Citat:
Ursprungligen postat av
Max1494
Att dra åt svångremmen och undvika alla utgifter kan ställa till stor skada i försvar och infrastruktur, även vid vård och utbildning. Pengarna är ett ansvar som staten måste förvalta väl.
Detta är nog inte svar från en libertarian, men det kan nog vara lite representativt för vissa grupper. Max föreställer sig inte att någon annan skulle kunna göra investeringar inom försvar och infrastruktur än "staten". Därför måste, i Max tankegång, svångremmar dras åt. Svångremmar kan vidare ställa till "stor skada"; jag hoppas att Max i det inte är rädd att få slut på andra människors pengar.
Att privatpersoner kan vilja investera i vägar, järnvägar, stridsvagnar, drönare, ubåtar, luftvärnssystem och younameit, verkar inte ha föresvävat honom. Att någon kan vilja ha en egen milis, och göra bra saker med den. Att det ger valfrihet åt soldater m. a. p. arbetsgivare, eller åt värnpliktiga (har man inte skatt har man kanske ledung istället) kanske är ett minus. Då blir det svårare att hjärntvätta och indoktrinera tonåringar, och den kognitiva dissonansen blir svag och spretig.
Max, du får rätta mig om jag tolkar in för mycket!
Givetvis kräver det lagändringar. Här finns det nog också en blockering för många. Jag har träffat på en och annan kollektivid som har uttryckt uppfattningen att de lagar och den rättspraxis som vi har just nu vore den enda rätta och att alla andra idéer vore fel, och därför farliga.