellåda mår bättre om dom får bli ordentligt varma.
I motorn bildad kondens och det blir nån beige smet
I ventilkåpa, slangar och vevhuset
Även vändkanter i cylindrar efter kolvringar blir mer om man inte varmkör på vintern är min upplevelse efter skruvat I 37 år så ja, motorvärmare och låta motorn gå en stund innan man kör är inte fel och låta motorn bli genom varm och köra längre sträckor är bara bra
Citera
2022-07-06, 20:35
Medlem
YP4XQs avatar
Men alla långresor är ju kortresor ända tills de blir långresor?

Kallköra en bil (vilken förbränningsmotor som helst egentligen) är la alltid sådär dvs i bägge fallen är det samma sak eller vad gör en varm bil efter att den varit kall som gör att en långresa, en varm bil, återgäldar vad som gjordes när den var kall?
Citera
2022-07-06, 20:52
Medlem
Jag antar att elbilar inte slits fortare av att köras kortare sträckor.
Citera
2022-07-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ

Kallköra en bil (vilken förbränningsmotor som helst egentligen) är la alltid sådär dvs i bägge fallen är det samma sak eller vad gör en varm bil efter att den varit kall som gör att en långresa, en varm bil, återgäldar vad som gjordes när den var kall?

Nej nu är du ute och cyklar enligt mina källor.

Kanske du bör läsa på lite innan du uttalar dig?
Citera
2022-07-06, 22:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Jo, men den som ofta kör korta sträckor har kanske 100 kallstarter på 200 mil, medan den som kör långa sträckor har kanske bara 15 kallstarter på samma mil. Så när du jämför två bilar som gått ex 10 000 mil blir det ju relevant ändå.
Citera
2022-07-06, 22:44
Medlem
George1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes

Längre resor kan slita på bilens slitage delar såsom Remmar/Styrled eller liknande.
Kortare bil resor kan slita på bilens inre "organ" Såsom motor och att det bildas *Minns inte namnet* i cylinderblocket och därmed tar motor stryk snabbare, även oljorna i systemet fungerar och flyter bäst när dom är uppe i arbets temp och därmed tunnare. Sen har du diselbilar där D-filtret täpper igen vid för många korta körningar alltför ofta utan längre sträckor.
Citera
2022-07-06, 22:52
Medlem
Citat:

Dock slipper du kondens i oljan om du har kört den ordentligt varm innan du stänger den,
Citera
2022-07-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Även vändkanter i cylindrar efter kolvringar blir mer om man inte varmkör på vintern är min upplevelse efter skruvat I 37 år så ja, motorvärmare och låta motorn gå en stund innan man kör är inte fel och låta motorn bli genom varm och köra längre sträckor är bara bra
Varmköra för länge på tomgång är inte heller rätt. Bästa sättet är att köra på låg belastning. Varmköra fem minuter eller mer med att låta motorn gå på tomgång gör att motorn går onödigt länge med för låg temp
Citera
2022-07-06, 23:03
Medlem
yz44s avatar
Ja bilen slits mer per mil om den enbart används för korta körningar.
Motor och växellåda slits mer innan de uppnått arbetstemperatur så de bör inte belastas hårt innan dess.

Avgassystemet kommer att rosta snabbare pga kondens som annars värms bort vid körning med uppnådd arbetstemperatur.
Citera
2022-07-06, 23:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Egentligen förstår jag inte frågan.

Man använder väl bilen till dom sträckor den behövs.
Är det korta sträckor, så är det.
Man åker väl inte via Enköping bara för varmköra motorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in